GLOSA: Když anděl na koncertě udolá ďábla nejen v ději, ale i zpěvem

  18:55aktualizováno  18:55
Soubor Collegium 1704, věnující se převážně barokní hudbě, zahájil letošní sezonu provedením Händelova oratoria La Resurrezione (Vzkříšení). A zahájení to bylo efektní, třebaže tato skladba není tak populární jako některá jiná díla barokního mistra.

Vzkříšení v Rudolfinu. Zleva Raffaella Milanesi, Julia Lezhneva, Václav Luks, Francesca Ascioti, Topi Lehtipuu a Luigi De Donato | foto: Petra Hajská

Oratorium La Resurrezione spadá do rané fáze Händelovy tvorby, do doby, kdy mladý skladatel odešel z Německa a pobýval v Itálii, kde mohl díky podpoře vlivných mecenášů sbírat zkušenosti a rozvíjet svůj talent, který pak naplno zužitkoval v Anglii. Poprvé zaznělo roku 1708 v Římě, městě, kde opera nesměla být provozována, a proto se oratoria s dramatickým dějem těšila velké oblibě.

Jak název napovídá, La Resurrezione zpracovává události od Velkého pátku do velikonoční neděle z pohledu svědků, či spíše svědkyň - Marie Magdaleny a Marie Kleofášovy, které najdou otevřený hrob a vedle něj mladíka v bílém rouchu. Kromě nich vystupuje v díle i svatý Jan a něco jako operní oživení do něj vnášejí postavy Anděla a zvláště Lucifera, které symbolizují střet světla a tmy. Lucifer je vybaven grandiózními a virtuózními áriemi, předjímajícími skladatelovy pozdější vrcholné počiny. Händel se v této fázi stále ještě učil, jak pracovat s nástroji, jak vytvářet zvukové kombinace a efekty, jak vést melodii, ale rozhodně stvořil pozoruhodné dílo.

A to na čtvrtečním koncertě v Dvořákově síni Rudolfina zaznělo na výborné úrovni, dirigent Václav Luks nepolevoval v péči o sebemenší výrazový detail, což je důležité, protože přes všechnu Luciferovu „snahu“ o rozvrat převažuje v textu duchovně hloubavá nálada a skutečné operní kontrasty třeba v povahách postav tu přece jen nejsou. V četných sólových instrumentálních partech své kvality předvedli členové ansámblu.

A co víc, i pěvecky se podařilo dát dohromady dobré obsazení. Ruská sopranistka Julia Lezhneva sice postavou připomínala malého andílka, ale hlasově byla dramatickým a patetickým Andělem, důstojně čelícím Luciferovi. Toho zpíval italský basista Luigi de Donato, a třebaže měl na sobě blyštivé sako a na hlavě copánek, jeho zpěvu chybělo skutečně ďábelské charisma a bylo znát, že extrémní náročnost partu mu dává zabrat. V uších mnohem víc utkvěla italská mezzosopranistka Francesca Ascioti, která partu Marie Kleofášovy dodala nejen krásnou jedinečnou hlasovou barvu, ale i hlubokou niternost a jakousi lidskost. A také další Italka, sopranistka Raffaella Milanesi, která svým menším hlasem doslova prožila part Maddaleny, čili Máří Magdaleny. Své rétorické schopnosti uplatnil v Janových promluvách finský tenorista Topi Lehtipuu.

Sezona souboru pokračuje v listopadu koncertním provedením opery Arsilda od Antonia Vivaldiho, v prosinci zazní vrcholné dílo Georga Friedricha Händela Mesiáš a připraven je i silvestrovský koncert s názvem Festa italiana.

  • Nejčtenější

Hudební kalendář 2019: Koncerty světových hvězd, které nesmíte prošvihnout

Rok 2019 zpříjemní hudebním fanouškům vystoupení řady hvězd. Přijede třeba Andrea Bocelli. Podívejte se na přehled...

RECENZE: Karel, já a ty nabízí defilé třicátníků, kteří nevědí, co chtějí

Bohdan Karásek říká svým pracím „bytové filmy“, což lze přeložit jako levné projekty na pomezí studentských a...

Největším českým porevolučním hitem je Země vzdálená

Během tří dekád od pádu komunistického režimu vzniklo mnoho hitů, ale tím největším je podle mínění diváků hudební...

Salman Rushdie postavil Zlatý dům. Pozlobil feministky

Spisovatel Salman Rushdie ve své novince zarývá nehty pod kůži americké společnosti. Kam se za poslední léta posunula...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

RECENZE: Návrat Dagmar Havlové ke komedii zařídili jiskřiví Vlastníci

Místo Dvanácti rozhněvaných mužů sedí kolem stolu čtrnáct majitelů bytů. Nečekaně zábavnou domovní schůzi zprostředkují...

Premium

Test kebabů: Hovězí maso, které nedávno ještě kdákalo, i nadměrné množství soli

Orientální kebab by mohl být zdravější alternativou smažených hamburgerů a hranolků. Jenže to by musel být připravován...

Premium

Tajemství zdraví je ukryto v mezilidských vztazích, tvrdí psycholog Ptáček

Jakým způsobem žijeme a přistupujeme ke svému okolí, máme vlastně z velké části předurčené. Ovlivnit nás může nejen...

Premium

Nikdo dodnes neví, kolik těch holek zůstalo zakopaných. Starosta Dubí vzpomíná

„Devadesátky“ a přelom tisíciletí byly v Dubí na Teplicku divoká léta. Řádili tu pasáci prostitutek a mafiáni. Město se...

  • Další z rubriky

VIDEO: Podívejte se na necenzurovaný klip projektu Lindemann

Tull Lindemann je známý jako frontman německé kapely Rammstein, pro niž píše texty plné zvráceností, perverze a vůbec...

Premium

Z mých trapasů dokonce vznikl obraz Vzpomínka na zapomnění, říká Fišarová

Muzikálová a šansonová zpěvačka Radka Fišarová, známá jako česká Edith Piaf, je stále v jednom kole. Zatímco její syn...

Zhlédli jsme se v estetice osmdesátých let, říkají Lake Malawi

Kapela Lake Malawi, jež vznikla na troskách nadějné kytarovky Charlie Straight, začíná novou etapu. Po soutěži Eurovize...

Největším českým porevolučním hitem je Země vzdálená

Během tří dekád od pádu komunistického režimu vzniklo mnoho hitů, ale tím největším je podle mínění diváků hudební...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz