Na koncertě se pilo a kvílela pečící se labuť. Přesto byl důstojný

  16:56aktualizováno  16:56
Zatímco v minulých letech Česká filharmonie pořádala silvestrovské koncerty, letos slavnostní večer přesunula na Nový rok. Zjevně ji vede snaha přiblížit se společenské úrovni, jakou v hudebním světě představují tradiční koncerty pořádané 1. ledna Vídeňskými filharmoniky.

Dirigent Jakub Hrůša a tenorista Barry Banks na Novoročním koncertě | foto: Petr Kadlec

Přenosy z Vídně lze ostatně sledovat i v televizi, takže srovnání se nabízí. Trochu ovšem kulhá, protože na jedné straně je mnohaletá vytříbené tradice, jen mírně obměňovaný „vídeňský“ repertoár a střídající se dirigentské hvězdy, zatímco na druhé straně teprve počáteční snaha najít pro Českou filharmonii tu správnou podobu prvního koncertu v novém kalendářním roce. Management zatím očividně sází na proměnlivější program sjednocený určitým tématem.

Loni to byla ladnost italského bel canta, letos rytmičnost latinskoamerické i evropské provenience. Koncert řídil Jakub Hrůša, jeden z velkých příslibů mladé dirigentské generace. Také on jistě přemýšlel o tom, jak „provařený“ má být program, aby do Rudolfina přivedl publikum a udržel jeho pozornost po Silvestru. Bylo dobré slyšet, že George Gershwin napsal také něco jiného než Rapsodii v modrém nebo Summertime. Jeho Kubánská předehra, jak název napovídá, hýří temperamentem, jemuž dal orchestr s chutí průchod hned na na úvod, aniž ubral na přesnosti.

Kytarista Miloš Karadaglić vystoupil s Českou filharmonií

Kytarista Miloš Karadaglić vystoupil s Českou filharmonií

Naopak Hrůša chvályhodně přitáhnul otěže ve slavném Aranjuezském koncertu Joaquína Rodriga, takže melancholie se příliš nerozlila. Vemlouvavá melodie druhé věty nepůsobila sladkobolně, přitom neztratila na působivosti. Ostatně i kytarista Miloš Karadaglić dávkoval emoce tak akorát. Příjemně a zpěvně působila hra tohoto mladého Černohorce, který před dvěma lety vystoupil s recitálem na Pražském jaru.

Probuzení v hospodě

Celkově vzato je ale Aranjuezský koncert typem skladby, která spíše uspává. Možná proto padla volba i na Orffovu kantátu Carmina burana, která zazněla po přestávce. Diváky obvykle probudí spolehlivě, otázka zní, jak. Tuhle skladbu, jejímž podkladem byla středověká poezie, profanují různá odbytá provedení útočící na diváky prvoplánově brutálním zvukem, případně i vizuálními efekty.

Svádí k tomu chytlavé rytmy i šťavnaté texty, které kromě vrtkavosti štěstěny projednávají hospody, pití, milování, hru v kostky, prostě veselou stránku života. Hraje-li se ale citlivě, velmi přesně a svým způsobem uměřeně, je co poslouchat. A tak tomu naštěstí bylo i v tomto případě. Navíc se podařilo angažovat dobré sólisty. Norský barytonista Audun Iversen předvedl pěkný tvárný hlas, ruská sopranistka Sofia Fominová sopránek se zářivou výškou a britský tenorista Barry Banks statečně a se smyslem pro humor vyzpíval nešťastné kvílení pečené labutě. K atraktivnímu zvukovému obrazu přispěl i Český filharmonický sbor Brno, jehož zvuk je komornější, přesto znělý a efektní.

Hýřit se prostě dá i střízlivě, takže koncertní vstup do nového roku to byl důstojný.

  • Nejčtenější

Hudební kalendář 2019: Koncerty světových hvězd, které nesmíte prošvihnout

Rok 2019 zpříjemní hudebním fanouškům vystoupení řady hvězd. Přijede třeba Andrea Bocelli. Podívejte se na přehled...

RECENZE: Karel, já a ty nabízí defilé třicátníků, kteří nevědí, co chtějí

Bohdan Karásek říká svým pracím „bytové filmy“, což lze přeložit jako levné projekty na pomezí studentských a...

Odlišné názory dnes někteří označují za fake news, řekl Vašut v Rozstřelu

Ve čtvrtek do kin vstoupí snímek Jonáše Karáska, který na filmová plátna přináší největší vzpouru ve vězeňské historii...

Největším českým porevolučním hitem je Země vzdálená

Během tří dekád od pádu komunistického režimu vzniklo mnoho hitů, ale tím největším je podle mínění diváků hudební...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hudba místo psychiatra. Korn představí v Praze album plné bolesti ze smrti

Do Prahy se vrátí po třech letech, tentokrát však s hodně temným materiálem. Američtí nu-metalisté Korn představí 30....

Premium

Tajemství zdraví je ukryto v mezilidských vztazích, tvrdí psycholog Ptáček

Jakým způsobem žijeme a přistupujeme ke svému okolí, máme vlastně z velké části předurčené. Ovlivnit nás může nejen...

Premium

Nikdo dodnes neví, kolik těch holek zůstalo zakopaných. Starosta Dubí vzpomíná

„Devadesátky“ a přelom tisíciletí byly v Dubí na Teplicku divoká léta. Řádili tu pasáci prostitutek a mafiáni. Město se...

Premium

Vémoly je mi líto. Bez něj bychom O2 arenu nevyprodali, říká šéf Oktagonu

Karlos Vémola a Attila Végh. První jmenovaný po dvou minutách padá v Oktagonu k zemi a píše tím další část příběhu,...

  • Další z rubriky

RECENZE: Zpěvačce Céline Dion neschází odvaha, ale nedostává se jí hitů

Kanadská zpěvačka Céline Dion reflektuje tragické události ve svém životě novým albem Courage. Na věhlas jejích...

RECENZE: Zpěvačka Beth Hart vyhlásila válku démonům a zvítězila

Americká bluesrocková zpěvačka a pianistka Beth Hart si prožila mnohé. Ve dvaceti ji opustil otec, sestra jí zemřela na...

RECENZE: Marta Kubišová dokáže svým hlasem stále vehnat do očí slzy

Bylo-li to skutečně poslední vystoupení Marty Kubišové, pak se tahle jedinečná zpěvačka rozloučila ve velkém stylu....

Iron Maiden: Milníky heavymetalové legendy dekádu po dekádě

Britští Iron Maiden patří k největším stálicím světové heavymetalové scény. Kapela, kterou vede zpěvák Bruce Dickinson,...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz