RECENZE: Čankišou mýtí zlo. Tentokrát za pomoci rockovějšího zvuku

  15:58aktualizováno  15:58
Šesté album brněnských Čankišou přináší další dávku eklektické hudby s výrazem, v němž je tahle kapela v českém kontextu naprosto ojedinělá. Album nazvané Supay pokřtí v pondělí 30. listopadu v pražském Paláci Akropolis.

Open Air Music Festival Trutnov 2011 - Čankišou (Karel Heřman) | foto: David Webr

Čankišou

Čankišou

Supay je v diskografii Čankišou šestá položka. Koncept jejich tvorby je vlastně setrvalý: v rockovém duchu s příměsemi (nejen) exotických příchutí zhudebňují mýty o fiktivním národě Čanki, v jejich uměle vytvořeném jazyce, který vlastně supluje klasickou muzikantskou „svahilštinu“.

Ohledně tématu alba musíme tudíž vzít zavděk prohlášení samotné kapely resp. jejího vydavatele Indies Scope: „Album odhaluje, čím vším musí projít jednonohý národ Čanki, aby vymýtil zlo, které proniká do reality všedního dne. Kapela zamířila do hlubin duší jednonožců, aby zpět na povrch vytáhla i ty nejtemnější kousky národa Čanki.“

Supay

Čankišou

Indies Scope 2015

Hodnocení­: 75 %

Hlavním nositelem tohoto vyprávění je samozřejmě zpěvák Karel Heřman, muž s „hlasem jako tur“, jeden z nejvýraznějších pěveckých extrovertů české scény. Možnost navkládat si do úst de facto cokoli, bez ohledu na přízvučné zákonitosti češtiny nebo jakéhokoli jiného existujícího jazyka, mu umožňuje valéry zpěvu rozprostřít jak paví ocas. To je odjakživa největší deviza Čankišou.

Čankišou

Čankišou

Oproti některým minulým albům, na kterých se Čankišou snažili být spíš world music než rockovou kapelou, tentokrát ubylo oněch hudebních hrátek s exotikou. Mnohé z nových skladeb si sice zachovávají šmrnc osobitých aranžmá, ale nevyužívají v prvním plánu ani orientální ani africké rytmiky či melodiky.

Naopak se přibližují k tradici českého alternativního rocku: některé si lze představit třeba v sousedství písniček Už jsme doma. V dalších je výraznější stopa funky, ve vstupech akustických nástrojů (kterým se ovšem Čankišou nevyhýbali nikdy) může někdo slšet odkazy k country, ale stejně tak k západoafrické hudbě. V tom jsou Čankišou dokonale globální.

Czech Music Crossroads 2014: Čankišou (Karel Heřman)

Czech Music Crossroads 2014: Čankišou (Karel Heřman)

I přes drobné posuny je styl Čankišou vlastně stále tentýž. Na koncertech je to vynikající, právě ty jsou doménou téhle kapely, která to umí fantasticky rozbalit v klubu i na velkém festivalovém pódiu a uhranout svou energií jakémukoli publiku.

Ve fixaci na nahrávce ale přece jen naráží na problém všech kapel, které si vytvořily originální a po prvních tónech poznatelný styl: jak pokračovat, aby skupina zůstala sama sebou a přitom nežila jen z podstaty a nedosazovala do stejného vzorce pouze jiné noty. Rozlousknout tenhle oříšek bude pro Čankišou práce na další léta.

Autor:
  • Nejčtenější

Hudební kalendář 2019: Koncerty světových hvězd, které nesmíte prošvihnout

Rok 2019 zpříjemní hudebním fanouškům vystoupení řady hvězd. Přijedou Eros Ramazzotti nebo Andrea Bocelli. Podívejte se...

Ondřej Vetchý posílí Cimrmany, ač ho po škole nejprve jako herce zapudili

Do své 52. sezony vstoupilo Divadlo Járy Cimrmana po smutném létě, kdy brzy po sobě odešly jeho dvě výrazné tváře. I...

Krampol o Belmondovi: Když on točil Zvíře, já hrál traktoristu

Přes třicet let promlouvá na české diváky božský Bébel, jak Jean-Paul Belmondovi v rodné Francii přezdívají, hlasem...

Premium

Karel Gott byl s koncem smířený. Proč bych se měl rouhat? přemítal

Kdysi řekl, že ho fascinuje dostávat se na novou půdu. A dobývat ji. Pomalu, kousek po kousku. Dobyl ji znovu, když se...

PRVNÍ DOJMY: Křepčení na hrobě, nebo pocta? StarDance začala Gottem

Muselo to být ošemetné rozhodování. Totiž jestli první díl StarDance, který náhodou vyšel na den státního smutku,...

Premium

Chci chlapa, co má větší koule než ego, říká svobodná matka Nikol Štíbrová

Před pár dny oslavila třiatřicítku a cítí se šťastná a spokojená. Nebylo to ale zadarmo – moderátorka a hvězda...

Krampol o Belmondovi: Když on točil Zvíře, já hrál traktoristu

Přes třicet let promlouvá na české diváky božský Bébel, jak Jean-Paul Belmondovi v rodné Francii přezdívají, hlasem...

Premium

Sex je snadno dostupný, ale nevěra ještě není důvod k rozchodu

Tolerance je podle něj jen povýšenecký postoj k druhému a vytváří korupční prostředí, proto do partnerských ani jiných...

  • Další z rubriky

VIDEO: Mandrage to v novém videoklipu vidí růžově

Příběhem o lásce a vášni, který se ve videoklipu Vidím to růžově odehrává, předznamenává kapela Mandrage novou desku,...

GLOSA: Byčkov řídil Mou vlast jako běžný koncert. Nic méně, nic více

Smetanova Má vlast je „doma“ na zahajovacím večeru Pražského jara, nicméně hrát se přirozeně může kdykoli. Na běžný...

Čára je začátek všeho, míní výtvarník Musil. Bývalý tatér vystavuje v Praze

Letos uplynulo sedm let od chvíle, kdy se Lukáš Musil, bývalý profesionální hokejista a tatér s přezdívkou Musa,...

RECENZE: Mnoho slz a nářků, ale jen málo nosných hudebních nápadů

Bez jakéhokoliv předchozího upozornění vydal australský zpěvák a skladatel Nick Cave dvojalbum Ghosteen. Intimní a...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz