České ministerstvo kultury situaci nepovažuje za monopolní. "Oblast autorských práv není běžný segment trhu, proto nemůže jít o monopol," řekl mluvčí ministerstva Jan Cieslar. Fakticky je podle něj situace obdobná ve většině zemí EU, někde je to dáno zákonem, jinde nikoli.
"České a maďarské zákony stanoví, že pro každý druh práva či díla může být na jejich území oprávněna k výkonu činnosti pouze jedna organizace pro kolektivní správu. Toto monopolní postavení udělené vnitrostátním organizacím zakazuje organizacím pro kolektivní správu usazeným v ostatních členských státech veškerou činnost," uvedla komise.
Má pochybnosti o odůvodněnosti těchto opatření, protože "mají negativní účinky" na dvě základní svobody, které stanovuje evropské právo. Jde o svobodu usazování, tedy svobodou podnikatelů zvolit si místo svého podnikání a vykonávat činnost tam, kde jsou hospodářské podmínky nejpříznivější, a svobodu volného pohybu služeb.
Podle některých spekulací stojí za pochybnostmi Evropské komise o kolektivní správě autorských práv v Česku konkurenční boj. V tuzemsku by ráda působila ve stejné oblasti zahraniční organizace, která údajně dala komisi podnět k prošetření situace.
Podle vyjádření Evropské komise například české zákony znemožňují správu autorských práv přes hranice firmou či sdružením sídlícími v jiném státu.
Přeshraniční správa přitom podle komise může být výhodná pro správu práv na platformách, které jsou svou podstatou přeshraniční, například internet či satelitní vysílání. "Přeshraniční správa dále usnadňuje distribuci početnějšímu publiku, což má přínos jak pro distributory a uživatele, tak pro držitele práv," uvedla komise.
V Česku zastupuje autory například Ochranný svaz autorský, který je občanským sdružením skladatelů, textařů, hudebních nakladatelů a jiných nositelů práv, zejména dědiců.
Má oprávnění od ministerstva kultury a vykonává kolektivní správu autorských majetkových práv k hudebním dílům; zastupuje přes 5 800 tuzemských tvůrců. Na základě recipročních smluv s obdobnými zahraničními organizacemi reprezentuje i zahraniční autory při uvádění jejich děl v České republice.
Podle předsedy představenstva OSA Romana Strejčka je argumentace Evropské komise velmi zjednodušující. "Pro nás je velmi zarážející fakt, že Evropské komisi se nelíbí monopol kolektivních správců právě na území České republiky nebo Maďarska a současně tento toleruje v jiných západoevropských zemích, byť v různých podobách," řekl.
Argumentace, že přeshraniční správa práv může být výhodná pro platformy na přeshraniční bázi, je podle OSA také značně zavádějící. Pro uživatele hudebních děl je rozhodující repertoár spravovaný příslušným kolektivním správcem, nikoliv sama skutečnost, na jakém území se tento kolektivní správce nachází, uvedl Strejček. Podle něj existuje efektivní systém recipročních smluv mezi kolektivními správci, který již dnes umožňuje přeshraniční licencování.