RECENZE: Iva Bittová vydala na slavném labelu ECM silné a originální album
Iva Bittová | foto: Supraphon
Mnichovští ECM platí už několik desetiletí za jedno z nejvýznamnějších vydavatelství zaměřených na jazz, soudobou vážnou hudbu a nejrůznější seriózní experimenty. Dostat se do společnosti, kterou vydává ECM, jež je do značné míry vnímáno jako "podnik jednoho muže", totiž svého zakladatele a producenta Manfreda Eichera, je pro hudebníka zásadní okamžik.
Z českých jazzmanů se to zatím podařilo jedinému, kontrabasistovi Miroslavu Vitoušovi. Jemu zejména díky tomu, že dlouhá desetiletí své americké emigrace dostal šanci spolupracovat s největšími jmény jazzové scény.
Iva Bittovávyd. ECM/distribuce v ČR Arta |
Nyní se mezi interprety objevuje Iva Bittová, věčná hledačka a experimentátorka, která jako by se pro prostředí, jehož je ECM zrcadlem, narodila. Na této značce se objevila vůbec poprvé už v roce 2007, tehdy ovšem "pouze" jako interpretka na albu slovenského skladatele Vladimíra Godára Mater. Teď debutuje sama za sebe jako tvůrkyně.
Album nese v titulu pouze jméno interpretky, ale klidně by se mohlo jmenovat Fragments. Tak, s římskými číslicemi, je totiž nazváno všech dvanáct skladeb, respektive improvizací. Je to docela přesné: hudba Ivy Bittové, tak jak se zde představuje, je skutečně v nejlepším slova smyslu fragmentární.
Útržky melodií, rytmů a nálad se vzájemně proplétají, a přitom dohromady tvoří jeden zážitek, předávaný i přijímaný. Je to podobné jako na sólových koncertech Bittové, zvlášť když se konají v prostorech příznivých z hlediska akustiky i atmosféry, a tudíž se povedou nad běžný standard. I z nich posluchač odchází okouzlen, jakoby omámen, ale emočně obohacen.
Bittová k předání sdělení tentokrát téměř vůbec nepotřebuje slova: i jediné dva zhudebněné texty od Gertrudy Steinové a od Chrise Cutlera mají v kontextu desky spíš zvukomalebný než obsahový význam. Dialog hlasu a houslí je rozhovorem dvou nástrojů, každý z nich má nepřeberně barev i významů. Oproti minulosti je však výrazně klidnější a zcela se vyhýbá jakýmkoli klišé, tedy klišé, která si v některých případech vytvořila Bittová sama.
Iva Bittová se obohacena dvacetiletými zkušenostmi na albu vrátila k výrazu, který byl kupodivu zatím na studiové nahrávce zachycen jen jednou. Totiž na sólovém debutu z roku 1991. Naprostou většinu diskografie Ivy Bittové tvoří spolupráce s jinými hudebníky a tělesy, byť převážně na bázi jejích vlastních skladeb.
Přitom ten nejprůzračnější, ale zároveň určitě nejtěžší výraz, tedy jen ona sama s houslemi, respektive africkou drnkací "skříňkou" kalimbou, prezentuje vlastně paralelně po celou svoji kariéru. A právě v tomto "posazu" je bezpochyby nejsilnější a nejoriginálnější.
Úspěch, kterým už samotné vydání alba na značce ECM pro Ivu Bittovou je, napovídá nejen to, že v ní česká kultura má jednu z mála umělkyň, které skutečně zajímají kulturní svět, ale je vlastně i jakýmsi vzkazem těm, kteří by chtěli "do světa" také vyrazit. Klíč k němu není v co nejpřesnější nápodobě angloamerických trendů a v naplnění snahy co nejlépe zapadnout do nastavených klišé, nýbrž v pravém opaku. V originalitě a cílevědomé cestě za vlastním uměleckým instinktem.
Tipy z televizního programu
Recenze: Hra 50 %, Magické hlubiny 55 %, První člověk 75 %, Nikdy neodvracej zrak 70 %, Dostaň ho tam 60 %
Klíčová slova: Případy 1. oddělení, Pustina, Hell’s Kitchen Česko, Rapl, Love Island
GLOSA: Dvacet cen. Ale po Tháliích se propírala jen Helena Vondráčková
Jeden by čekal, že uhlazeně veřejnoprávní ceremoniál divadelních cen Thálie ponechá národ chladným, zvláště když si na konkurenčních kanálech mohl vybrat detektivku či zábavu. Ale stačilo jedno...
Skandální, zakazovaný, cenzurovaný. Teď Caligula šokuje novými scénami
Helen Mirrenová popsala Caligulu slovy „neodolatelná směs umění a genitálií“. Někde jej rovnou zakázali, někde nejkřiklavější scény vystřihli. Po 45 letech od premiéry se skandální titul vrací do kin...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Vondráčková a Preiss převzali Thálii, ovace sklidil Alfred Strejček
Udílely se divadelní Thálie. Uspěli herci z Divadla Na zábradlí, čestné ceny za celoživotní mistrovství převzali mimo jiné Viktor Preiss za činohru a Helena Vondráčková za muzikál. Dojal Alfred...
U první role mi změnili jméno a Milena už mi zůstala, vzpomíná Steinmasslová
Na jaře získala Českého lva za svou dosud poslední filmovou roli milující a oddané matky, která ve filmu Němá tajemství bojuje za svého syna postiženého vážným úrazem mozku. Podařilo se jí také...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Na Dylanovy koncerty jedině s tištěnou vstupenkou, mobily musí do pouzdra
Na třech pražských koncertech Boba Dylana se musí návštěvníci prokázat tištěnými vstupenkami. Zároveň nesmí během vystoupení fotografovat ani nahrávat. Mobilní telefony a další přístroje totiž před...
Český film opisuje. Z Chlastu je Pod parou, z Oh la la Proč zrovna my?
Místní předělávky zahraničních hitů už vznikají i v Česku. V ženské parafrázi dánského Chlastu nazvané pod parou si zahrají Hana Vagnerová či Zuzana Bydžovská, ve snímku Proč zrovna my?, inspirovaném...
RECENZE: Fotila se v Hitlerově vaně. Lee, obyčejný film o nevšední ženě
Výjimečný skutečný příběh a neméně výjimečná Kate Winsletová v hlavní roli. To jsou pilíře novinky kin Lee: Fotografka v první linii, v níž si kameramanka a dokumentaristka Ellen Kurasová poprvé...
V dnešní době je složitější být mužem. Moc se to řeší a zkoumá, říká Xindl X
Na začátku jeho nové desky Fén X stál pocit, že už toho na sedmi předchozích sdělil dost a bude s hudbou dál pokračovat jen na divadle. Nakonec mu ale múzy přály, a tak se Xindl X brzy vydá na...
Zemřel Nicholas Pryor, zahrál si v Připoutejte se, prosím i Beverly Hills 90210
Americký herec Nicholas Pryor zemřel ve věku 89 let. Diváci si jej můžou pamatovat z komedie Připoutejte se, prosím, ale i seriálu Beverly Hills 90210. Objevil se i ve snímku Riskantní podnik s Tomem...
Zemědělská usedlost 275 m2, pozemek 2 635 m2 Kunějovice, Plzeň - sever
Kunějovice, okres Plzeň-sever
4 995 000 Kč