Úterý 17. května 2022, svátek má Aneta
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 17. května 2022 Aneta

GLOSÁŘ: Houslová legenda s podivným obalem a utajená pěvecká hvězda

  17:55
Hned dva hvězdní interpreti se minulý týden sešli krátce po sobě na půdě České filharmonie. Houslistka Anne-Sophie Mutter hrála s orchestrem, basbarytonista Gerald Finley vystoupil s písňovým recitálem.

Anne-Sophie Mutter, Pablo Ferrández a členové České filharmonie na koncertě v Rudolfinu | foto: Petra Hajská

Pokud si někdo zaslouží přídomek „živá legenda“, pak Anne-Sophie Mutter rozhodně. Od doby, kdy ji do velkého hudebního světa uvedl dirigent Herbert von Karajan, odehrála a nahrála v podstatě celý houslový repertoár plus řadu novinek soudobých autorů. Zaštítila i nadaci pomáhající v uměleckém startu mladým umělcům. Jedním z nich je španělský violoncellista Pablo Ferrández, který se v abonentním programu spolu s houslistkou představil v Dvojkoncertu pro housle a cello od Johannesa Brahmse. Řídil Manfred Honeck, jenž se k České filharmonii vrátil vlastně jen pár dní po Novoročním koncertě.

Poslední Brahmsova orchestrální kompozice byla něčím jako gestem usmíření k tehdy slavnému houslistovi a Brahmsovu příteli Josephu Joachimovi, v jehož manželské krizi se skladatel postavil na stranu ženy… Snad i proto jsou party houslí a cella koncipovány jako dialog, možná přímo muže a ženy, jenž projde různými podobami. V podání Mutter a Ferrándeze to byl každopádně hudební soulad, brilance ve spojení s ušlechtilostí. U Mutter se to očekávalo, Ferrández byl se svým krásným jemným tónem a legatem příjemným překvapením. Orchestr diskusi občas „pozoroval“, jindy se do ní „zapojoval“ a i v tomto ohledu bylo znát vzájemné porozumění.

Hlavní bod programu byl obložen dvěma orchestrálními úpravami, žel ne příliš povedenými: Larghetto od skotského skladatele Jamese MacMillana, který pro orchestr přepsal jinou svou kompozici, Misere pro osmihlasý sbor bez doprovodu orchestru na žalmové texty, poprvé zaznělo před několika lety v Pittsburghu, jehož orchestru šéfuje právě Honeck.

Je to velebná skladba, v níž přijdou ke „zpěvu“ jednotlivé nástrojové skupiny, dechové nástroje zněly i z balkónu. Když si ale člověk na internetu vyhledá a poslechne originál, tak ho napadne, že zatímco verze se sborem má svou hloubku a v chrámovém prostředí se může dobře vyjímat, tak ta orchestrální působí spíš jako sladkobolný soundtrack k nějakému sentimentálnímu filmu než jako svébytná symfonická kompozice.

Snad ještě větší rozpaky vyvolala Symfonická rapsodie z opery Richarda Strausse Elektra, kterou vytvořili dirigent Honeck a skladatel Tomáš Ille. Je otázka, proč vlastně vznikla. Symfonických kusů pro orchestr přece napsal Strauss dost. Opeře dodávají emoce lidské hlasy a ty žádný nástroj nenahradí. Ve výsledku to není Strauss, ale ani skutečně nová, odvážná soudobá kompozice, jež by ospravedlnila svůj vznik originálním a odvážným uchopením klasika. Cožpak se k Brahmsovu Dvojkoncertu, potažmo v takovém špičkovém obsazení, nedal vymyslet vhodnější dramaturgický „obal“?

Shakespeare - věčná inspirace

Zatímco páteční koncert sledovala zaplněná Dvořákova síň Rudolfina, ten nedělní byl tamtéž navštíven hůře. Přitom jen covid za to určitě nemohl: recitál kanadského basbarytonisty Geralda Finleyho a jeho klavírního spolupracovníka Julia Drakea byl v programu, respektive v nabídce Českého spolku pro komorní hudbu, jakoby zastrčený a vlastně neměl žádnou propagaci. Přitom šlo o večer, jenž by už od pohledu byl ozdobou každého špičkového festivalu.

Finleyho si zdejší publikum může pamatovat třeba jako Dona Giovanniho ze Stavovského divadla nebo z kinopřenosů z newyorské Metropolitní opery – památná byla jeho kreace Roberta Oppenheimera v opeře Doktor Atomic od Johna Adamse. Objevil se i na Pražském jaru, sólový recitál však u nás ještě neměl.

Velkolepě sestavený program zahájil výběrem z písní Franze Schuberta. A hned bylo jasné, že jednašedesátiletý, mladistvě vyhlížející pěvec je ve formě, kterou mu můžou závidět mnohem mladší kolegové. Třebaže má za sebou víc než třicetiletou kariéru a od Mozarta se dostal až k náročným rolím Richarda Wagnera, jeho hlas je sytý, pevný, téměř bez vibrata, s perfektním legatem. Fráze tvaruje s lehkostí a ohebností a v širokém dynamickém rozpětí.

V druhé sadě, výběru z písní Hugo Wolfa, byla strhující zvláště balada Ohnivý jezdec. Finleyho vokálně-rétorické schopnosti vynikly též v cyklu soudobého skladatele Marka Anthonyho Turnage Without Ceremony (Bez obřadu), komponovaného na básně Thomase Hardyho, který je psal pod dojmem smrti své manželky.

Druhá část koncertu byla věnována Shakespearovi - Finley vybral různá zhudebnění veršů z jeho her. Od dramatikova současníka Thomase Morleyho ke klasikům hudby 20. století, jakými byli Erich Wolfgang Korngold, Michael Tippett, Madeleine Dring, Einojuhani Rautavaara a Cole Porter, jehož písní z muzikálu Kiss me, Kate program vyvrcholil. Tedy pokaždé jiný rukopis, jiný styl, ale vše bylo zazpíváno s výjimečným vkusem, elegancí a citem.

A pak tu byl skvělý Julius Drake, který v podstatě odehrál vlastní sólový recitál, ovšem dokonale sladěný s pěvcem. V přídavcích Finley potěšil písní Ej lásko, lásko, zazpívanou krásnou češtinou. Koncert jasně aspiruje na jednu z událostí sezony.

  • Nejčtenější

Eurovizi vyhráli Ukrajinci s písní pro matky, čeští We Are Domi nezaujali

Na šedesátém šestém ročníku mezinárodní pěvecké soutěže Eurovize, který se letos konal v italském Turíně, zvítězil...

Všechno vymyslela Škrlová. Je to hlava manipulace, říká režisér Síbrt

Premium Před patnácti lety Česko šokovala kuřimská kauza. Týrání malých chlapců nejbližšími příbuznými i podivná role „Aničky“....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Proč naše hlasy v Eurovizi anulovali a přidělili Ukrajině? ptají se Rumuni

Rumunská televize se ohradila proti rozhodnutí organizátora mezinárodní písňové soutěže Eurovize, který anuloval hlasy...

Skupina We Are Domi postoupila do finále písňové soutěže Eurovize

V druhém semifinálové kole Eurovize uspěla česko-norská kapela We Are Domi a společně s dalšími devíti interprety...

Válka na Altaji, Čína na Sibiři. Co všechno předpověděl Vladimir Sorokin

Jako bychom vraždili vlastní matku, líčí ruský spisovatel Vladimir Sorokin válku na Ukrajině. Postmodernímu autorovi...

Všechno vymyslela Škrlová. Je to hlava manipulace, říká režisér Síbrt

Premium Před patnácti lety Česko šokovala kuřimská kauza. Týrání malých chlapců nejbližšími příbuznými i podivná role „Aničky“....

Češi řeší, čím topit. Proč bychom se neměli zbavovat plynového kotle?

Premium Plynu pro domácnosti by mělo být dosti při přerušení dodávek z Ruska. Nedostatkový plyn sice zdražuje, ale rychlý...

I vysokoškolák může být blbý, říká obávaný lovec z Novy Doktor Vševěd

Premium Na úspěchu televizní soutěže Na lovu má Jiří Martínek velký podíl. Diváci žasnou nad jeho znalostmi. On žasne taky –...

  • Další z rubriky

Co zažila na Eurovizi? Hostem Rozstřelu bude zpěvačka Dominika Hašková

Rozstřel Zpěvačka Dominika Hašková se minulý týden společně se svou kapelou We Are Domi probojovala do finále pěvecké soutěže...

RECENZE: Vyznavači ohně. Rammstein živě jen těžko hledají konkurenci

Marschieren Marsch! chtělo se občas zvolat během pražského koncertu metalové úderky Rammstein. Německá preciznost a...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

GLOSA: Jestliže Židé a Arabové debatují nad Smetanou, je to čest

Pražskému jaru se povedl husarský organizační kousek. Dostal do programu West-Eastern Divan Orchestra, který navíc na...

Praha zažije koncertní premiéru hvězdy současného rapu Kendricka Lamara

Čeští fanoušci rapera Kendricka Lamara se konečně dočkají a uvidí svého oblíbence poprvé v České republice. Držitel...

Vláda má 20 korun z každého litru benzinu, říká šéf sítě levných čerpacích stanic

Premium Nikoho nenechají na pochybách, že tohle je nízkonákladová firma, kde se nehýří. Okázalost tu nemá místo. Spolumajitel...

Bez nebezpečných injekcí do penisu si dnes nic nevyděláte, říká pornoherec

V posledních letech se ve videích pro dospělé objevuje další nerealistický prvek – hodiny trvající erekce. Pornoherec a...

Eurovizi vyhráli Ukrajinci s písní pro matky, čeští We Are Domi nezaujali

Na šedesátém šestém ročníku mezinárodní pěvecké soutěže Eurovize, který se letos konal v italském Turíně, zvítězil...

Památka na sověty. Turkmenistán hodlá jednou provždy uhasit Bránu do pekla

Sovětští důlní inženýři podnikli v šedesátých a sedmdesátých letech řadu misí. Jejich expedice do Turkmenistánu v roce...

Nešvar z devadesátých let se vrací. Turisté na místě zjišťují, že bydlí jinde

Premium Nešvar z devadesátých let se vrací. Turisté si zaplatí zájezd v zahraničí, přijedou do hotelu a teprve na jeho recepci...