VIDEO: Sólisté v Amadeovi zůstali, orchestr a sbor jedou k filmu živě

  • 1
Projekt Amadeus Live přináší slavný Formanův film o Mozartovi doprovázený živým orchestrem a sborem. Premiéru měl v polovině října v Londýně, u nás se uvede na dvou představeních 13. listopadu v pražském Kongresovém centru. Dirigovat bude opět Ludwig Wicki.

V den slavnostní premiéry měl Wicki napilno. Švýcarský dirigent si s orchestrem musel projet všechny nástupy, protože trefit se do filmu, v němž jsou pochopitelně zachovány dialogy a v tomto případě i sólový zpěv a který prostě na živé hudebníky nepočká, není žádná legrace. „Naštěstí mám před sebou monitor, na kterém vidím, kde zrovna jsme,“ usmívá se Wicki.

Nakonec to v prostorách slavné londýské koncertní síně Royal Albert Hall dopadlo skvěle, a jak to působí dohromady, budou moci čeští diváci okusit na dvou představeních v pražském Kongresovém centru 13. listopadu.

Letos šestapadesátiletý rodák ze švýcarského kantonu Luzern má s filmovou hudbou bohaté zkušenosti. „Byl jsem filmový fanoušek od dětství, měl jsem ve sbírce partitury z řady snímků. Takže zahrát si přímo s filmem byl můj sen,“ přiznává Wicki. Nakonec v roce 1999 založil i těleso, které nese příznačný název 21st Century Symphony Orchestra. Samozřejmě se primárně zaměřuje na filmovou hudbu.

Dokonce znovu doprovázel němé filmy, které se ve skutečnosti přesně takto promítaly v době premiéry. Místo zvuku z pásu se hrálo živě. „K některým z nich napsali skladatelé novou partituru, to byl třeba případ filmů s Busterem Keatonem. K Chaplinovým groteskám jsme hráli originální hudbu, ačkoliv on sám některé doprovody později v šedesátých a sedmdesátých letech přepsal,“ líčí dirigent.

Dirigent Ludwig Wicki

Filmové fanoušky možná překvapí, že Wicki uvádí Charlieho Chaplina i jako skladatele, Wicki však dojem, že se mýlí, odmítá. „Chaplin byl houslista, hrál i na cello a měl přirozeně svého orchestrátora, který mu s rozpisem skladeb pomáhal. Ale všechny ty známé melodie jsou jeho,“ dodává dirigent.

V případě filmu Miloše Formana a předtím ještě West Side Story diriguje Wicki orchestr do filmu, v němž jsou zachovány hlasy sólistů. „Je to velmi obtížné. U West Side Story to bylo ještě obtížnější, obnáší více zpívání a Bernsteinova muzika je prostě divočejší. V Amadeovi najdeme pár náročných okamžiků, ale dá se to uhlídat,“ přiznává dirigent.

Na odpoledním a večerním představení v Praze bude Ludwig Wicki řídit domácí orchestr PKF – Prague Philharmonia a sbor Canti di Praga.