Diskuse k článku

RECENZE: Dámská záležitost. Nětrebko zpívala Aidu v Metropolitní

Metropolitní opera zahájila už třináctou sezonu přenosů do světových kin. Hned na úvod nasadila hvězdnou Annu Nětrebko. Ta v roli Aidy ukázala, že její kariéra v pravý čas vrcholí. Navíc měla skvělou partnerku.

Upozornění

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

J10a10n 10H10o10l10o10v10s10k10ý 6107109101

Díky za recenzi, zbytečná určitě není. Vážná hudba patří do naší kultury pevněji než kdejaký rap, patří k základní výbavě o ní něco vědět. A Verdi není žádný zapomenutý umělec, ale jeden z nej skladatelů vůbec. Trvalost jeho díla to dokládá.

0/−1
9.10.2018 14:00

L10a10d10i10s10l10a10v 10S10o10u10k10u10p 9107109107107

Samozřejmě pro lidi jako vy je vážná hudba výhradně muzeum a skanzen, záležitost mrtvých klasiků, dávno uzavřený proces. Jednodušší mínusáři nepochopili, že nekritizuju zdejší vážnohudební koutek apriori ve prospěch nějakého rapu (i když ten bude mít jakožto populární a mladý žánr v mainstreamovém plátku vždy vyšší čtenost než Verdi), ale hlavně ve prospěch soudobé vážné hudby. O té se tady mlčí, jako kdyby vůbec neexistovala. Nikdo netvrdí, že Verdi je zapomenutý umělec, naopak je to slavná, doslova učebnicová, a tedy prověřená (ve smyslu sázka na jistotu) součást onoho muzea, které se tady jedině a výhradně z vážné hudby propaguje. Ale i to se tady setkává s tak minimálním ohlasem, že to považuji pro takový server za "prodělečnou" činnost, stejně jakoby zdejší redakce argumentovala v případě ignorace soudobé vážné hudby. Jen v tomto konkrétním případě se lidi výjimečně účastní diskuze. Napůl kvůli mě.

0/0
9.10.2018 17:24

Nejenže tyto recenze operních árií tady na komerčním serveru nikoho nezajímají, jelikož mainstreamového čtenáře nezajímá ani mainstream opery či vážné hudby obecně (jediná výjimka je, když nějaký takový interpret spolupracuje s někým hodně slavným v popu a když pak někdy umře, viz M. Caballé), ale nemají tady ani smysl z důvodu potřebnosti osvěty z hlediska soudobého umění. Úplná zbytečnost.

0/−4
8.10.2018 14:08
Foto

J10a10r10o10s10l10a10v 10S10o10j10k10a 8105100100100

Nesouhlasím tak docela s názorem na paní Netrebko.

Její hlas je jistě ve velmi dobré formě už vzhledem k věku a délce kariéry. Ale po řadu let má poměrně velké problémy s intonací, což bylo poznat i v popisovaném představení Aidy (pro sebe tomu říkám "škola přibližné intonace"). Hlas je tmavý, ale nejsem si jist, zda se jedná o ztmavení přirozené, přicházející s věkem, nebo zda to je zatmavení alespoň zčásti "umělé". To by se pak mohlo podílet na zřetelných intonačních nejistotách. A ani výběr rolí nebyl vždy "moudrý". Podle mého názoru neměla paní Netrebko nikdy zpívat roli Lady Macbeth. Tam bylo poznat, jak hlas přepíná nadužíváním "con tutta forza", asi pro zvýšení dramatického výrazu. Výsledek ale stejně byl, aspoň pro mě, velkým zklamáním. Aida je naštěstí jiná role, hlasu paní Netrebko mnohem bližší. Úspěšně ji zpívala v minulosti řada lyrických sopranistek.

+2/−1
8.10.2018 14:07