Protože vycházejí jen z údajů členských společností, skutečná suma může být ještě o něco vyšší.
Rozhodující díl peněz do českého filmového průmyslu stále přinášejí zahraniční produkce. Jak dlouho? "Část zákazníků sice odešla, hlavně do Rumunska, ale nahradili je jiní," říká Sirový.
Helena Uldrichová z Barrandova dokonce věří, že trvá naděje na dva klíčové projekty – zdejší natáčení nových filmů o Harrym Potterovi a Jamesu Bondovi.
Nicméně štáby amerických velkofilmů začínají hledat nová působiště. Země, které je lákaly daňovými úlevami, návratností deset až dvacet procent do rozpočtu filmu, zažily námitky, že se tak veřejné peníze stěhují do Hollywoodu.
Proto Velká Británie podmínky změnila – ovšem filmaři tvrdí, že kromě hrozby, že odejdou Bond s Potterem, tím poškodila i malé domácí snímky.
"Důsledky jsou obrovské," líčí britský režisér Colin Nutley. "Všichni vědí, že bez dvacetiprocentní úlevy půjde devět filmů z deseti do stoupy. Tak to dopadá, když vláda mluví do toho, čemu nerozumí.
Vždy někdo ví, jak řešit problém, s nímž si sami poradíte líp, vždy se vynoří byrokrati předpokládající, že každý podvádí. My nechceme tahat peníze z kapes daňových poplatníků, ale zákon kvůli velkým americkým snímkům poškodil národní díla a Hollywood prostě jen odejde jinam."
Ani do Česka, jež úlevy neposkytuje a navíc odrazuje vysokou sazbou DPH, však nemusí miliardy proudit věčně. Pak by zbyly jen miliony na českou tvorbu, jež přicházejí často z televizí. Nyní už dvou: ostrý nástup Novy na filmový trh zbavil Českou televizi výsadního postavení. Kavčí hory se učí chovat obchodně, dokonce nabízejí prodej filmů, na jejichž výrobě se podílely, k vysílání komerčním stanicím.
"Ceny za vysílací práva se pohybují od třiceti tisíc do milionu korun, případ od případu budeme jednat také o možnosti vkládat reklamu," uvedl obchodní ředitel ČT Martin Švehla.
Snímky, které sama ČT neuváděla, dosud jen ležely a nevydělávaly. "Ani jejich televizní premiéra na placených kanálech už není tabu," připomněl producent Ondřej Trojan, že ČT odmítala prodávat své koprodukční filmy k televizní premiéře na HBO, ač tak ochuzovala kapsu producentů i svou vlastní.
Karta se obrací kvůli reklamě, o niž ČT přišla, a díky Nově, kam se filmaři se svými náměty naučili rychle chodit. "Ani s Novou není jednání jednoduché, zato pružné, místo tří let trvá tři minuty," srovnává producent Pavel Strnad.
"Je obchodně velmi tvrdé, ale jednáte tváří v tvář, ne s neviditelnou komisí," popsal výběrové řízení ČT. Tam volila z 37 návrhů nejprve komise a pak sbor ředitelů. Výsledek? ČT vstoupí do již hotových filmů Ještě žiju s věšákem, plácačkou a čepicí, Doblba, Indián a sestřička a Šílení, navíc do dívčí road movie Pusinky, jež se začíná točit.
V jednání jsou Experti, Ondříčkův Grandhotel, Hřebejkova Kráska v nesnázích, Lištičky od Miry Fornayové, ROMing Tomáše Dorušky, Záhada starého talismanu, jež slibuje i seriál, a pohádka Zlatá nitka. Kromě techniky vloží ČT do filmů i hotovost, podle Švehly celkem "desítky milionů".
Ovšem Nova se činí neméně. Netočí už jen Kameňáky či pohádky: podílela se na filmech Příběhy obyčejného šílenství, Jak básníci neztrácejí naději, Non plus ultras, Pánská jízda, v natáčení má Rafťáky či snímek Jak se krotí krokodýli, v přípravách projekt Obsluhoval jsem anglického krále a po úspěchu Románu pro ženy chystá další vieweghovské látky v čele s Účastníky zájezdu.
ČT dokonce přiznala, že jim Nova některé látky "přihrává". Proč pomáhá konkurenci? "A proč ne? Je-li filmařův námět umělečtější než naše zaměření, ale kvalitní, pošlu ho do ČT. Bylo by škoda to nenatočit: pro celý český filmový průmysl," míní Chajda.