Americký režisér Richard Linklater ve Velkém sálu Hotelu Thermal osobně uvedl...

Americký režisér Richard Linklater ve Velkém sálu Hotelu Thermal osobně uvedl projekci svého raného snímku Flákač, který se stal kultem pro jednu texaskou generaci a pomohl etablovat austinskou filmovou scénu (1. července 2018). | foto:  Dan Materna, MAFRA

O Hollywood nemám zájem, tvrdí režisér verbálních smrští Linklater

  • 0
Miluje dialogy, dlouhé záběry a jeho scénáře často vypadají spíše jako romány. Na karlovarském festivalu režisér Richard Linklater představil připravovaný film Where’d You Go, Bernadette? i svého staršího Flákače.

Před čtyřmi lety Linklater získal nominaci na Oscara za svůj časosběrný snímek Chlapectví. „Z Hollywoodu mi od té doby začalo přicházet více nabídek, ale já o jejich filmy nemám zájem. Když jim pak nabídnu něco svého, nemají zase zájem oni. Můj vztah k velkým filmovým studiím je tak v tuto chvíli velmi abstraktní,“ vysvětlil filmař, který v roce 1985 založil organizaci na podporu kinematografie Austin Film Society.

Malý projekt trval dvanáct let

„Nemohl jsem si jako ostatní umělci dovolit přestěhovat do New Yorku nebo Los Angeles. Tak jsem začal tvořit v texaském Austinu. Na jinak velmi konzervativní stát je to svobodomyslné město. Vytvořili jsme takovou kulturní oázu. A už máme i přímé lety do Londýna,“ říká s úsměvem. Své filmařské schopnosti využil Linklater i v rámci politických kampaní zaměřených právě na Texas. „Nikdy si však za ně nedávám platit,“ vysvětluje. Spolupracoval tak na podpoře tamní LGBT komunity, a když byl v Bílém domě prezident George Bush, Linklater se podílel na jedné z kampaní proti jím navrhovaným zákonům.

V připravovaném filmu s Cate Blanchettovou a Kristen Wiigovou v hlavních rolích plánuje společně s divákem sestoupit do hlubin vztahu mezi matkou a dcerou a s elegancí sobě vlastní provést další mezilidskou analýzu. Film se natáčel loni v listopadu, na plátna se však dostane až zkraje příštího roku.

Na otázku, jak zvládá do svých filmů vměstnat tolik verbálních smrští, odpovídá pokrčenými rameny. Sám to příliš popsat nedokáže. „Ale herec Ethan Hawke se mi vždy směje, že moje scénáře vypadají naprosto odlišně od všech ostatních. V těch jsou dlouhé řádky popisů a poznámek, pak teprve přichází řada na dialog. U mě je to naopak,“ říká. S Hawkem režisér spolupracoval poprvé před více než dvaceti lety na první části trilogie Před filmový festival úsvitem. Společně pak natočili ještě snímky Přiznání, Newton Boys nebo zmiňované Chlapectví, které Linklater ze začátku vnímal jako okrajový projekt. 

„Nepřišlo mi, že děláme něco velkého, to jsem si začal uvědomovat až tak v půlce toho dvanáctiletého procesu, kdy jsme točili pouhé tři dny v roce,“ říká o vzniku Chlapectví.

Kromě Linklaterových filmů se ve Varech představí také další snímky z dílny Austin Film Society včetně snímků Dítě-věc, Hon na králíky nebo Mariachi.