Ondřej Sokol a Lukáš Pavlásek ve filmu Cesta kolem světa

Ondřej Sokol a Lukáš Pavlásek ve filmu Cesta kolem světa | foto: IS Produkce

RECENZE: Úlet? Spíš milá mystifikace, ale účel Cesta kolem světa plní

• 2
Možná to byla také jen hra, tedy protest tvůrců proti koproducentovi, který netradiční cestopis Cesta kolem světa pustil namísto kin do internetové premiéry. Celé putování Lukáše Pavláska s Ondřejem Sokolem je totiž jedna velká mystifikace. Ale svůj účel plní, vzbudila rozruch a odvedla chmurné myšlenky úplně jinam.

Projekt vycházející z dvanáctidílného seriálu pro Prima Cool drží navenek vážnou tvář i moderní stylizaci, počínaje vypravěčem a konče komentáři členů štábu včetně režiséra Dana Svátka. Ve zkratce, světák Sokol měl být hvězdou cestopisu, důvěřivý Pavlásek sledující stopu své fanynky jeho investorem, nicméně postupně se role obměňují a nakonec vyjde najevo obří spiknutí.

Tvůrci slibovali „šílený úlet“, ale vznikla spíše hravá i hraná ptákovina. „Šejk mi musel něco dát do vodní dýmky,“ hlásí Palásek po první zastávce,kde způsobí lapálii se závodním velbloudem. Takže následuje úprk s arabskými stíhači v zádech, přičemž v každé zemi Pavlásek buď smutní, nebo se ztrácí, případně kazí záběry, takže Sokol si zoufá: „Musíme se dohodnout, že budeš mluvit srozumitelně, když jsme v televizi; to je tím, že jsi dlouho neměl holku!“

Nezávazné legrácce však načasování paradoxně prospělo, dýchá z ní totiž neplánovaná nostalgie časů bezstarostného cestování, pospolitosti ulic, barů, pláží. Japonské karaoke, filipínské ukřižování, australská farma s jedovatým hadem a ohněm, vše slouží modelu filmu o filmu a drobných bláznivých mystifikací uvnitř jedné velké reality show.

Příjemně se na to dívá, „jsi jako Třeštíková, točíš všechno“ nebo reakce na citaci „Slezte z toho lustru, Donalde“ pravící zdvořile „Pan Trump vás očekává“ patří k osvěžujícím průpovídkám mezi jízdami, lety a ochutnáváním.

Na podobně kontrastním tandemu stavěly už cestopisy s dvojicí Kaiser-Lábus, ovšem tady se přidává rámcový příběh s akčním aranžmá, do nějž spadá  kubánská tajná policie, výlet vrtulníkem v Údolí smrti, potopení lodi, Aljaškou v tričku, pašerácký motiv medvídka z Bogoty, terorismus, cesta džunglí s mačetou, výsadkové komando, útěk z vězení a kouzelná pointy s lemury.

Cesta kolem světa

65 %

Režie Dan Svátek, účinkují Ondřej Sokol, Lukáš Pavlásek a štáb

Rozhodně se nedá říci, že by Cesta kolem světa sršela věcnými místopisnými informacemi, ale zato přesně zachycuje náladu okamžiků a mnohdy překvapí velkorysým inscenováním, jaké vyzařuje třeba fata morgána v poušti. Škoda jen hromady vysvětlivek, které v závěrečné blamáži vracejí klukovské řádění zpět na zem. Nicméně sympaticky netypický film rozptýlí i v lepších časech.