. Za kolik?Černá sanitka |
Jenže právě forma se může stát kamenem úrazu, koketuje totiž s prvky dokumentárního dramatu, jenž u nás nemá tradici ani důvěru. Navíc jde proti lidské přirozenosti: co s detektivkou, na jejímž konci se člověk nedozví, kdo byl vrah, ale naopak že se bál zbytečně, protože celá napínavá legenda je jen výmysl? Kdepak, není nad čistotu žánru: zvlášť strašení, zvlášť poučení; takhle dohromady to připomíná "vysvětlovací" dokumenty k Třiceti případům majora Zemana.
. Za kolik?Kriminálka Anděl |
. Do bitvy vstupuje kriminálka AndělNa obrazovce se objeví i řada dalších novinek |
Další chytrý krok představuje volba profesního seriálu, který se věcně a střízlivě drží vyšetřování - včetně vědeckých metod znázorňovaných ve stylu americké Kriminálky, aniž věčně nutí policisty žvanit u kávy nebo řešit manželské třenice. Bohužel v druhé půli tempo poleví ve prospěch dlouhých dialogů a osobních meziher; pryč s nimi! Cena za světovost, v jejímž jménu Andělem nebloudí strejcovsky vtipkující čeští poldové, je solidní žánr bez osobité národní značky: tenhle seriál už může být stejně tak dobře německý nebo francouzský.
. Za kolik?Ulice - Velká trojka |
Kdyby se Velká trojka, v podstatě variace Dannyho parťáků pro malé hrdiny z Ulice a populární herce v čele s Jiřím Lábusem, dočkala o něco hravější a zdravě uvolněnější režie ve stylu Snowboarďáků, mohla by se vzdáleně srovnávat s dobrodružstvími Toma Sawyera a Hucka Finna. Ale i přesto, že z realizace občas čouhala sláma televizní zběžnosti, zaslouží si deset procent navíc. Předně proto, že to byl paradoxně obyčejný pořad označovaný za "seriálový speciál", kdo vykryl alespoň jedno bílé místo na mapě českých filmů pro děti - kde jsou doby, kdy se točili třeba Páni kluci, od nichž si Velká trojka zjevně leccos půjčila?
A zadruhé proto, že ukázala cestu od ryze spotřební televizní produkce všedního dne ke svátečnějším filmům. Vždyť se nemusí všechny hrnout hned do kina, některým úplně stačí obrazovka, jiným, výlučnějším, třeba DVD. Ale nejen na Velké trojce je při všech výhradách znát, jak lidé zalezlí po celý rok v ateliérových kulisách ožijí, když mohou vylézt na vzduch a natočit "si" takříkajíc něco nad úvazek, jen tak pro radost.