Záběr z filmu Out

Záběr z filmu Out | foto: Aerofilms

RECENZE: Rybářský tulák přináší banální ódu na mužský sen o svobodě

• 0
Out je typicky festivalový, navíc i příkladně studentský film. Však také György Kristóf, slovenský rodák působící v Maďarsku a studující pražskou FAMU s ním pronikl do canneské sekce Un Certain Regard.

Podobně jako Thelma má výhodu v podmanivém hrdinovi, Sándor Terhes vyzařuje němé charizma maďarského Seana Conneryho. A s Thelmou sdílí i popis lidského Babylonu, obklopujícího osamělost jednotlivce (recenzi filmu Thelma si přečtěte zde).

Motto filmu „Tady moře začíná, rozhodně nekončí“ vlastně prozradí celý obsah, tedy putování padesátníka, který ztratí celoživotní práci v elektrárně, z východu Slovenska za novou šancí až k Baltu. Opět se dostaví odcizené prvky panelákového přežívání, mrtvých očí sardinek v konzervě i generační skepse v osobě dcery tvrdící, že „blesk zabil stovky sobů, nic nemá smysl“.

Naštěstí Out netlačí na sociální strunu, nicméně trpí problémem všech road movie, nalinkovanou strukturou příběhů na cestě, kde hrdinové potkávají bizarní bytosti a nalézají sami sebe. Odysea vášnivého rybáře vede postsocialistickou krajinou podivných existencí, kde se nakonec každý s každým domluví ruštinou u vodky a kde se romantizuje představa, že čím více ztratíte, tím lépe se vám začíná od nuly.

Out

55 %

Slovensko / Maďarsko / Česko, 2017, 88 min

Režie: György Kristóf

Scénář: György Kristóf, Eszter Horváth, Gábor Papp

Hrají: Sándor Terhes, Éva Bandor, Judit Bárdos, Ieva Norvele Kristóf, Guna Zarina, Viktor Nemets, Ieva Aleksandrova-Eklone, Tibor Gáspár

Kinobox: 58 %

IMDb: 6.0

Out přináší navenek snaživou, ale banální ódu na mužský sen o svobodě, v níž pozdní tulák s rybářským prutem věčně vyráží o dům dál. Jednou tančí na rockovém koncertu, jindy fotí selfie u hrobky a nakonec pod nepsaným heslem Rybáři všech zemí, spojte se! nahlédne malichernost lidského pinožení proti nekonečnosti moře. Což věděl stejně jako diváci dávno před filmem.