Od zahraničních sestřiček se liší jen tím, že její rodiče mají chudý krámek na Žižkově. K vidění je ode dneška dvakrát týdně na Primě. Vydrží 168 dílů?
Titulní píseň s názvem Jaký to je k seriálu nazpívala Ewa Farna. Autorem hudby je Ondřej Soukup, text k písni složila Gabriela Osvaldová.
Ewa Farna - Jaký to je - titulní píseň seriálu
Nikoli telenovela
Jejím předchůdkyním to vesměs vyšlo, byť původní série se třeba v Německu a Rakousku stáhly pro nezájem. Z pohádky o kolumbijské popelce se postupně vylouply národní klony: Jassi, Lisa, Bea. Jako první koupila licenci Indie; druhé bylo Rusko, kde příběh běžel pětkrát týdně.
Americká verze užívá více nadsázku, německá tlačí spíš na city. A česká Katka si podle tvůrců bere od všeho něco: slibují "moderní a svěží romantický seriál s komediálními prvky, nikoli telenovelu" a věří, že osloví diváky od 15 do 54 let, hlavně ženy.
Scénář je týmovou prací stejně jako režie, kde se střídají Petr Slavík, Jiří Chlumský a Petr Nikolaev. "Vzdělanou a ztřeštěnou" Katku hraje vítězka konkurzu Kateřina Janečková, její rodiče Václav Vydra a Jana Boušková, majitele firmy Jana Švandová a Ladislav Frej a výstředního návrháře Lumír Olšovský, jenž by prý v šílených kreacích svého hrdiny chodil nejradši i v civilu.
Tak vypadá zákulisí - a výsledný první díl? Kupodivu ne až tak strašný, jak by se dalo čekat, ale také na hony vzdálený ideálu: americké komedii Ďábel nosí Pradu.
Jeho hrdince Anne Hathaway se Katka typově velmi podobá, ve staropanenském úboru působí až dojemně a herecky se drží - jenže nesmyslně napsané postavy. Tak inteligentní vysokoškolačka, jak ji představují, musí mít důvod, proč chodí jako strašák, třeba pohrdavý truc intelektuálky po vzoru hrdinky Anne Hathaway.
Jenže tady premiantka několika oborů a několika světových jazyků vystupuje naivně až dětinsky, má v očích čistý, nezáludný, dychtivý výraz dívčího Mauglího, kterého poprvé vytáhli z džungle do civilizace. Měla by být ošklivkou ze zásady, klidně feministické, a ne z bezradné pozdní puberty.
Proč to vlastně sledovat?
V nadsázce by se to ještě uneslo, jenže to je druhá potíž: Katka si neujasnila žánr. Začne slibně vtipnou scénou s modelkami, ale po čase se vychyluje k typické výbavě telenovely.
To jest k síti rodinných vazeb a sociální notě barvotiskových extrémů: hostině smetánky proti ubohému žižkovskému kvelbu. Přičemž Katka se coby správná popelka rozdělí s každým žebrákem o poslední krajíc.
A konečně: že se ošklivé káče změní v labuť a dojde štěstí, víme předem. Tak proč sledovat dvakrát týdně hodinové upovídané díly (jinde měly půl hodinky)?
Pro naději, že si série stylově sedne, přestane střídat smrtelnou vážnost s karikaturou a upne se na veselý blázinec v říši módy; za ni ať má i deset procent navíc. Ale běda, jestli uteče k jánošíkovské romanci; pak je na odpis.