V září se stal vytleskávanou senzací festivalu v Benátkách, kde všichni litovali, že nemůže dostat Zlatého lva – hrál se mimo soutěž. Během října získal jen z kin ve Státech zpět své výrobní náklady. Počátkem listopadu si připočetl milion diváků z Francie. A ve čtvrtek startuje na zdejší půdě pod titulem Mrtvá nevěsta Tima Burtona.
Příběh mladíka, kterého v předvečer svatby přebere jeho pozemské snoubence zhrzená kráska ze záhrobí, vychází volně z dávné ruské pohádky. Romantika a strašení, to je přesně svět tvůrce Ospalé díry či Střihorukého Edwarda, jehož fantaskní pohádka pro celou rodinu Karlík a továrna na čokoládu se již v Česku promítá tři měsíce. Na rozdíl od ní baví Mrtvá nevěsta hlavně dospělé, čímž znovu popírá předsudek, že loutky jsou jen pro děti.
Dvanáct let poté, co si v loutkovém hororovém muzikálu Noční můra před Vánocemi zkusil metodu takzvané stop-animace, vrací se k ní Burton znovu. "Líbí se mi, že si každou titěrnost můžu osahat," vysvětluje Burton, že s postavičkami pracuje takřka jako s herci. Ti ostatně stáli u počátku filmu, nejprve se totiž nahrávaly dialogy. Klíčové trio tvoří nevěsty, Helena Bonham Carterová coby mrtvá a Emily Watsonová jako živá, a v roli zmateného ženicha Johnny Depp.
Burtonův dvorní herec souběžně pracoval na Karlíkovi a továrně na čokoládu, kde představuje záhadného továrníka Wonku. Často prý večer jen svlékl Wonkův kostým a přešel do dalšího studia namlouvat svou loutkovou podobu. "Dabing" v animovaném snímku dosud nikdy nedělal, ale režisérovi, s nímž točil už popáté, nic neodmítne.
"Kdyby chtěl Tim Burton natočit šest milionů metrů filmu o tom, jak se dívám na rozsvícenou žárovku a po tři měsíce při tom nesmím ani mrknout, šel bych do toho bez váhání," opakuje Depp. Režisér zase oceňuje, že hvězdný herec je kvůli němu pokaždé ochoten riskovat: "Vím, že to nedělá kvůli penězům nebo image. Pokaždé je přitom jiný a lepší," tvrdí Burton.
Nešikovnému snílkovi v Deppově podání vyhlédnou bohatí rodiče chudou, leč urozenou nevěstu alias Watsonovou, kterou nikdy neviděl – je z toho však vzájemná láska na první pohled. Jenže když si v noci zkouší manželský slib, navlékne prstýnek na náhodný pahýl, z nějž se vyklube bezmasý prstík kdysi zákeřně zavražděné nevěsty sňatkového podvodníka čili Bonham Carterové. "Je jako zmrazená v čase, věčně mladá, což je vzhledem ke stavu jejího těla paradox," popisuje herečka svou roli v příběhu "ujeté vášně".
K hereckým dialogům pak Burton přidal své náčrtky, z nichž vyšli návrhář postav či autor hudby Danny Elfman, tvůrce filmové kapely kostlivců The Skeletones, kteří roztančí celé podsvětí. U Burtona je totiž jako vždy všechno naruby: ve světě živých je života pramálo, kdežto podzemní říše mrtvých jím přímo kypí, "nahoře" vládne šeď, "dole" naopak bláznivá záplava barev.
Mrtvá nevěsta vznikala hlemýždím tempem: dvanáct hodin denně vyneslo zhruba dvě vteřiny záznamu. Animátoři ukryli do hlav loutek mechanismus ovladatelný klíčem zasunutým do uší či vlasů. Díky tomu postavy mění výraz, smějí se, pláčou, mračí se – jenže proto také musely být větší než obvykle a s nimi se zvětšovaly také kulisy a rekvizity. "Promysleli jsme všechno, oblečení, domy, vzory tapet, kliky," líčí tvůrci. Mrtvé nevěstě dali výraz filmové hvězdy z půli minulého století, a co je zajímavé, na výtvarném stylu snímku se podepsalo i Česko.
Zatímco země mrtvých se inspirovala stavbami španělského architekta Gaudího, zemi živých chtěl Burton uchovat návaznost na původní ruskou báji. Má prý "nádech dobové architektury východu Evropy, kterou lze najít v Česku a Polsku".