Když Keitel před jedenácti lety ve Varech přebíral Křišťálový glóbus za přínos kinematografii, pečoval o těhotnou manželku a slovy „Dobrou noc, Marlone“ se loučil s právě zesnulým kolegou Marlonem Brandem. Tentokrát tu zažil zprávu o smrti Omara Sharifa a neúnavně držel krok jak se svým jedenáctiletým synem, tak podle svědků i s omladinou v nočních koktejlových stanech.
Retro počátku 20. let minulého století vnesla do lázní předpremiéra snímku Wilsonov, který do kin dorazí v říjnu. Tvůrci kdysi naznačili, že se ponese v parodickém stylu hitu Adéla ještě nevečeřela, čímž vzbudili velké naděje. Zda je splnili, ví zatím jen publikum sponzorské projekce, ostatním musí stačit vzkaz, že ve filmu z dobové Bratislavy je „víc amerických vlajek než ve Dnu nezávislosti“.
A ještě hlouběji do historie se zahleděla slavnostní premiéra digitalizovaného díla Karla Zemana Vynález zkázy, jíž předcházel průvod v dobových kostýmech. Dokonale držel styl od klobouků přes vesty po rukavičky až na jednu výjimku - dámu, který potomka vezla v kočárku očividně současném.
K Vynálezu zkázy se váže záhada kdysi vystřiženého, až při restauraci filmu náhodně objeveného a znovu zařazeného záběru, který diváci viděli poprvé od premiéry v roce 1958. Nikdo netuší, proč scéna z příběhu zmizela, soudilo se, že z politických důvodů, ovšem režisér Zdeněk Zelenka přišel s vlastní teorií.
„Myslím, že záběr vypadl z důvodů autorskoprávních. Daný dialog je ve svém smyslu totožný s dialogem z Čapkova Krakatitu, kde vynálezce slyší od Boha, jaký objev by dával užitek - doslova ´aby to taky svítilo a hřálo´,“ uvádí Zelenka shodnou citaci obou děl. Hádá tedy, že právě proto Zeman scénu vystřihl.
Festivalu dneska zbývá poslední hádanka: kdo vyhraje. Před večerním vyhlášením cen zůstává neochvějným diváckým favoritem nesoutěžní film Mládí a v hlasování mezinárodní kritiky nasbíralo nejvíc hlasů z děl hlavní soutěže kosovské uprchlické drama Babai.