Ivo Mathé

Ivo Mathé | foto: Petr Topič, iDNES.cz

Filmařům dá peníze ČT, pokud jí zůstane reklama

  • 70
Politici a filmaři se na festivalu v Karlových Varech shodli, jak podpořit rozvoj české kinematografie. Řešení nabízí takzvaná diginovela, což je zákon o digitálním vysílání, kterým se poslanci budou zabývat už v červenci.

Plán zní: v rámci "diginovely" by České televizi byla prodloužena možnost vysílat reklamu. Dvě třetiny z těchto výnosů by dostal na přípravu digitalizace Český telekomunikační úřad. Zbylá třetina, což je suma 140 až 150 milionů korun ročně, poputuje do státního fondu kinematografie.

"Možnost vysílat reklamu by ČT měla až do vypnutí analogového vysílání," uvedl mluvčí filmařů Ivo Mathé, podle něhož proti této variantě nemohou soukromé televize nic namítat. "České televizi z toho neplynou žádné výhody."

Generální ředitel TV Nova Petr Dvořák má ale odlišný názor. "Že z toho nebudou nic mít? Jistě, kromě dumpingových cen, které ovlivní celý reklamní trh," řekl ironicky iDNES.cz bezprostředně poté, co na karlovarském festivalu skončila schůzka filmarů a politiků, na níž se o financování filmu diskutovalo.

"Pokud budou tedy filmaři ještě několik let díky prodloužení reklamy v ČT dostávat kolem 150 milionů ročně, co potom ještě dále chtějí od privátních televizí? A proč je dále potřeba spěchat s novým filmovým zákonem?" klade další otázky Dvořák.

"Diginovela" by po brzkém schválení mohla začít platit už od 1. ledna 2008. Nový filmový zákon, který hledá další zdroje pro financování kinematografie a o němž se hovoří už řadu let, podle všeho nebude dříve než v roce 2009.

Schůzky se účastnili členové čtyř parlamentních stran: premiér Mirek Topolánek (ODS), ministr kultury Václav Jehlička (KDU-ČSL), Džamila Stehlíková (Strana Zelených) a Lubomír Zaorálek (ČSSD). Filmaře zastupovali kromě Mathého dokumentaristka Helena Třeštíková či šéf karlovarského festivalu Jiří Bartoška.

Pokud by v červenci "diginovela" neprošla Poslaneckou sněmovnou, existují podle Mathého další dvě pojistky. První je odvod z reklam na ČT i bez zákona o digitálním vysílání. Druhým, ovšem krajním řešením by byla přímá dotace ze státního rozpočtu tak jako loni, kdy filmaři dostali pro tento rok sto milionů.

,