Will Smith ve filmu Diagnóza: Šampion

Will Smith ve filmu Diagnóza: Šampion | foto: Bontonfilm

RECENZE: Je v pořádku, že Will Smith za roli lékaře Oscara nedostal

• 18
Film, kvůli němuž se strhla oscarová rasová přestřelka, vychází na DVD s názvem Diagnóza: Šampión. Jeho hrdinu, nigerijského lékaře, jenž prokázal rizika amerického fotbalu, hraje Will Smith.

V originále se autorský film režiséra Petera Landesmana jmenuje Concussion, tedy otřes mozku, což přesně odpovídá zápletce převzaté ze skutečnosti. Nigerijský přistěhovalec, neuropatolog Bennet Omalu, prokázal onemocnění postihující profesionální hráče amerického fotbalu. A to v zemi, kde jde o populární sport i velký byznys, znamenalo těžkou bitvu.

Právě fakt, že Smith za svůj výkon v roli nezdolného lékaře nebyl nominován na cenu Americké filmové akademie, se stal jedním z důvodů, proč někteří černí umělci letošní „příliš bílé Oscary“ bojkotovali (více zde). U nás film do kin nešel, nicméně i na videonosiči nyní slouží jako zpětný důkaz, že Smithův výkon je slušný, nikoli však oscarový. A stejný přívlastek lze použít pro celý film.

Smithův hrdina zosobňuje prototyp detektiva s diplomem z medicíny, napohled podivína, kterého víc zajímá smrt nežli život, s mrtvolami si vlídně povídá, k pitvám si pouští muziku a fotbal v televizi zapne poprvé, teprve když začne zkoumat nárazy hráčů a jejich možné důsledky. Nicméně po většinu času jej scénář vede předvídatelnými cestičkami bojovníka vědy, který si výzkum platí sám, kdekdo mu hází klacky pod nohy a věří mu jenom hrstka lidí v čele s jeho životní láskou, přičemž nyvá romance tvoří vůbec nejzbytečnější motiv snímku.

Zkrátka vypravěčsky se rozvíjí tradiční nudná směsice ušlechtilosti idejí a důkladnosti jejich interpretace. „Bůh si nepřál, abychom hráli fotbal, vaši muži zemřeli v hanbě a budou dál umírat,“ varuje fotbalové činovníky Smithův hrdina; takové výlevy vskutku nelze zahrát „na Oscara“. Navíc je téma filmařsky nevděčné, protože kamera buď sleduje mikroskop, nebo slovní duel tezí.

Diagnóza: Šampion

55 %

VB / Austrálie / USA, 2015, 123 min

Režie: Peter Landesman

Scénář: Peter Landesman, Jeanne Marie Laskas

Hrají: Will Smith, Alec Baldwin, Albert Brooks, Gugu Mbatha-Raw

Kinobox: 76 %

IMDb: 7.1

Diagnóza: Šampión zkrátka potvrzuje, že skutečným příběhům svědčí lépe dokument než hraná pocta. Ostatně zajímavou historku ze zákulisí přivezl Slávek Horák, který svou Domácí péči uváděl na festivalu v Palm Springs v téže době jako Landesman svou novinku. „Se Smithem tam byl i skutečný doktor Bennet Omalu a ten vyprávěl, jak jeho osmdesátiletá maminka přijela na premiéru z Nigérie a nemohla uvěřit, že na plátně není její syn. Prý mu pořád opakovala: Ty jsi tam ale nějaký pohublý,“ líčil Horák.

Lékař Omalu loni získal americké občanství, Smith hereckého Oscara nedostal. Obojí je v pořádku.