Zčistajasna jste nasadili na říjen druhou řadu Pojišťovny štěstí, chystanou na rok 2007. Mluvíte sice o "podzimním dárku", ale není to spíš tak, že jste se lekli náporu nových seriálů ostatních televizí.
Oznamování programových schémat jednotlivých televizí na začátku podzimní nebo jarní sezony trochu připomíná poker. Každý se snaží co nejdéle neukázat karty a trumfy vytáhnout až na poslední chvíli. Letos jsme se chovali stejně a zveřejnili rozhodnutí v termínu, kdy už ostatní televize neměly příliš času na reakci. Předpokládám, že jsme tím připravili příjemné překvapení divákům a nepříjemné konkurenci.
Není škoda "vystřílet si" vlastní klíčový seriál dvakrát týdně?
Dvakrát týdně dáváme Pojišťovnu proto, že jinak bychom osudy jejích hrdinů z obou řad, reprízové i té premiérové, nestihli během podzimu odvysílat.
Totéž platí pro pořad Česko hledá SuperStar. Proč se rozprostřel i na další dny – aby Nova vykryla proti konkurenci další atraktivní časy?
U SuperStar vycházíme z poslední dosud nejúspěšnější řady, která byla odvysílána ve Spojených státech. Třetí řada má tedy řadu novinek a vyhlášení výsledků v atraktivnějším času než po jedenácté večer jako v minulosti je jednou z nich.
Mimochodem, proč se vrací stará známá SuperStar, a ne nová Star Academy, na niž máte také práva? Jak dlouho na oba formáty platí?
Star Academy je denní reality show, kombinující prvky Big Brothera a pěvecké soutěže typu SuperStar. Už po odvysílání Big Brothera a prvních VyVolených jsem předpovídal, že podobné typy pořadů se tím soubojem vyčerpaly, a neúspěch druhé řady VyVolených i Baru na konkurenční televizi to jen prokázal. Lidí zavřených v různých prostředích už bylo letos až dost.
Ač k Ordinaci v růžové zahradě a Ulici přidáte Pojišťovnu, zcela nový vlastní seriál zatím Nově chybí. Počkáte si, jak s novinkami Letiště či Horákovi dopadnou ostatní? Vyvíjíte už další seriál? Třeba v žánru krimi, o němž prý uvažují na Primě?
Pro denní seriály typu Ulice nebo týdenní typu Ordinace platí, že je televize vysílá tak dlouho, dokud si drží divákovu pozornost. Samozřejmě zpracováváme řadu námětů pro příští rok i pro roky následující. Ale že bych vám prozradil konkrétní záměry, to přeci nemůžete očekávat.
V zábavě jste se kromě licenčního pořadu Clever vrátili k Tele Tele. Opravdu se nedá najít nový nápad?
Tele Tele si dalo občerstvující pauzu, která umožnila tvůrcům se nadechnout, vytvořit nové rubriky a vrátit se v inovované podobě. Ale podobný formát je vždy velmi závislý na autorech i aktérech a ty na českém trhu není jednoduché najít.
Zmizí z Novy definitivně zábava estrádního typu pro starší ročníky? A kam se poděly soutěže?
Česká zábava se obecně, nejen na Nově, dostala do určité krize. Staré koncepty se přežily a nových, které by byly podobně zajímavé a zábavné jako Clever, zatím mnoho není. Hledáme nápady, ale chceme je nejdříve pečlivě otestovat, než je uvedeme na obrazovku. Totéž platí pro soutěže, máme o ně zájem i nadále, ale nechceme se vracet.
Přehled původních novinek Novy je chudší než na jaře, kdy jste však mnohé z nich postupně rušili. Je to důsledek poučení, že příliš mnoho změn naráz divák neunese?
Nasazení mnoha novinek najednou jsme vyzkoušeli již před lety a zjistili jsme, že nefunguje. Český konzervativní divák se chce opřít o své oblíbené pořady a k novinkám přistoupí teprve tehdy, pokud mu je dostatečně dopředu a detailně představíte. Jsem přesvědčen, že kombinace oblíbených pořadů s několika pečlivě vybranými novinkami je správná. Tuhle strategii jsme zvolili pro letošní podzim, kde vedle druhé řady Pojišťovny a třetí řady SuperStar přinášíme dvě výrazné novinky, americký seriál Ztracení a publicistický pořad 112 – v ohrožení života.
Všechny stanice mluví o konzervativním divákovi, k němuž se po vlně reality show pokorně vracejí. Není to pro Novu ústup z pozic? Bývala progresivní, přinášela jako první moderní trendy i za tu cenu, že si pokaždé nezískaly masovou oblibu.
Nova byla progresivní a přinášela nové trendy právě proto, aby díky nim získávala masovou oblibu a udržovala si náskok před konkurencí. V tom hodláme pokračovat. Ale nezaměňujme příčinu a důsledek. Ať je pořad sebeprogresivnější, pokud si v určité době nenajde diváky, nemůže na obrazovce zůstat. To platí nejen pro Novu, ale pro každou komerční televizi. Uvádění progresivních pořadů pro úzkou a specializovanou skupinu diváků je tedy spíše úkol pro veřejnoprávní televizi.
Platí dál, že se publikum Novy omlazuje? Lze už prodávat reklamu cíleně na určitou věkovou skupinu?
Postavení nejmladší televize si úspěšně držíme. Vzhledem k šíři našeho záběru jsme zatím k prodeji reklamy na cílené věkové skupiny nepřistoupili, ale naši klienti i mediální agentury jejich složení pečlivě sledují a myslím, že Ulice, Ordinace i Televizní noviny jejich požadavky dostatečně naplňují. V některých případech jako u SuperStar se nám dokonce daří přitáhnout k obrazovkám mladší cílové skupiny, které jinak u televize moc času netráví.
U podpory českého filmu zatím zůstáváte, ale spíše předkupem vysílacích práv. Mohou být i výjimky, kde se Nova stane producentem?
Vyzkoušeli jsme si obě role. V pozici producenta jsme loni vyrobili divácky nejúspěšnější film Román pro ženy, v pozici koproducenta jsme letos pomohli filmům Jak se krotí krokodýli, Rafťáci nebo Účastníci zájezdu. V současné době se však kloníme ke spolupráci s nezávislými producenty, kteří na rozdíl od nás mohou žádat o státní granty nebo mezinárodní příspěvky. Vlastní produkci nyní nezvažujeme.
Kterou z digitálních stanic, jež zahájí příští rok vysílání, považujete za možného konkurenta?
Nechci, aby to působilo přehnaně sebevědomě, ale v nejbližší době žádnou. Aby některá dorostla do pozice opravdu významného konkurenta, bude potřebovat trpělivost, velice silné finanční zázemí a spoustu znalostí. Ve střednědobém horizontu mohou tyto stanice vytvářet určitou konkurenci našim novým kanálům, jež plánujeme uvést na trh v dohledné době.
Nepoškodí vás, že do digitální TV Barrandov odešli právě z Novy někteří klíčoví lidé?
V Česku existují jen tři hlavní líhně televizních profesionálů, Nova, ČT a Prima. Proto není divu, že někteří lidé z nich odcházejí zkusit štěstí do nových digitálních stanic. Na Nově to až na některé drobné excesy probíhá po vzájemné dohodě.
Prozradíte, jak budou vypadat Vánoce na Nově – kromě balíku českých filmů v čele s Třemi oříšky pro Popelku – a jak silvestrovský program? Platí, že obří galaestrády už Nova dělat nebude?
Chystáme velké překvapení, ale ještě nenastal správný čas, abych vám ho prozradil. Dáme včas vědět.
Existují na Primě či v ČT pořady, které byste měl rád na Nově?
Tady platí to, co jsem převzal po svém předchůdci, že bych chtěl reklamu z jejich reklamních předělů. Zbytek už si vyrobíme sami.
Co říkáte bonmotu z branže, že dřív všechna důležitá rozhodnutí o českém televizním trhu dělali na golfu Dvořák a Dvořák, vy a váš kolega z Primy, a teď je dělají Rumuni se Skandinávci, majitelé obou stanic?
Neplatilo v to minulosti a neplatí ani dnes. Za rozhodnutí na Nově odpovídají její manažeři, strategická rozhodnutí schvaluje zahraniční majitel. Nemyslím, že by na Primě fungoval jiný systém. A navíc všechna důležitá rozhodnutí o českém televizním trhu stejně udělá divák.