Vladimír Javorský jako Hamlet v inscenaci Iva Krobota z roku 1999

Vladimír Javorský jako Hamlet v inscenaci Iva Krobota z roku 1999 | foto: Hana Smejkalová

Zpětné zakreslení cesty do časů, kdy Národní divadlo obsadili barbaři

  • 0
Působivá publikace z pera Aleny Zemančíkové shrnuje novodobé dějiny Činohry Národního divadla a cestu, kterou náš přední činoherní soubor prošel od sametové revoluce až do roku 2015. Popisuje tedy mimo jiné i práci tří uměleckých šéfů, kteří jej za tu dobu vedli.

Zpětné zakreslení cesty

Leccos vysvětluje už druhá věta vyňatého textu, který nese čerstvě vydaná publikace Zpětné zakreslení cesty na zadní straně svého obalu: „Pojem ‚národní‘ v čase mění a upřesňuje svůj obsah, podobně jako sám pojem národ, a ten se z obecného povědomí vymazat nedá, stejně není možné odstranit přídavné jméno ‚národní‘ ze jména divadla, které dnes sídlí ve čtyřech budovách a hovoří mnoha jazyky.“

Autorka Alena Zemančíková se v knize vydané nakladatelstvím Akropolis pokusila shrnout pětadvacet let (1990–2015) cesty, kterou Činohra Národního divadla ušla od sametové revoluce. Dramaturgyně, dramatička, divadelní kritička, kulturní redaktorka, ale i spisovatelka si vytyčila velký úkol, ovšem našli bychom u nás vedle ní jen málo jiných autorů, kteří by si to mohli dovolit.

Právě slovo národní v názvu naší přední scény není některým zde působícím hercům a tvůrcům po chuti. Klade totiž často nesplnitelné nároky a očekávání, divákům propůjčuje pocit něčeho, s čím se za každou cenu musí ztotožnit. A když to nejde, tak se vůči tomu vymezit.

„Žádné jiné divadlo v zemi takový závazek nenese, ale žádné jiné také k jeho splnění nemá takové podmínky jako Národní divadlo v Praze,“ reaguje taktéž ještě na přebalu Zemančíková.

Své Zpětné zakreslení cesty napsala velice čtivou a srozumitelnou formou, což jsou přívlastky, které bohužel nebývají publikacím věnovaným divadlu zcela běžné. Ač se to ze zmíněných citací může zdát, nepíše však v nikterak konfrontačním duchu. Její práce je vyvážená, pečlivě vyzdrojovaná, důkladná.

Tři šéfové, tři části

Ve vymezeném období vedli Činohru Národního divadla tři umělečtí šéfové. Každý z nich se musel vypořádat se zásadními úkoly.

Ivana Rajmonta čekala na přelomovém začátku 90. let práce nejtěžší. Vedle celkové proměny systému a logického odchodu těch, jež minulý režim protežoval, totiž musel jako „moderní“ a údajně „sklepní“ režisér ustát také nepřízeň některých stávajících hvězd souboru a jejich následný odchod. Jak popisuje Zemančíková, ještě významnější otázkou však bylo, co vlastně má Činohra Národního divadla nyní hrát.

„Většina osvědčených klasických her se v Národním divadle hrála i v režimu, který právě padl, a v dané chvíli nebylo tvůrců, kteří by znali klíč a měli chuť se s těmito tituly utkat,“ všímá si první část knihy nazvané Vpád barbarů.

Druhá část se s titulem Dramaturg z Moravy věnuje pětileté, někdy s rozpaky přijímané éře Josefa Kovalčuka, kdy se „kulturní prostředí silně komercionalizovalo spolu se vznikem soukromých televizních stanic“. 

Práce jeho nástupce Michala Dočekala dostala závěrečný díl knihy s názvem Šéf nové generace. Zemančíková zde neopomíná ikonickou Dočekalovu inscenaci s Richardem Krajčem. „Obsazení Richarda III. bylo překvapivé, ale promyšlené.“