RECENZE: Žítkovské bohyně čarují jen v archivu, k dramatu to ale stačí

  15:57aktualizováno  15:57
S Žítkovskými bohyněmi musí mít divák pod Palmovkou trpělivost. Přežije-li vysvětlovací úvod, odmění ho dramatem, jakým vyniká předloha od Kateřiny Tučkové.

Záběr z divadelní adaptace Žítkovských bohyní v Divadle pod Palmovkou | foto: Martin Špelda

Hůř to asi začít nemohlo. Po úvodní sice výpravné, ale poměrně nepřesvědčivé scéně, kdy Dořin opilý otec zabíjí matku, se pražské nastudování Žítkovských bohyní rozpadne v sérii krátkých vstupů, kdy se vysvětluje, vysvětluje a vysvětluje. Divákovi neznalému předlohy nezbude nic jiného, než se úporně držet střídajících se letopočtů promítaných na pozadí scény. Bez této berličky se totiž v záplavě ženských postav od Surmeny přes Josifčenu, Fuksenu či Janigenu až po Ruchárku totálně ztrácí.

Fotogalerie

Režisér Michal Lang, který stojí i za aktuální adaptací bestselleru Kateřiny Tučkové, si vybral nelehkou látku. Žítkovské bohyně jsou vedle vhledu do ojedinělé kopaničářské kultury hlavně detektivním příběhem postihujícím několik generací i historických událostí a ne nadarmo má Tučkové kniha přes 450 stran.

Kdo se však v úvodu vydrží soustředit, bude odměněn. Lang totiž některé momenty ozvláštnil černě oděným sborem. Začne to setkáním Dory s místními na zastávce, pokračuje jízlivou školní exkurzí a vrcholí výtečnou scénou z archivu. Teprve v těchto chvílích se začíná opravdu hrát divadlo hodné Palmovky a renomé, které si obrozená scéna za poslední roky vybudovala.

Mezi nejsilnější a nejzásadnější momenty Langovy inscenace patří chvíle usmíření hlavní hrdinky se zesnulým otcem; zde se tvůrcům povedlo nejlépe propojit moderní divadlo s lidovým folklorem, který jinak na scénu prosakuje jen v nápěvech a náznacích. Ač se totiž u knihy přímo nabízí výpravné drama z kopců moravsko-slovenského pohraničí, Lang mnohem více sází na samotné Dořino pátrání.

I strohá scéna se třemi stěnami a několika dveřmi upomíná spíše na studené stěny archivu a odosobněné, do papíru vyťukané záznamy, kterými se hrdinka probírá. S magickým světem kouzel a hlavně romantických vzpomínek tak Doru spojuje především otvor v podlaze plný vody, jakási studna, do níž si hrdinové čas od času máčejí nohy.

Žítkovské bohyně

Divadlo pod Palmovkou

premiéra 14. září 2018

režie: Michal Lang

hrají: Tereza Dočkalová, Ivana Wojtylová, Marie Málková, Hana Seidlová, Lada Jelínková, Erika Stárková, Jakub Albrecht, Pavel Skřípal, Kamila Trnková, Vendula Fialová, Milan Mikulčík, Jakub Chromeček, Martin Hruška, Šárka Vykydalová / Kateřina Holánová, Anna Bura, Barbora Kubátová, Magdalena Wronková, Martin Němec

Hodnocení­: 65 %

Jistá odtažitost a formálnost však dodává Žítkovským bohyním na originalitě. Od místopisných folklorních pentlí tu ostatně máme bratry Mrštíky. Už v knize je hrdinka příjemně neurčitá, ztvárnění Terezy Dočkalové tento rys jen podtrhuje. Pomáhá tomu i další výborná scéna z psychiatrie, kam Dora vyrazila za umírající Surmenou, kdy se divákovi do mysli vkrádá neodbytná otázka, kdo všechno je vlastně v příběhu šílenec.

Ač v hlavní roli, Dočkalová v Langově nastudování příliš prostoru rozvinout svůj talent nedostává, což je způsobeno i tím, že inscenace v druhé polovině doslova supí do cíle, aby stihla vysvětlit všechny nadhozené otázky a personální souvislosti. I když ilustrativní styl všem nesedne, Langovi se jen díky tomu povedlo udržet drama ve stravitelných mezích.

Mohlo by vás zajímat

24. 2. se uskuteční 91. ročník předávání filmových cen v Los Angeles
23. 3. proběhne předávání filmových cen (Praha, Rudolfinum)
17. 3. bude mít premiéru pořad Za oponou na iDNES KINO


Nejčtenější

Českou stopu v Teorii velkého třesku podporuje představitelka Amy

Mayim Bialik jako Amy Farrah Fowler v seriálu Teorie velkého třesku

V americkém seriálu Teorie velkého třesku, jehož závěrečnou řadu nyní vysílá Prima Cool, se občas objevují odkazy k...

KOMENTÁŘ: Záhadná postava. Velice spokojený televizní divák

Ze seriálu Most!

Patří do rodiny nadpřirozených bytostí z novodobých pohádek. Na rozdíl od početné armády reptalů ho nikdy nikdo...

RECENZE: Jaromír Hanzlík si napsal telenovelu Léto s gentlemanem

Trailer k filmu Léto s gentlemanem

Na svatého Valentýna utrpěla kina srážku s telenovelou. Kdyby v titulcích filmu stálo Rosamunde Pilcherová a běžel na...

Filmový Freddie Mercury je hit „zbytku světa“, rekordy neláme

Záběr z filmu Bohemian Rhapsody

V Česku i na Slovensku ovládl loni návštěvnost kin. Jak si Bohemian Rhapsody, životopis Freddieho Mercuryho ze skupiny...

VIDEO: Od Hitlera po Sheldona. Jak se Česko proslavilo nejen v seriálech

Sheldon Cooper v seriálu Teorie velkého třesku s českou a slovenskou vlajkou

Sheldon Cooper v seriálu Teorie velkého třesku opakovaně vytahuje reference k české historii. A zdaleka není sám. Stopy...

Další z rubriky

Aby to hudebníkům nebylo líto, vysadí je Cirk La Putyka na ostrov

Motiv plakátu představení Isole

Italské slovo isole označuje ostrovy, oázy, prostě něco existujícího samo o sobě. Právě toto slovo vetkl soubor Cirk La...

RECENZE: Révai je hrdina, ale Slečně Julii by bez zpěvu bylo mnohem lépe

Záběr z představení Slečna Julie

Ani soustředěný výkon Jana Révaie nezachránil nejnovější inscenaci Strindbergovy klasiky Slečna Julie. Po elektrizující...

RECENZE: O strašlivém lobbingu za pesticidy hrají s vtipem a nadsázkou

Záběr z představení Europe Connexion: Evaluace kvality a etiky v evropských...

Europe Connexion: Evaluace kvality a etiky v evropských veřejných zakázkách. Název novinky pražského Divadla Letí bude...

Najdete na iDNES.cz