Zdálo se, že poetickou a veselou prózu Rudolfa Těsnohlídka jednou provždy geniálně domyslel Leoš Janáček, když do své opery vložil poselství o stálosti a věčnosti neměnného koloběhu života.
Nedá se říci, že by jej nyní Pitínský překonal, jeho Bystrouška je prostě novým kongeniálním pochopením příběhu, které vedle Janáčkovy verze důstojně a pevně stojí na vlastních nohou.
Tato Bystrouška je především krutou tragédií, k níž neodvratně směřuje propletenec věcí zvířecích a lidských.
Vztah Lišky a Revírníka utváří režisér jako osudovou přitažlivost - on je pro ní prvním člověkem, kterého poznala, ona pro něj neuchopitelnou připomínkou mládí a svobody.
Liška je pro něj onou bájnou Terinou, symbolem dávné lásky, na níž s hořkostí vzpomínají také osamělí Farář a Rechtor. Když se Terina jako přízrak objeví na jevišti s tóny Rusalky na rtech, chápeme, že je i není lidskou bytostí.
Drásavá nepolapitelnost ji dovoluje ztotožnit s Bystrouškou a motivuje Revírníkovu posedlost. Tak jako zvířata jsou tu i lidé daleko více podřízení zákonitostem přírody - viz obsedantně se vracející janáčkovská věta „kdes byl, když hřmělo.“
A naproti tomu podřízenost zvířat lidem má tragicky negativní rozměr. Dobře to demonstruje postava revírníkova psa Lapáka, který jakožto domestikované zvíře stojí někde na pomezí zvířecího a lidského bytí. Jeho zajíkavý a koktavý projev při setkání s Bystrouškou není ani tak znakem zvědavého ostychu, jako spíš deformace v důsledku „kolaborace“ s člověkem.
Když pohřbívá kohouta zadáveného Liškou, cítíme opět ambivalenci jeho osudu: je to gesto soustrasti s člověkem nebo symbol dokončení Bystrouščiny práce? Zřejmě obojí. A když je Lapák později svým pánem ponižován a týrán (citací šikanovací scény z Kubrickovy Olověné vesty), nahrazuje ambivalenci bezvýchodnost. Kompromis není možný.
Revírníkova usedle měšťanská domácnost s chladnou manželkou a zle jízlivý tón vůči Faráři a Rechtorovi v hospodské scéně dokreslují portrét jeho zatrpklosti a vášně v jednom. Docela jiný případ je pytlák Harašta. Přichází s písní na rtech, aby chladně a bez okolků konal svou „práci“, nic víc.
Chytrá Bystrouška, jíž úspěchy mezitím dodaly porci sebevědomí i svéhlavé panovačnosti, Haraštu s chutí doslova furiantsky vykope ze scény. Právě se chystá její svatba, která tu oproti Janáčkovi přichází až ve finále a po námluvách, při nichž Bystrouška Zlatohřbítka tak trochu „sbalí.“
Rej veselky se rázem zlomí v krvavou svatbu zběsilých lovců vrcholící Haraštovou otřesnou popravou Bystroušky. Závěrečný monolog (Janáčkovo „Je to pohádka či pravda?“) odříká Revírník s mrtvou Bystrouškou v náručí. V nádherném gestu tu vrcholí motiv nenaplněné lásky.
V kostýmech zvířat (Michaela Hořejší) nenajdeme stopu podobnosti se skutečnou faunou, což odpovídá dramatu těsného svazku obou provázaných světů. Úkol srozumitelně charakterizovat postavy zvířat tak připadl choreografii (Igor Dostálek), která se opřela o techniku japonského divadelního žánru kjógen, v němž hlavní roli hraje stylizovaný pohyb, gesto, někdy až akrobaticky přednesený atribut postavy.
V tom vyniká subtilně ladná a drobná Jitka Josková (Bystrouška), nervní Zdeněk Trčálek (Lapák) či Jiří Hejcman (Komár) a Tomáš Šulaj (Zlatohřbítek). Josef Kubáník (Datel) přervádí zase gymnastiku na výdrž. Dokonalé sladění všech složek a do detailu promyšlená režie činí z tragicky vyostřené Pitínského verze Lišky Bystroušky jednu z nejlepších inscenací této divadelní sezony.
Z milé Lišky Bystroušky je krvavá tragédie
Tipy z televizního programu
Recenze: Hartova válka 60 %, Inferno 55 %, Jack Reacher: Poslední výstřel 60 %, Plán útěku 60 %, Spojenci 50 %, Život 55 %, Němá tajemství 65 %, Kroky a skoky české animace 50 %, Zbouchnutá 50 %
Klíčová slova: Černí baroni, Filip Čáp, Survivor Česko & Slovensko, Utajený šéf
Seriály: Stíny v mlze, Vytoč mého agenta, Jedna rodina, To se vysvětlí, soudruzi!, Boží mlýny, Iveta
Zemřel zpěvák a herec Josef Laufer, po čtyřech letech v umělém spánku
Ve věku 84 let zemřel herec, režisér, zpěvák a scenárista Josef Laufer. Informaci potvrdil ředitel...
Zemřela herečka Hana Brejchová. Proslavil ji film Lásky jedné plavovlásky
Zemřela herečka Hana Brejchová, bylo jí 77 let. Zazářila ve filmu Miloše Formana Lásky jedné...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
KOMENTÁŘ: Z Davida Černého se stal parazit. O umění už dávno nejde
Premium Když se David Černý v televizi pohádal s kurátorkou Marií Foltýnovou, spory o jeho plastiku na...
Larry je mrtvý. Tvůrci Simpsonových nechali po 35 letech zemřít štamgasta od Vočka
Zarytí fanoušci seriálu Simpsonovi smutní. Tvůrci totiž nechali zemřít jednu z postav, která byla...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Společnost mučených básníků. Zpěvačka Taylor Swiftová vydala nové album
Potřebovala jsem ho natočit, je to album, které mě zachránilo. Takto zpěvačka Taylor Swiftová...
RECENZE: Kdo není s Mirai kamarád, bude mít s jejich albem minimálně 69 problémů
Premium Čtvrté album kapely Mirai nese opět japonský název Tomodachi, což znamená „kamarádi.“ Je hezké, že...
TRENDY V KLIPECH: Mirai rekapitulují, Brixtn vytáhli song z šuplíku
Skupina Mirai ke svému desátému výročí vydala klip Easy, v němž rekapitulují své působení na...
I did it my way. Troška, Nový i Vyskočil se rozloučili s Josefem Lauferem
Se zpěvákem a hercem Josefem Lauferem, který zemřel po dlouhé nemoci v sobotu večer ve věku 84 let,...
RECENZE: Úplně jiný typ krimi. Lesní vrah vysílá zvláštní druh varování
Premium Jedno je jisté: Lesní vrah se žádné tuzemské krimi podle skutečného případu ani zdaleka nepodobá....
Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO
Každý den po celý tento týden můžete vyhrávat jedinečné dárky od značky BEBELO.