náhledy
Už v pátek 6. února zahájí Městská divadla pražská svůj půlrok s dvojicí V+W. Akci připravenou na počest působení Voskovce a Wericha v Divadle ABC odstartuje speciální repríza představení V+W Revue, které v režii Petra Svojtky hraje pražská scéna od listopadu. Na snímku Jan Werich s manželkou.
Autor: Soukromý archiv J. Farníka
V letošním roce totiž uplyne 110 let od narození obou velkých ikon českého divadla. Výročí Jana Wericha přitom vychází právě na tento pátek, Voskovec se narodil 19. června. Na snímku malý Jan Werich.
Autor: Soukromý archiv J. Farníka
"Svoje nejtvořivější a nejšťastnější období strávili zde, v divadelním sále Paláce U Nováků. Tvorba V+W a Jaroslava Ježka nám byla impulsem ke hře s jejich postavami, humorem, písničkami, s tím, co tady během těch deseti let zažili,“ řekl o představení V+W Revue uváděném v Divadle ABC režisér Svojtka. Jan Werich (zcela vpravo) ve třídě reálného gymnázia v Křemencově ulici v Praze (1923).
Autor: Soukromý archiv J. Farníka
Městská divadla pražská nepřipravila jen speciální představení, už od úterý je v pasáži Lucerna k vidění putovní výstava fotografií z archivů legendární dvojice. Na snímku Werich s rodiči Gabrielou a Vratislavem.
Autor: Soukromý archiv J. Farníka
Zájemci ji v Lucerně budou moci zhlédnout do 16. února. Poté bude až do 3. března ve dvoraně Paláce U Nováků, následně do konce března v Centru Černý Most. Snímek Jana Wericha datován kolem roku 1930.
Autor: Soukromý archiv J. Farníka
Od 30. března do 24. dubna bude k prohlédnutí v Pasáži Černá růže a od 24. dubna do 1. června na Magistrátu hl. města Prahy. Od 1. června pak výstava konečně zakotví ve foyer Divadla ABC. Na snímku Karel Lamač, Jan Werich, Anny Ondráková, Jiří Voskovec, Martin Frič a Otto Heller.
Autor: Soukromý archiv J. Farníka
Působení Voskovce a Wericha a jejich Osvobozeného divadla v tehdejším Paláci u Nováků (dnešní ABC) přitom nezačalo nejlépe. První zde uvedená hra Líčení se odročuje při 37 reprízách nepřežila ani dva měsíce, i když se tu vedle V+W představila nová hvězda souboru Ferenc Futurista. Na fotografii Jiří Voskovec, Ferenc Futurista a Jan Werich v pozdějším představení Ostrov Dynamit (1930).
Autor: Soukromý archiv J. Farníka
Další dvě premiéry Fata Morgána a Ostrov Dynamit výrazně ovlivnila návštěva V+W v Paříži, kde v Moulin Rouge zhlédli jazzovou show Black Birds. V nových hrách byl větší důraz kladen na Ježkovu hudbu a také na spolupráci s choreografem Josefem Joe Jenčíkem a jeho Šesti děvčátky z Lucerny (Jenčíkovy Girls). Obě tyto složky se později staly výrazným poznávacím znamením Osvobozeného divadla. Na snímku Jenčíkovy girls ve hře Robin Zbojník.
Autor: Soukromý archiv J. Farníka
Tvůrčí dvojice zde uváděla jeden autorský kus za druhým. Některé byly oddychové (Slaměný klobouk), jiné politicky výraznější (Kat a blázen, Panoptikum). První éru Osvobozeného divadla V+W ukončili v roce 1935 pro únavu, kdy je v Paláci u Nováků vystřídala opereta. Pozdější fotografie ukazuje Jiřího Suchého, Jana Wericha a Miroslava Horníčka.
Autor: Soukromý archiv J. Farníka
Voskovec s Werichem se z prostor dnešního Divadla ABC nezmizeli na dlouho. V Rokoku uváděná hra Balada z hadrů totiž vzbudila obrovský ohlas, dosáhla 245 repríz a umožnila souboru vrátit se zpátky do Divadla U Nováků. Na pozdějším snímku Miloš Kopecký, Jan Werich a Zdeněk Podskalský.
Autor: Soukromý archiv J. Farníka
Navzdory tomu, že politicky doba přituhovala a útoky vůči divadlu se stupňovaly každým dnem, V+W měli před sebou ještě několik slavných inscenací, které svými jinotaji výrazně reagovaly na aktuální dobu a zapsaly se do zlatého fondu českého meziválečného divadla (Nebe na zemi, Rub a líc, Těžká Barbora, Pěst na oko aneb Caesarovo finále). Na pozdějším snímku Jan Werich a Jaroslava Adamová.
Autor: Soukromý archiv J. Farníka
Epilogem byla až fraška se zpěvy Hlava proti Mihuli. Den před plánovanou premiérou (11. listopadu 1938) byla scéně Voskovce a Wericha zrušena divadelní koncese, čímž definitivně skončila meziválečná éra Osvobozeného divadla. Záběr ze hry V+W Revue.
Autor: Městská divadla pražská
Voskovec i Werich poté museli emigrovat. Osvobozené divadlo se po válce pokusili obnovit pod názvem Divadlo V+W. Po opětovné Voskovcově emigraci se pak Werich pokoušel pokračovat v rámci Divadla satiry. Politická situace však nadále nebyla takovému druhu tvorby příznivá. Záběr ze hry V+W Revue.
Autor: Městská divadla pražská
Jan Werich se do historie Divadla ABC ještě zapsal jako ředitel v letech 1956–61. Na tradici V+W v té době zkusil navázat spoluprácí s Miroslavem Horníčkem. Záběr ze hry V+W Revue.
Autor: Městská divadla pražská