V udělování grantů prý vítězí lobbisté

  15:12aktualizováno  15:12
Na dnešní tiskové konferenci v divadle Ta Fantastika vysvětloval jeho majitel Petr Kratochvíl a jeho hosté svoje postoje k udělování kulturních grantů.

Petr Kratochvíl | foto: ČTK

Podle divadla Ta Fantastika jsou v Česku nerovné podmínky pro divadelní podnikání, což je potřeba změnit. Spolumajitel divadla Petr Kratochvíl proto žaluje Českou republiku u arbitrážního soudu.

Tvrdí, že neochránila jeho investici do divadla, které funguje jako obchodní společnost. Obrátil se i na Evropskou komisi a Evropský soudní dvůr. Pražští radní na to reagovali pozastavením grantů na příští rok a nechali si zpracovat právní posudek situace. Finanční nejistota tak může některým divadlům přinést vážné potíže.

"Věc má dvě roviny. Jednak je to narušení hospodářské soutěže v rámci Evropské unie, kdy se domáháme, aby byl zásahem Evropské komise trh v Praze narovnán. Za druhé je to otázka ochrany zahraniční investice pana Kratochvíla," řekl jeho advokát Marek Nespala.

Podle něj byla údajným narušením hospodářské soutěže investice Kratochvíla, který má americké občanství, částečně znehodnocena. "V tuto chvíli jde o zhruba 70 milionů korun," tvrdí.

Nespokojení: Kratochvíl, Hrušínský i Ledecký
Kratochvíl kritizoval systém přidělování grantů už v březnu společně s Janem Hrušínským z Divadla na Jezerce, Jankem Ledeckým z Divadla Kalich a Divadlem Radka Brzobohatého. Spokojen nebyl ani radní Milan Richter, který tehdy řekl, že je nutné systém změnit.

Do grantového řízení bylo letos podáno přes 550 žádostí v celkovém objemu téměř půl miliardy korun. Komise rozdělila 83 milionů. Divadla z této sumy dostala 53,7 procenta, výtvarné umění 15,8 procenta, klasická hudba 9,5 procenta, ostatní hudební žánry 6,5 procenta, tanec 3,6 procenta a zbývající umělecké obory 10,9 procenta.

"Kulturní obec ale letos obdrží dalších 77 milionů, protože loni byly v této výši přiděleny čtyřleté granty, které jsou čerpány druhým rokem," upozornilo sdružení právních subjektů Iniciativa pro kulturu.

Jeho zástupci upozornili na to, že se část grantových peněz na magistrátu rozděluje v rozporu se závazným pravidlem "de minimis", které platí pro všechny země EU. Určuje, že z peněz daňových poplatníků lze financovat pouze neziskové kulturní subjekty.

Rovnou šanci pro všechny
Kulturní organizace pracující jako ziskové mohou tyto peníze dostat jen výjimečně, a to v maximální výši 200.000 eur (téměř šest milionů korun) na období tří let.

Představitelé soukromých scén kritizují, že členové grantové komise magistrátu rozhodují subjektivně, kdy osobní a lobbistické zájmy vítězí nad původní myšlenkou Rovná šance pro všechny.

Seminář k financování divadel koncem června nic nového nepřinesl, konkrétní náměty na změny se podle šéfa kulturního výboru zastupitelstva Ondřeje Pechy očekávají.

Kratochvílovi o peníze nejde - ale chce je
"Jsem ráda, že někdo žalobu podal, i když si nejsem jista tím, do jaké míry se vám podaří prokázat, jakým způsobem divadla na trhu fungují," uvedla členka grantové komise Marta Smolíková, která se dnešní tiskové konference zúčastnila.

Na pravidla EU upozornila magistrát už loni - nic se ale nestalo. Podle Smolíkové mohli jeho zástupci záležitost Divadla Ta Fantastika řešit už od května, kdy primátor Pavel Bém dostal dopis od advokátní kanceláře.

"Ani my na něj nedostali odpověď," řekl Kratochvíl, kterému, jak uvedl, nejde o peníze, ale o princip dotování obchodních společností. "Neměly by dostávat peníze, ale pokud je dostávají, chceme je také," dodal.

Pozastavení grantů není dobré
Podle poradkyně ministra kultury pro neziskové organizace Yvony Kreuzmannové se systém grantů měnil k lepšímu i zásluhou Iniciativy pro kulturu. Například se podařilo prosadit povinnost výročních zpráv pro příjemce dotací nad jeden milion korun, přičemž ne všichni ji plní.

Před třemi lety o grantech rozhodovali pouze politici. Ve třináctičlenné magistrátní komisi je nyní vedle sedmi městských úředníků šest odborníků a zástupců kulturní fronty.

"To, že radnice pozastavila udělování grantů na příští rok, není dobré. Dál by se mělo pokračovat v grantovém systému pro nestátní neziskové organizace," uvedla.

Na rozdíl od nich jsou obchodní společnosti založeny kvůli podnikání a tvorbě zisku, byť v oblasti kultury, přičemž smyslem grantů je uhradit ztrátové náklady.

Autoři: ,

Mohlo by vás zajímat

24. 2. se uskuteční 91. ročník předávání filmových cen v Los Angeles
23. 3. proběhne předávání filmových cen (Praha, Rudolfinum)
17. 3. bude mít premiéru pořad Za oponou na iDNES KINO


Nejčtenější

Boris Rösner mi radil, ať Ulici beru, vzpomíná Martin Hofmann z Mostu!

Martin Hofmann v seriálu Most! (2019)

Zatímco se všude mluví o seriálu Most!, sedáme si spolu v šatně pražského Divadla v Celetné. Před pěti minutami...

KOMENTÁŘ: Záhadná postava. Velice spokojený televizní divák

Ze seriálu Most!

Patří do rodiny nadpřirozených bytostí z novodobých pohádek. Na rozdíl od početné armády reptalů ho nikdy nikdo...

VIDEO: Poslední díl seriálu Most! posune vysílací čas. Kvůli vulgaritě

MOST!

Sedm dílů seriálu Most! se vysílalo hned po deváté večer, ale jeho osmá, závěrečná epizoda posune v pondělí 25. února...

RECENZE: Jaromír Hanzlík si napsal telenovelu Léto s gentlemanem

Trailer k filmu Léto s gentlemanem

Na svatého Valentýna utrpěla kina srážku s telenovelou. Kdyby v titulcích filmu stálo Rosamunde Pilcherová a běžel na...

RECENZE: Kéž by Černé vdovy měly víc rozumu. Anebo ztřeštěnosti

Propagační fotografie k seriálu Černé vdovy

Jitka Čvančarová, Jana Plodková a Lucia Siposová se v seriálu Černé vdovy zbaví manželů, ale nikoli policisty v podání...

Další z rubriky

RECENZE: Proč Lachende Bestien mění Ibsenova lékaře v Čapkova pejska?

Záběr z představení Nepřítel lidu, které soubor Lachende Besten uvádí v Divadle...

Kočka leze dírou, pes oknem. Nebude-li sranda, nebude Ibsen. Zní to trochu bláznivě, ale to asi není nic, co by malý...

Romeo, Julie a tma. V Dlouhé ožije největší protektorátní láska

Promofotografie k inscenaci Romeo, Julie a tma v Divadle v Dlouhé

Tragický příběh lásky studenta Pavla a židovské dívky Ester v temné atmosféře Prahy za heydrichiády. Novela Jana...

RECENZE: Playboy Galileo vrátil muzikálového diváka o patnáct let zpět

Janek Ledecký v titulní roli obnoveného muzikálu Galileo

Muzikál Galileo nabízí návrat do období vrcholné renesance. Ovšem nejen to, obnovená premiéra patnáct let starého díla...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz