Podle divadla Ta Fantastika jsou v Česku nerovné podmínky pro divadelní podnikání, což je potřeba změnit. Spolumajitel divadla Petr Kratochvíl proto žaluje Českou republiku u arbitrážního soudu.
Tvrdí, že neochránila jeho investici do divadla, které funguje jako obchodní společnost. Obrátil se i na Evropskou komisi a Evropský soudní dvůr. Pražští radní na to reagovali pozastavením grantů na příští rok a nechali si zpracovat právní posudek situace. Finanční nejistota tak může některým divadlům přinést vážné potíže.
"Věc má dvě roviny. Jednak je to narušení hospodářské soutěže v rámci Evropské unie, kdy se domáháme, aby byl zásahem Evropské komise trh v Praze narovnán. Za druhé je to otázka ochrany zahraniční investice pana Kratochvíla," řekl jeho advokát Marek Nespala.
Podle něj byla údajným narušením hospodářské soutěže investice Kratochvíla, který má americké občanství, částečně znehodnocena. "V tuto chvíli jde o zhruba 70 milionů korun," tvrdí.
Nespokojení: Kratochvíl, Hrušínský i Ledecký
Kratochvíl kritizoval systém přidělování grantů už v březnu společně s Janem Hrušínským z Divadla na Jezerce, Jankem Ledeckým z Divadla Kalich a Divadlem Radka Brzobohatého. Spokojen nebyl ani radní Milan Richter, který tehdy řekl, že je nutné systém změnit.
Do grantového řízení bylo letos podáno přes 550 žádostí v celkovém objemu téměř půl miliardy korun. Komise rozdělila 83 milionů. Divadla z této sumy dostala 53,7 procenta, výtvarné umění 15,8 procenta, klasická hudba 9,5 procenta, ostatní hudební žánry 6,5 procenta, tanec 3,6 procenta a zbývající umělecké obory 10,9 procenta.
"Kulturní obec ale letos obdrží dalších 77 milionů, protože loni byly v této výši přiděleny čtyřleté granty, které jsou čerpány druhým rokem," upozornilo sdružení právních subjektů Iniciativa pro kulturu.
Jeho zástupci upozornili na to, že se část grantových peněz na magistrátu rozděluje v rozporu se závazným pravidlem "de minimis", které platí pro všechny země EU. Určuje, že z peněz daňových poplatníků lze financovat pouze neziskové kulturní subjekty.
Rovnou šanci pro všechny
Kulturní organizace pracující jako ziskové mohou tyto peníze dostat jen výjimečně, a to v maximální výši 200.000 eur (téměř šest milionů korun) na období tří let.
Představitelé soukromých scén kritizují, že členové grantové komise magistrátu rozhodují subjektivně, kdy osobní a lobbistické zájmy vítězí nad původní myšlenkou Rovná šance pro všechny.
Seminář k financování divadel koncem června nic nového nepřinesl, konkrétní náměty na změny se podle šéfa kulturního výboru zastupitelstva Ondřeje Pechy očekávají.
Kratochvílovi o peníze nejde - ale chce je
"Jsem ráda, že někdo žalobu podal, i když si nejsem jista tím, do jaké míry se vám podaří prokázat, jakým způsobem divadla na trhu fungují," uvedla členka grantové komise Marta Smolíková, která se dnešní tiskové konference zúčastnila.
Na pravidla EU upozornila magistrát už loni - nic se ale nestalo. Podle Smolíkové mohli jeho zástupci záležitost Divadla Ta Fantastika řešit už od května, kdy primátor Pavel Bém dostal dopis od advokátní kanceláře.
"Ani my na něj nedostali odpověď," řekl Kratochvíl, kterému, jak uvedl, nejde o peníze, ale o princip dotování obchodních společností. "Neměly by dostávat peníze, ale pokud je dostávají, chceme je také," dodal.
Pozastavení grantů není dobré
Podle poradkyně ministra kultury pro neziskové organizace Yvony Kreuzmannové se systém grantů měnil k lepšímu i zásluhou Iniciativy pro kulturu. Například se podařilo prosadit povinnost výročních zpráv pro příjemce dotací nad jeden milion korun, přičemž ne všichni ji plní.
Před třemi lety o grantech rozhodovali pouze politici. Ve třináctičlenné magistrátní komisi je nyní vedle sedmi městských úředníků šest odborníků a zástupců kulturní fronty.
"To, že radnice pozastavila udělování grantů na příští rok, není dobré. Dál by se mělo pokračovat v grantovém systému pro nestátní neziskové organizace," uvedla.
Na rozdíl od nich jsou obchodní společnosti založeny kvůli podnikání a tvorbě zisku, byť v oblasti kultury, přičemž smyslem grantů je uhradit ztrátové náklady.