V Pitínského inscenaci Bernharda se hnus světa poměřuje hnusem divadla

  19:21
- Hra Divadelník rakouského autora Thomase Bernharda je stejně odpudivá, jako je odpudivé divadlo. Tedy divadlo určitého typu. Spojené s geniálničením, slavomanstvím, sebevzhlíživostí, histrionstvím, zlobou a urážkami, hysterií, touhou vyniknout a ty druhé ponížit a urazit, ztotožnit své vlastní problémy, případně problémy divadla s osudy celého světa.
Divadelník Bruscon, někdejší herec státní scény a po svém soudu největší herec všech dob, chystá v jakési podalpské díře jedno z představení svého turné. Turné s vlastní, zřejmě prachmizernou, hrou stopující křižovatky lidských dějin, v níž všechny role hrají členové jeho rodiny. Špinavý zatuchlý sál, věčně kašlající žena, netalentované děti. Zvenku chrochtají prasata, do sálu proniká pach vepřína a porážky. K tomu všemu hrůza z velitele hasičů, který bezpochyby nedovolí v závěru inscenace zhasnout nouzová světla, a naprosto tak zničí vyznění hry.
Bernhard otrávený a plný jedu vypsal se v Divadelníkovi z nenávisti vůči Rakousku, "žumpě, zabedněnému státu plnému zabedněných lidí, nádoru Evropy", i divadlu - tomu nejabsurdnějšímu místu na světě, peklu, v němž nejhloupější lidé - herci - lžou, že jsou mysliteli a králi.
Režisér Jan Antonín Pitínský má na scéně Divadla Na zábradlí k dispozici kouřící prach, komponovaný šerosvit, pavučiny, masky v rukou i na obličejích herců, hostinského dceru Ernu, která v hudbou organizované stylizaci doslova zamete jeviště včetně jeho aktérů. Má také řezníka a hasiče a Hitlera v závěru komedie a má housle, jež se v rukou velkého herce, třebaže na ně neumí hrát, promění ve virtuózní nástroj symbolizující sílu umění. Především ovšem má onoho velkého herce - Martina Hubu, který si přijel zahrát do hostince Černý jelen, v nějž se divadlo pro tentokrát proměnilo.
Spolupráce režiséra s hercem na divadelníkově portrétu pluje propastmi a ponornými řekami, v nichž se proplétá vztah divadla a světa, jejichž hranice je mnohdy snadno prostupná a stěží patrná. Tři základní polohy výkonu - předvádivou, vysvětlující a zpovídající se - varíruje Huba v mnoha zákrutách hereckého umění. Svá obvinění hřmí opravdově, exhibovaně, se značnou dávkou sebelásky, herecké citové intenzity i falše patosu, za nímž nestojí mnoho. Bílé ruce v černém tričku s plavnou elegancí dopovídají nesdělitelné významy replik, aby vzápětí zraňovaly přiraženým víkem; brumlavě medový hlas miluje a střihem nenávidí, pozvedává i dává smrtelné rány.
V té odpudivé lidské kreatuře, jíž Bruscon bezpochyby je, podtrhuje ovšem Huba i to, co je také ve hře potenciálně obsaženo. Jeho divadelník o cosi usiluje. Není otupělý ani tupý, jde mu o to, aby to, co dělá, bylo stále lepší, není lhostejný a myslí výš než k ovaru s jablečným křenem. Kontrast se světem, který nesnesitelného Bruscona obklopuje, světem prasat, zaprášených Hitlerových portrétů, "jelitových dní", jejichž cílem je cpát krvavou masu do vyčištěných střev, je výmluvný. Zviditelnění takového kontrastu má ovšem své oběti. Beze slov kašlající manželku Evy Holubové, ustrašeně potlačené a přece vzdorovité pohledy permanentně likvidovaného Brusconova syna (Karel Dobrý) i zoufale vstřícné obdivné oči hercovy dcery - Kristiny Maděričové -, která čeká lásku, s níž ovšem vzápětí schytá i úder nejhlubšího ponížení.
Při premiéře se inscenaci Divadelníka dostalo neobyčejně vstřícného, chápajícím smíchem propleteného odbornického přijetí. Její nebezpečí a meze jako by naznačil režisér ve chvíli, kdy největší tirády o divadle doprovodil spánkem "naslouchajícího" a jinak čilého a šantalovitého Hostinského Ladislava Klepala. Kolika nedivadelníkům může Bernhardův sebeočistný text přinést úlevu, kolik je v něm přesahu z divadla do života, je otázka. Tu už ovšem za odborníky i "odborníky" musí zodpovědět diváci.

Thomas Bernhard: Divadelník
Divadlo Na zábradlí Praha

překlad do slovenštiny Viki Janoušková
překlad do češtiny Vladimír Tomeš
režie Jan Antonín Pitínský
dramaturgie Ivana Slámová
scéna Jan Dušek
kostýmy Kateřina Štefková
hudba Petr Hromádka
pohybová spolupráce Jiří Reidinger

Česká premiéra 16. února

Autor:

Byl to lynč, ale rány už se zahojily, vzpomíná Rusevová na neúspěch Elišky a Damiána

  • Nejčtenější

Byl to lynč, ale rány už se zahojily, vzpomíná Rusevová na neúspěch Elišky a Damiána

21. března 2024,  aktualizováno  13:48

Vysíláme Rok začala herečka Anežka Rusevová hekticky: třemi divadelními premiérami, ve Studiu DVA a...

Podvod za půl milionu. Knihobot odhalil padělky knih tajemného autora

21. března 2024  13:30

Nepadělají se jen obrazy nebo bankovky, ale i knihy. Konkrétně vzácné, obtížně dostupné svazy...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Lovec přichází! Otestuje si znalosti zákulisí soutěže Na lovu

22. března 2024

V sobotu 23. března startuje na TV Nova další série Superlovu, speciální verze pořadu Na lovu....

Simply the best! Ewa Farna podruhé nadchla vyprodanou O2 arenu

23. března 2024  9:40

Zpěvačka Ewa Farna zazpívala 22. března podruhé v po střechu našlapané O2 areně. Na přidaném...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Leštiči klik hráli řediteli za dveřmi, já o protekci nestál, říká jubilant Spálený

21. března 2024

Premium Petr Spálený právě dnes slaví osmdesátiny. Jak říká, svoje roky nikdy moc neprožíval, a tak stále...

Nechtěli ji mezi sebe, ale nedala se. Beyoncé vydala countryové album

29. března 2024

Zpěvačka Beyoncé vydala v pátek 29. března druhou část plánované albové „covidové“ trilogie. Po...

RECENZE: Způsob, jak umrtvit oživlé Kroky a skoky české animace

28. března 2024  16:15

Je to smutný paradox. V cyklu Kroky a skoky české animace sice mnohokrát zazní, že animovaná tvorba...

TRENDY V KLIPECH: Miss Kalousová demoluje auto, Boone láká na pražský koncert

28. března 2024  15:01

Bývalá Miss Andrea Kalousová přichází s novým klipem Sorry. Stál ji hodně sil a padlo na něj jedno...

Chceme podchytit tu jeho svobodu. Marek Adamczyk ztvární Miloše Formana

28. března 2024

Premium V chystaném letním představení Forman, které na červen chystá Letní scéna Musea Kampa k připomenutí...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...