Záběr ze site-specific představení V kruhu, které Divadlo Continuo uvedlo v...

Záběr ze site-specific představení V kruhu, které Divadlo Continuo uvedlo v prostorách zámku Kratochvíle. | foto: Karel Fořt

RECENZE: Na Kratochvíli vypustí kvůli zkáze světa i tamní vodní příkop

• 3
Vodním kanálem pomalu plave muž táhnoucí za sebou vor s mrtvým zářícím andělem. Ten má na zádech nápis „Your utopia is my dystopia“. Obraz asi nejvíce vypovídá o pocitech ústřední postavy Divadla Continuo Pavla Štourače, který do novinky svého uskupení přetavil osobní deziluzi ze současného světa.

Spolu s mezinárodním týmem se totiž Štourač po deseti letech vrátil do prostor zámku Kratochvíle. Novinka nazvaná V kruhu se celá odehrává ve vodním příkopu, jenž obklopuje zdejší renesanční vilu. Nové letní představení pro určitý prostor nechá diváky během večera postupně obejít celé vodní dílo, Continuo zde totiž na šesti místech nabídne šest obrazů. Tvůrci vyprávějí o problémech dneška, kde je marketing a obal víc než obsah, a dále o utopických i dystopických představách naší budoucnosti. Vedle neopakovatelného zasazení do idyly setmělé Kratochvíle pomáhá Continuu dobře zvolená živá hudba z dílny Elii Morettiho.

Právě hudební podkres je předností prvního, nejdelšího a bohužel i nejméně srozumitelného obrazu, kdy dvacítka performerů svou choreografii předvádí na dlouhém molu s černým plátnem v pozadí. Do doby, než připluje anděl zmíněný v úvodu, se divák asi marně chytá a dost tápe. Hraje se asi o současném světě, komunikaci, vztazích mezi lidmi a o tom, jak je využít či zneužít. S tématem se Continuo mnohem lépe popasovalo v nedávné premiéře Please Leave a Message (recenze zde).

V co takové jednání může vyústit, se dozvídáme dále. Navazující zastavení jsou totiž nejen jasnější, ale i působivější. Nejvíce patrně to třetí, kdy ve vypuštěné části kanálu předvádí Continuo neutěšenou budoucnost jak z Šíleného Maxe či Costnerova Vodního světa. Herci se zde brodí bahnem, aby společně rozpohybovali z harampádí důkladně složenou loď. Jejich bezúspěšné pinožení vrcholí v momentu, kdy lana povolí a společnost se definitivně rozpadne. Další dva obrazy však v poetickém duchu naznačí, že po konci civilizace může být zase lépe. A v tom závěrečném se pak Štouračovi podařilo krásnou scénou celý proces zacyklit, což ostatně naznačuje už název kusu.

V kruhu

70 %

Divadlo Continuo

Státní zámek Kratochvíle

premiéra 3. srpna 2017

režie: Pavel Štourač

I přes první trochu těžkopádný obraz se zdejšímu uskupení podařil další neobvyklý projekt, za kterým vedle práce na precizních kulisách a hudbě stojí i nesmírné fyzické vytížení všech protagonistů, kteří po celou dobu nevylezou z vody.