V Dejvickém divadle děti rostou ve smetí. Jako houby

  18:20aktualizováno  18:20
Rodinná hra, kde se věci vymkly z rukou. Tak stručně anoncuje svou další novinku, hru Debris, pražské Dejvické divadlo. Druhá premiéra je v plánu na sobotu.

V inscenaci Debris Dennise Kellyho hraje i Martha Issová. | foto: Hynek Glos

Z inscenace DebrisJenže rodinná jednotka ve hře dramatika Dennise Kellyho – režíruje ji Miroslav Krobot, který do ní obsadil Marthu Issovou a Václava Neužila – rozhodně není normální rodinou, v níž se něco pokazí. Od začátku je hrozivě dysfunkční. Otce fatálně poznamená předčasná smrt manželky a dva sourozenci, Michael a Michelle, si na pozadí rodinných situací vymýšlejí paralelní události.

Místy nadějeplné, jindy naopak značně děsivého charakteru, avšak odpovídající zákonitostem vymknutého světa, v němž žijí. Leccos naznačuje také název hry, Debris. V textu se tak jmenuje jedna postava, v angličtině to slovo navíc označuje odpad, sutiny či trosky.

"Divná" hra

Mezi nejsilnější pasáže hry patří monolog Michaela, v němž líčí svou představu, jak děti přicházejí na svět: "Kdysi jsem si myslel, že děti se sbírají pod angreštem. Slyšel jsem, že je nosí čápi, kteří je opatrně hážou komínem, a ony pak přistávají v malých bílých uzlíčkách z prachového peří. Byly doby, kdy jsem dokonce věřil, že přicházíme na svět zázrakem početí, těhotenství a porodu, jenže dneska vím, že tak to není. Děti, podobně jako houby, rostou ve smetí. Sestavují se z tlejícího listí, plechovek od koly, injekčních stříkaček a prázdných pytlíků od křupek a čekají, až si je najdou jejich rodiče."

Z inscenace Debris

Dejvické divadlo si texty pečlivě volí, Debris si v kanceláři dramaturgie "poležela" několik let. "Vážím si dobře napsaných her, ale v Dejvickém divadle dáváme přednost takovým, které mají něco navíc nebo jim naopak něco chybí. Možná prvek chyby nebo naopak neschopnost rozumět výtečné autorské osobnosti. Takové hry mívají tajemství a dávají divadlu svobodu interpretace, což nás zajímá. Osobně poznám takovou hru podle toho, že si na ni aspoň jednou za čtrnáct dní vzpomenu, i když o ní zprvu vůbec jako o inscenaci neuvažuju. To je i případ Debris," říká režisér Miroslav Krobot.

"Před několika lety mi Debris přivezl z Anglie dramaturg Dan Přibyl. Trochu jsme kolem ní přešlapovali a až teď nastala její chvíle. Dal jsem ji číst Martě Issové a Václavu Neužilovi a oni mi dost brzo a docela vzrušeně odpověděli, že do toho půjdou, protože je to ‚divný‘," dodává režisér.

Krutost, nebo groteska?

Z inscenace DebrisDebris je jedním z prvních dramatických pokusů Dennise Kellyho, nyní již etablovaného čtyřicetiletého londýnského dramatika, který si popularitu získal především hrou Usáma je hrdina. U nás ji před dvěma lety uvedlo Divadlo Letí v režii Tomáše Svobody. Navzdory provokativnímu titulu a faktu, že londýnské divadlo Hampstead při premiéře střežili policisté, nejde o hru oslavující Al-Kajdu, ba ani o text přímo pojednávající o terorismu.

Hlavním hrdinou je mladík Gary, žijící na maloměstě, kde kdosi zapaluje garáže. Obvinění padne nesmyslně na Garyho – stejně jako trest. A tady nadchází prostor pro souvislost s událostmi kolem Usámy bin Ládina. Dennis Kelly podle svých slov totiž hru zamýšlel také jako alegorii americké intervence v Iráku, konkrétně jako studii iracionálního lidského chování, které ve snaze najít viníka pozbylo rozum a logiku.

Z inscenace DebrisTaké Debris nemusí být chápana zcela jednoznačně jako pochmurná vize nebo jeden z odlesků drsné cool dramatiky, libující si v krutosti a násilí. "Jiní, kteří hru četli, se spíš bavili a cítili ji jako černou grotesku, další viděli křesťanské symboly v dojemně dětském příběhu. Uvidíme. V každém případě mě zajímá, jak bude hra složená převážně z monologů fungovat jako komunikace mezi jevištěm a hledištěm. To je u nás v Dejvickém divadle něco nového," konstatuje režisér Krobot.

Tipy z televizního programu

Recenze: Pojedeme k moři 70 %, Oko dravce 60 %, Plán útěku 60 %, Kryštůfek Robin 60 %, Trans 60 %, Brak 55 %

Klíčová slova: Policie Modrava, Linka, Comeback, Show Jana Krause

Nepřehlédněte: 28. 6. - 6. 7.

Nejčtenější

VIDEO: Divoké večírky uprostřed totality. První ukázka Pražských orgií

Film Pražské orgie podle slavné knihy Philipa Rotha

Čím méně svobody, tím větší orgie, vzkazuje film režisérky Ireny Pavláskové Pražské orgie, natočený podle slavné...

Češi jsou nejvtipnějším národem světa, tvrdí Palin z Monty Python

Michael Palin s rytířským řádem sv. Michala a sv. George (12. června 2019)

Michael Palin z legendární britské komediální skupiny Monty Python považuje Čechy za nejvtipnější národ na světě. V...

Hudební kalendář 2019: Koncerty světových hvězd, které nesmíte prošvihnout

Ed Sheeran na svém prvním pražském koncertě 12. 2. 2015 v pražské Tipsport Areně

Rok 2019 zpříjemní hudebním fanouškům vystoupení řady hvězd. Přijedou Ed Sheera, Metallica nebo Billie Eilish, na...

Hudební kalendář 2019: Největší letní festivaly v Česku

Rock for People 2018

Festivalová sezona začala letos brzy. Po celé republice od května do září probíhají desítky hudebních přehlídek, které...

Hudební kalendář 2019: Největší koncerty českých a slovenských interpretů

Skupina Kabát na festivalu České Hrady CZ ve Švihově

Rok 2019 je jubilejní pro řadu českých a slovenských interpretů a nejčastější volbou pro velkolepou oslavu je O2 arena....

Další z rubriky

PRVNÍ DOJMY: Vilhelmová se Medou protančila vervou, s jakou ona žila

Záběr z představení Meda

To výmluvné gesto viděli jen diváci v bočních řadách. Vteřinku po konci představení se Tatiana Vilhelmová (Dyková)...

La Putyka zestárla. Málem jsme letos úplně skončili, přiznává Rosťa Novák

Z generálky představení Black Black Woods

Nechybělo mnoho a oslava deseti let Cirku La Putyka by byla tím posledním, co by novocirkusový soubor okolo Rosti...

RECENZE: Romeo a Julie s Piškulou a Marečkovou cílí na mladé. Úspěšně

Tereza Marečková v představení Romeo a Julie

Beatbox, stand-up, graffiti, streetart, taneční párty. Záplavou moderních prvků opentlil Michal Dočekal svou režii...

Najdete na iDNES.cz