Z inscenace Tanec bláznů

Z inscenace Tanec bláznů | foto: Činoherní klub

Nárožný, Vetchý a další. Ruská revoluce poskytla šanci dvaceti hercům

  • 5
Činoherní klub se po jedenadvaceti letech vrací k Birinského hře Tanec bláznů, která vznikla na základě zkušeností z ruské revoluce roku 1905.

Páteční premiéra hry Tanec bláznů v Činoherního klubu nabízí šanci pro dvacet herců, kteří se budou muset vměstnat do prostor legendární pražské scény. „Těšili jsme se, že si zazkoušíme společně,“ říká herečka Dana Černá.

Vedle ní se ve hře objeví Petr Nárožný, Marika Procházková, Ondřej Vetchý, Pavel Kikinčuk a Jaromír Dulava. Dále například Matěj Dadák, Vladimír Kratina, Stanislav Zindulka či Nela Boudová.

Mumraj, nebo Narrentanz?

Tanec bláznů napsal už v roce 1912 Leo Birinski. Dramatik židovského původu narozený na území dnešní Ukrajiny si tehdy bral na paškál Rusko a průběh revoluce roku 1905.

„Při svém mládí nebývale postihl všechny paradoxy revolucí,“ říká ředitel a dramaturg divadla Vladimír Procházka. Stejný kus se v Činoherním klubu přitom už jednou hrál pod názvem Mumraj. „Když jsme v roce 1991 uvedli Mumraj, nevěděli jsme, že hru nenapsal Lev Birinskij, ale Leo Birinski, a že ji nenapsal rusky, jak se uvádělo, ale německy. A nenazval ji Mumraj, nýbrž ‚Narrentanz‘ – tedy Tanec bláznů,“ uvedl k premiéře Ladislav Smoček, který stejně jako Mumraj režíruje i nynější verzi.

„V tom jedenadevadesátém roce převažovala radost, že si můžeme dělat srandu z toho, z čeho se čtyřicet let dělat nemohla. Tehdy to bylo vedeno víc komediálně než nyní,“ srovnává Procházka.

„Jednak je to velmi dobrá komedie, kterou potřebujeme do repertoáru, a jednak naše zkušenosti s tím, o čem se tam hraje, jsou o těch pětadvacet let hlubší. Zkušenosti s Rusy, s jejich mentalitou, s tím, jak se chovají,“ vypočítává důvody nového nastudování.

„Pár herců se z původního obsazení zachovalo, tuším, že pan Nárožný, Vetchý, Dulava. Já znám jen fotky z foyeru Činoherního klubu,“ říká k novince Dana Černá, která se objeví v roli sestry paní gubernátorové, již ztvární Marika Procházková.

„Zapšklá, staropanenská, s komplikovaným vztahem k sestře,“ naznačila Černá svou roli.