Herec, režisér a moderátor Ondřej Sokol v pořadu iDNES.cz Rozstřel

Herec, režisér a moderátor Ondřej Sokol v pořadu iDNES.cz Rozstřel | foto:  Michal Růžička, MAFRA

Činoherák, Švanďák, Provázek. Kam noví šéfové nasměrují tradiční scény

  • 0
Tři výrazné divadelní scény, tři noví umělečtí šéfové. Brněnská Husa na provázku, pražské Švandovo divadlo i Činoherní klub s novým rokem hlásí změny v obsazení klíčové pozice udávající tvář i směr.

V Činoherním klubu to je Ondřej Sokol, ve Švandově divadle Martin Františák, na Provázku Anna Davidová. iDNES.cz všem třem položil tři otázky.

První se týkala směřování scény. „Vedle již napsaných textů budou vznikat nové. Nyní píše hru Marina Carr, světová dramatička. Švandovo divadlo se tak obrací se zájmem o spolupráci nejen na autory české, ale i světové. Hru o siru Nicolasi Wintonovi píše Kateřina Tučková,“ prozradil Martin Františák.

„Rozhodně vím, že chci, aby něco nového čekalo diváky s každou inscenací. Teď konkrétně nejbližší premiéra hry Sopranistky. V Činoheráku poprvé hraje rocková kapela a živě se zpívá. Nových je osm nesmírně talentovaných hereček, které chceme našim divákům představit. A každá další inscenace by měla mít zase své ‚nové‘ aspekty,“ naznačil Ondřej Sokol.

„Následující sezona, která již bude plně v naší režii, ponese název 10 000 donkichotů! Bude se skrze lidi, kteří se často ocitají na okraji zájmu, zabývat bezprostřední současností, jíž je bohužel vlastní relativizace pravdy a většiny ideálů. Jan Mikulášek připraví svou verzi Dona Quijota, Jiří Havelka Brnox. Divadelní průvodce brněnským Bronxem a bude mít potenciál expandovat i do veřejného prostoru, Ondrej Spišák adaptuje novelu Aglaji Veteranyi Proč se dítě vaří v kaši a já uvedu autorskou věc o fenoménu stáří,“ uvedla Davidová.

Chce nové vedení v něčem navázat na předchozí? „Rozhodně. Pokud mám pojmenovat, v čem chci divadlo posunout, měla by to být vůle daleko víc riskovat, pokoušet se o nezvyklé a nečekané věci s respektem a využitím těch nejlepších tradic Činoheráku,“ zamýšlí se Sokol. „Budu pracovat se stejným souborem, takže budeme nutně navazovat. Pro nás jsou však styčné klíčové body při uvažování o návaznosti zformulovány již daleko dříve, v 60. letech Bořivojem Srbou, při vzniku Provázku. A to nepravidelná dramaturgie a společenská angažovanost v nejlepším slova smyslu,“ slibuje Davidová. 

„Švandovo divadlo mělo vždy odvahu uvádět současné české drama i na velkém jevišti. Práce s žijícím autorem a cesta nové hry k publiku je dobrodružným podnikem, kterého se dramaturgie nezalekne ani do budoucna. Dodo Gombár bude jako režisér s divadlem spolupracovat i nadále,“ uvedl s odkazem na předchůdce Františák.

Úpravy vzhledu

Nové vedení je často také impulzem k novému vizuálu. V Činoherním klubu po letech výrazně změnili logo legendární scény. „Už teď začínáme s drobnými úpravami jak v interiéru, tak ve vizuální prezentaci a komunikaci,“ potvrdil Sokol. „Největším úkolem, který jsme před sebe postavili, je přesvědčit zastupitele Prahy, že Činoherní klub by si zasloužil velkou rekonstrukci a modernizaci. Té bychom chtěli využít k tomu, že divadlu zachováme jeho genia loci, ale jednoduchými úpravami z něj uděláme prostor s novými možnostmi, který bude umět držet krok s nejlepšími divadly u nás i v Evropě,“ dodal.

Změny interiéru slibuje i Davidová: „Přes léto se promění divadelní kavárna i foyer, již nyní na jaře otevřeme nově opravenou Alžbětinskou scénu, kam v červnu chystáme open air festival.“ Divadlo v září představí nový grafický vizuál z rukou brněnského architekta Martina Hrdiny. Františák poukazuje na kontinuitu: „Švandovo divadlo se těší dobré návštěvnosti a je to, myslím, zásluhou i velmi slušné vizuální komunikace s veřejností. To však neznamená, že bych mu nechtěl vtisknout i charakter chystaného směřování.“