Ač původně ČTK uvedla, že slavná scéna s šedesátiletou historií skončí s letošním rokem, Tománek pro agenturu později upřesnil, že příspěvková organizace Studio Ypsilon bude fungovat do června 2026. Další spolupráci souboru a DAMU bude řešit pracovní skupina. Sám Tománek později pro iDNES.cz uvedl, že je potřeba rozlišovat mezi příspěvkovou organizací a samotným ansámblem. „Konec souboru to rozhodně neznamená,“ zdůraznil.
ČTK nicméně cituje Tománkovu koncepci, která uvádí, že důvody pro zrušení souboru jsou mimo jiné nízká míra ekonomické soběstačnosti, dlouhodobě nízká návštěvnost či vysoké provozní náklady. Naopak DAMU podle něj čelí nedostatku prostor pro zkoušení a výuku svých studentů.
Studio Ypsilon svého nového ředitele odmítlo komentovat. „Bylo rozhodnuto, že divadlo nebude vydávat žádné prohlášení. Veškerá oficiální prohlášení bude vydávat zřizovatel Studia Ypsilon, tedy hlavní město Praha,“ uvedla mluvčí souboru Kristýna Jičínská. K situaci se nyní nechtěl vyjadřoval ani člen ansámblu Petr Vacek. V divadle prý nikdo nic neví.
Studio Ypsilon vzniklo v Liberci roku 1963 jako nezávislá experimentální divadelní skupina, kterou založil loni zesnulý Jan Schmid. Tvůrčí metodou je v Ypsilonu od začátku kolektivní improvizace, programově pracuje s řízenou náhodou a neukončeností. Nezbytnou součástí je humor. Od roku 1978 sídlí Studio Ypsilon v Praze. Podle poslední výroční zprávy zveřejněné na webu divadla dalo hlavní město na jeho provoz v roce 2023 zhruba 41 milionů korun.
„Soběstačnost organizace je pod 20 procent a dlouhodobě neplní očekávanou návratnost investic,“ stojí v koncepci nastávajícího ředitele. Ve spolupráci s katedrou DAMU má podle něj po transformaci vzniknou udržitelný model financování z grantů, kulturních fondů a mecenášství. Úprav se mají dočkat i prostory divadla ve Spálené ulici tak, aby vyhovovaly výukovým a experimentálním potřebám divadelní fakulty. Prostor má fungovat mezioborově ve spolupráci s dalšími fakultami AMU a dalšími kulturními institucemi.
Šedesát let Studia Ypsilon- Pražské divadlo, které se do metropole přestěhovalo koncem 70. let minulého století z Liberce, je spojené zejména se jménem zakladatele a dlouholetého šéfa souboru Jana Schmida. Divadelník, který zemřel loni v červnu ve věku 87 let, dal divadlu nezaměnitelný rukopis. „Ypsilonka, jak pamatuji, vždycky existovala pod takovým deštníkem svobody, což považuji za zázrak si to vždycky udržet,“ řekl loni na jaře Schmid. Uvedl, že neměl za cíl dělat populární divadlo. „To mě ani nebavilo. Ale aby člověk odcházel z toho divadla a měl pocit, že se s tím, co zažil, opravdu sžil,“ tvrdil.
- Studio Ypsilon vzniklo v roce 1963 jako scéna libereckého Naivního divadla a Schmid, tehdy téměř čerstvý absolvent Vysoké školy umělecko-průmyslové, byl jeho zakládajícím členem. Již od prvopočátků Ypsilonky se Jan Schmid věnoval režii, pod jeho vedením vznikla většina nejslavnějších představení od Encyklopedického hesla XX. století (1964) - jediného, pro které nenavrhl plakát. Na podzim 1978 se divadlo přestěhovalo do Prahy, kde se zrodily hry jako Depeše a jiné na kolečkách (1980), Voni sou hodnej chlapec aneb Anabáze Jaroslava Haška (1983) nebo Amerika (1989).
- Po listopadu 1989 jeviště Ypsilonky v pražské Spálené ulici uvedlo inscenace Horké to někdo rád (1993) nebo úpravy Smetanovy Prodané nevěsty (1996) a Dvořákovy Rusalky (2003). První z operních variací s podtitulem Pojď domů byla uvedena na zájezdech od Tchaj-wanu přes Jihoafrickou republiku, Finsko a Rusko až po Egypt. Schmid byl oceněn za režii, Miroslav Kořínek dostal za hudební adaptaci a nastudování cenu hudebních a operních kritiků. Na Tchaj-wanu se v roce 1997 s nečekanou popularitou setkal Jiří Lábus. Hraje Kecala, ale v ulicích se prý k němu hlásily děti jako k Rumburakovi.
- Kromě Lábuse prošla divadlem celá řada známých herců, mezi nimi i jeho dlouholetý jevištní partner Oldřich Kaiser. „Jejich partnerství vzniklo přirozeně jako dialog nápadů. Začali s tím v soukromí, teprve pak si jejich kvalit všimli režiséři,“ řekla Kaiserova bývalá manželka, herečka Naďa Konvalinková. Na tehdy ještě liberecké scéně slavil první úspěchy třeba i Luděk Sobota, vznikly tam jeho slavné komické monology. Režisér Schmid jej vyslal na jeviště se slovy „běž tam a něco říkej, oni se stejně budou smát“. A diváci se u Sobotova převyprávěného životopisu opravdu bavili.
- Mezi opory divadla patřila i Schmidova manželka Jana Synková (zemřela loni v prosinci), která na jevišti Ypsilonky mohla předvést své komediální vlohy. Výčet známých tváří, které Studiem Ypsilon prošly, je ale mnohem delší. Na pódiu excelovali třeba Martin Dejdar, Marek Eben, Petr Vacek nebo Jan Jiráň, menší či větší role během let ztvárnili i Ondřej Havelka, Luděk Sobota, Lenka Termerová, Jiří Štědroň, Miroslav Vladyka, Arnošt Goldflam, Václav Helšus, Ladislav Gerendáš, Jiří Schmitzer, Lilian Malkina či Jaroslava Kretschmerová.
- Kromě šéfa DAMU Tománka se nyní o vedení Studia Ypsilon ucházela i skupina kolem herce Petra Jančaříka a dlouholetého člena souboru Petra Vacka, která ale neuspěla.
|