RECENZE: V Národním vystupuje klonovaná ovce. Stojí za vidění

  18:55aktualizováno  18:55
Před soudobou vážnou hudbou hodně diváků prchá, ale z videoopery Steva Reicha Three Tales (Tři příběhy), kterou uvádí Národní divadlo na Nové scéně, netřeba mít strach. Vždyť autor už se pomalu přesouvá mezi klasiky.

Hrozba umělé inteligence? Záběr z videoopery Steva Reicha | foto: Národní divadlo

Letošní osmdesátník Reich je považován za jednoho z otců hudebního směru označovaného jako minimalismus, jemuž se podařilo ve druhé polovině dvacátého století oslovit širší publikum. Sám Reich ovšem nemá takový smysl pro klasické jevištní formy jako třeba John Adams, jehož operu Smrt Klinghoffera před lety uvedlo Národní divadlo a jehož další díla, Doctor Atomic a Nixon v Číně, odvysílala do kin Metropolitní opera.

Steve Reich: Three Tales

Dirigent Marko Ivanović

členové orchestru Národního divadla, studenti Katedry bicích nástrojů HAMU

Národní divadlo na Nové scéně, premiéra 3. prosince 2016

Hodnocení­: 70 %

Reich jde jinou cestou. Tři příběhy nejsou vlastně jevištním dílem, ani nepotřebují v pravém slova smyslu režiséra. Trochu připomínají v poslední době oblíbené klasické filmy doprovázené živým orchestrem. Toto je ovšem spíš dokument, tři výřezy z dějin techniky a vědy. Zkázu vzducholodi Hindenburg, pokusné atomové výbuchy na tichomořském atolu Bikini a klonování ovce Dolly spojují nové technologie, jejichž rizika lidé často fatálně podceňují. Jistě by se našly další podobné události, třeba Černobyl.

Titulní roli tu nehraje žádný zpěvák, ale projekční plátno, na nějž se promítá video, které vytvořila Reichova manželka Beryl Korotová. Obrazy jsou důmyslně propojeny s hudební složkou, kterou obstarává komorní soubor složený ze čtyř smyčcových nástrojů, dvou klavírů, bicích a vibrafonu. Pět zpěváků plní funkci jakéhosi antického chóru. Dobové záběry, proslovy, novinové texty se střídají, přerušují, opakují a přeskupují do jakýchsi koláží.

I Dolly už patří historii

Hořící a k zemi se hroutící vzducholoď, americký důstojník přesvědčující obyvatele Bikini o prospěšnosti pokusu nebo vědci popisující postup při klonování a uvažující o nečekaných filozofických souvislostech. To vše doprovází sugestivně strohá, rytmická hudba, jež má svůj řád. Někdy přerůstá až do triviální popisnosti, třeba když znázorňuje bušení nástrojů při stavbě vzducholodi (trochu to připomíná scénu z Wagnerova Zlata Rýna), nebo odpočítávání času do jaderné exploze. Také ale glosuje a různě „dotahuje“ lidskou řeč, dají se v ní rozeznat i lyričtější úseky se záchvěvy emocí, třeba ve „scénách“ domorodců stěhujících se z Bikini. Výsledkem je audiovizuální artefakt, jemuž nelze upřít sugestivní atmosféru. Přibližně hodinová stopáž je navíc tak akorát, aby pozornost neochabla.

Fotogalerie

Je fakt, že od světové premiéry, které se konala roku 2002, se svět nových technologií určitě zase posunul jinam a dokonce i ovce Dolly už patří historii. Opera končí láskyplnými slovy ženy určenými hlavě zvířete-robota. Ve vzduchu zůstane viset znepokojivá otázka. Pohltí nové a stále dokonalejší technologie samu podstatu lidského bytí?

Hudba v tomto díle jede mechanicky, musí se toliko potkávat s obrazy, o interpretaci se tedy nedá příliš mluvit, úkolem dirigenta je udržet stroj v chodu a trefovat se do obrazů. V tomto ohledu je Marko Ivanović bezesporu oporou provedení. Pětice zpěváků za orchestrem mohla být ale lépe zvukově vybalancovaná, aspoň soudě podle dojmu z levé strany hlediště. Každopádně jako zajímavá exkurze do jiných hudebních světů stojí Tři příběhy za návštěvu.

  • Nejčtenější

Hudební kalendář 2019: Koncerty světových hvězd, které nesmíte prošvihnout

Rok 2019 zpříjemní hudebním fanouškům vystoupení řady hvězd. Přijedou Eros Ramazzotti nebo Andrea Bocelli. Podívejte se...

Ondřej Vetchý posílí Cimrmany, ač ho po škole nejprve jako herce zapudili

Do své 52. sezony vstoupilo Divadlo Járy Cimrmana po smutném létě, kdy brzy po sobě odešly jeho dvě výrazné tváře. I...

Premium

Karel Gott byl s koncem smířený. Proč bych se měl rouhat? přemítal

Kdysi řekl, že ho fascinuje dostávat se na novou půdu. A dobývat ji. Pomalu, kousek po kousku. Dobyl ji znovu, když se...

Krampol o Belmondovi: Když on točil Zvíře, já hrál traktoristu

Přes třicet let promlouvá na české diváky božský Bébel, jak Jean-Paul Belmondovi v rodné Francii přezdívají, hlasem...

PRVNÍ DOJMY: Křepčení na hrobě, nebo pocta? StarDance začala Gottem

Muselo to být ošemetné rozhodování. Totiž jestli první díl StarDance, který náhodou vyšel na den státního smutku,...

Premium

Gott šel měsíc před smrtí do Archivu bezpečnostních složek. Měl čisté svědomí, říká Špátová

Ten titulek musím hned opravit, protože Olga Špátová s Karlem Gottem prožila vlastně roky dva. Už před deseti lety, k...

Premium

Lara Fabian oslaví v Praze narozeniny. Máme exkluzivní přednostní nákup vstupenek

Po dvou letech se 9. června 2020 vrátí do Prahy Lara Fabian. Zpěvačka belgicko-italského původu má k českému publiku...

Premium

Chci chlapa, co má větší koule než ego, říká svobodná matka Nikol Štíbrová

Před pár dny oslavila třiatřicítku a cítí se šťastná a spokojená. Nebylo to ale zadarmo – moderátorka a hvězda...

  • Další z rubriky
Premium

Nikdo ani nestáhl okénko, marně hledala herečka pomoc po pádu ze skútru

Chtěla být kosmonautkou, nakonec se rozhodla pro herectví. Už celou dekádu je profesně spojená s Cirkem La Putyka, sen...

Jako Lazarus. Už o víkendu vstane v Komedii David Bowie z mrtvých

V lednu uplynou čtyři roky od smrti Davida Bowieho. Čtyři roky taktéž uplynou od uvedení muzikálu Lazarus, který je...

RECENZE: Skandální Lolita je v Národním pouze plakátový morální apel

Národní divadlo uvedlo operu Lolita od Rodiona Ščedrina, podle skandálního románu Vladimira Nabokova. Proč však z mnoha...

Vivat Vlasta! Do „života čtvrtého“ vyprovodil Chramostovou dlouhý potlesk

Státní hymna a dlouhotrvající potlesk v zaplněném Národním divadle vyprovodily zesnulou herečku Vlastu Chramostovou....

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz