Z prvních zkoušek inscenace Slečna Fifi, herci jsou ještě bez kostýmů | foto: OLDstars

RECENZE: Rytmický kabaret. Spojení Villona s Maupassantem má smysl

• 0
Venku prší, déšť bubnuje do oken a pruští vojáci se na francouzském zámku Uville silně nudí. Ideální příležitost pozvat do obsazeného sídla několik místních lehkých dam, aby oficíry trochu rozveselily.

Tak začíná Slečna Fifi, jedna z nejznámějších povídek mistra žánru, představitele francouzského realismu Guye de Maupassanta. Zasadil ji do domovské Normandie za prusko-francouzské války. Krátký příběh o jednom namyšleném vojákovi poněkud zženštilého vzezření si vybral soubor OLDstars, aby jej jako rytmický kabaret uvedl ve svém prostoru H2O na pražském Žižkově.

Malý sklepní prostor se tak mění v okupovanou Francii sedmdesátých let 19. století. Souboru stačí k navození atmosféry jednoduché dobové kroje a hlavně rytmická souhra dutých tyčí, kterými ilustrují padající déšť. Režisér Jan Horák, který v minulosti působil třeba ve Slováckém divadle, vede inscenaci i své svěřence střídmě, ale efektivně. Hraje se ve dvou úrovních – na straně jedné je to zmíněný Maupassantův příběh, na té druhé pak inscenaci oživují verše jiného francouzského klasika Francoise Villona.

Ač se tento básník narodil o čtyři sta let dříve než prvně zmíněný, propojení jejich děl skvěle funguje. Tam, kde Maupassant realisticky popisuje charaktery nadutých pruských důstojníků, vede Villon obecné rozpravy o vině a trestu. OLDstars se povedl zajímavý krok, který krátké titulní povídce dodává na naléhavosti.

Slečna Fifi

70 %

OLDstars (H2O)

premiéra 20. června 2018

režie: Jan Horák

hrají: Anna Datiashvili, Eliška Frankeová, Tereza Heyduková, Žofie Holečková, Marie Machová, Karolína Růžičková, Markéta Typovská, Vojtěch Dušek, Jakub Dušek, Jan Horák, Jiří Maršál

Umělecký soubor sdružuje studující a začínající herce; na jejich výkony je tedy třeba hledět s rezervou a nadhledem. Na premiéře obzvlášť. Přesto už zde je vidět, jak se jednotlivci profilují. Zaujme zpívající Žofie Holečková či Anna Datiashvili v důležité roli Ráchel, která se vypořádá s naléhajícím Fifim. S hodinovým kusem si ve větších i menších rolích poradí skvěle všichni.

Soubor, který právě slaví patnáct let, má za sebou vůbec plodné období, jenom za červen uvádí celkem pět premiér, na červenec pak opět chystá tradiční divadelní víkend v Roudnici nad Labem. Vedle začínajících herců má i profesionály, Ljuba Krbová nedávno pod hlavičkou OLDstars uvedla monodrama ve Werichově vile, se souborem dále vystupují Daniel Krejčík a Matyáš Řezníček. Dá se čekat, že se mezi tato známá jména zařadí i někdo z obsazení Slečny Fifi.