Záběr ze zkoušek inscenace Sláva strojů a měst

Záběr ze zkoušek inscenace Sláva strojů a měst | foto: archiv Divadla Na Jezerce

Sláva strojů a měst. Dušek chystá grotesku podle Rašínova synovce

  • 0
Jaroslav Dušek představí vizi budoucnosti v pražském Divadle Na Jezerce. Chystá tam adaptaci románu Sláva strojů a měst, kterou napsal Jaromír Rašín, synovec našeho prvního ministra financí. Premiéra už ve čtvrtek večer.

Chutná koMEDie, pikantní tragikoMEDie i bzučivá groteska, která občas žahne laskavým žihadlem. Tak, s důrazem na slovo med, charakterizuje Jaroslav Dušek novinku Sláva strojů a měst, kterou připravuje pro pražské Divadlo Na Jezerce. Ve vlastní režii zde vystoupí v adaptaci stejnojmenného románu finančníka Jaromíra Rašína, synovce prvního československého ministra financí.

Rašínova Sláva strojů a měst není příliš známá. Jak jste na ni přišel?
Před lety mi ji věnoval některý z diváků či divaček, bohužel si přesně nevzpomínám, kdo to byl. Kniha je z roku 1929 a popisuje návštěvu dvou amerických inženýrů a jednoho německého redaktora u českého včelaře. Američané v ní předestírají svou vizi budoucnosti, která se mezitím stala naší přítomností. Shody jsou nápadné a překvapivé. Kniha se mi hned zalíbila, občas jsem z ní četl divákům úryvky a postupně se vylaďovala myšlenka uvést na jevišti celé dílo.

O jaký žánr půjde?
Na jevišti budeme po celé představení tři: já, Petr Nikl a Ondřej Smeykal. Já budu číst a rozehrávat jednotlivé postavy. Kromě již zmíněných se objeví ještě včelařova manželka a jeho přítel, mihne se syn sedláka Jíry a mladá děvečka Růženka i několik anonymních figur. Text knihy – tedy kromě krácení – zůstane v původní podobě, Ondřej Smeykal se svými nástroji vnese do hry hudební zvuky, Petr Nikl objekty, barvy a obrazy. Nicméně určení žánru ponecháme na divácích.

Jste znám jako mistr improvizace. Dočkají se jí diváci i zde, nebo budou reprízy podobné?
Při reprízách bude improvizace spíš na Petrovi a Ondřejovi. Já se budu držet Rašínova textu, protože mi přijde skvělý. Nejméně pevné budou naše společné tanečně-rytmické vícehlasy, v nichž hodláme opakovat určité atomy či molekuly textu a gest. V těchto pasážích se budou reprízy zřejmě lišit nejvíce. A předpokládáme, že i celý tvar se bude postupně proměňovat podle nabytých zkušeností či podle chodu a nálady jednotlivých představení.

Můžete prozradit, co do novinky přinesl Petr Nikl? Na jakou scénu se mohou diváci těšit?
To nemohu, neboť se to neustále během zkoušek vyvíjí. Petr stejně jako Ondřej prostě vnesou do novinky svou jevištní přítomnost. Petr se zřejmě soustředí na jakési paralelní hmyzí kutění, které i v našem běžném světě neustále existuje, ačkoli často zůstává před našimi zraky skryto. Včelí svět bude jeho doménou.