RECENZE: Skandální Lolita je v Národním pouze plakátový morální apel

  18:55aktualizováno  18:55
Národní divadlo uvedlo operu Lolita od Rodiona Ščedrina, podle skandálního románu Vladimira Nabokova. Proč však z mnoha moderních děl, která tu ještě nezazněla, vybrala právě toto, není jasné.

Pelageya Kurennaya jako Lolita a Petr Sokolov jako Humbert v opeře Rodiona Ščedrina Lolita | foto: Patrik Borecký

Příchuť skandálu, který do určité míry provázel i světovou premiéru opery roku 1994 ve Stockholmu, přece jen vyvanula, ale to by nemusel být hlavní problém. Koneckonců operní verze příběhu čtyřicátníka Humberta, který se zamiluje do dvanáctileté dcery své bytné, není jediným zpracováním slavné literární předlohy.

Rodion Ščedrin: Lolita

Dirigent: Sergey Neller

Režie: Sláva Daubnerová

Národní divadlo, 2. premiéra, Stavovské divadlo 5. října 2019

Hodnocení­: 40 %

Ščedrin je autorem dramaturgicky vděčných baletů Carmen nebo Anna Karenina, ale jeho Lolita, kterou ve Stavovském divadle nastudoval s orchestrem Státní opery německý dirigent ruského původu Sergey Neller, postrádá to hlavní: divadlo v hudbě.

Ta plyne víceméně nevzrušivě v deklamačním stylu, s občasným zpestřením v podobě reklamních vstupů či „zazvonění“ telefonu, ale celkově vzato připomíná spíše jakousi nekonečnou monotónní elegii než vyostřeně zachycený perverzní vztah, ústící do katastrofy. Je to vlastně naivní plakátový apel, varující před zneužíváním nezletilých, který podporují i sbory na latinské duchovní texty.

Sama ambivalentní „nymfička“ Lolita však v podstatě nemá hudební tvář, sice občas zacvrliká nějakou koloraturu, ale není nějak výstižně charakterizována. Člověka mimoděk napadlo, jak by si s předlohou poradil třeba takový mistr grotesky, ironie a vyhroceného dramatu jakým byl Dmitrij Šostakovič...

Národní divadlo sice operu hraje s řadou škrtů, ale i tak jsou tři hodiny příliš a zvláště po pauze, kdy Lolita a její „otec“ harcují od hotelu k hotelu, už se čas doslova vleče. Toto dílo by vydalo tak na jednoaktovku v trvání plus minus sedmdesáti minut.

Lolita bez charisma

Režisérka Sláva Daubnerová se pokusila upoutat pozornost atraktivními interiéry a rekvizitami, třeba kýčovitou měšťanskou domácností s květinovými potahy a závěsy, automobilem nebo karavanem. Kontrast mezi konzumním světem navenek spořádaných občanů a temnými proudy v jejich okolí, které nejsou schopni postřehnout, je však i v tomto případě spíš ilustrativní a povrchní.

Fotogalerie

A najít pro titulní postavu odpovídající představitelku je určitě ještě obtížnější než z tohoto pohledu asi nejpověstnější noční můra operních intendantů - patnáctiletá gejša z Pucciniho Madame Butterfly.

Ruská sopranistka Pelageya Kurennaya sice vokálně part Lolity zvládá, ale postrádá jevištní charisma a „diblíka“ se snaží hrát tak úporně, že výsledkem je zcela nepravděpodobná figura - zvlášť vedle členek Kühnova dětského sboru, které mají zřejmě zdůrazňovat Humbertovu posedlost.

O něco věrohodnější jsou Lolitina matka Charlotta v podání Veroniky Hajnové a zakomplexovaný Humbert ve ztvárnění i pěvecky výborného barytonisty Petra Sokolova, ale také on postupem času čím dál víc působí ve svém roláku a upnutém saku stereotypně.

Tenorista Aleš Briscein zpíval perverzní postavu dramatika jménem Clare Quilty, s nímž Lolita posléze uteče, a jehož Humbert nakonec zastřelí. Ale Quiltyho zvrácenost je tak názorná, že je pouze komická a ztrácí působivost. Lolita se prostě hraje zbytečně.

  • Nejčtenější

Ondřej Vetchý posílí Cimrmany, ač ho po škole nejprve jako herce zapudili

Do své 52. sezony vstoupilo Divadlo Járy Cimrmana po smutném létě, kdy brzy po sobě odešly jeho dvě výrazné tváře. I...

PRVNÍ DOJMY: Křepčení na hrobě, nebo pocta? StarDance začala Gottem

Muselo to být ošemetné rozhodování. Totiž jestli první díl StarDance, který náhodou vyšel na den státního smutku,...

Vivat Vlasta! Do „života čtvrtého“ vyprovodil Chramostovou dlouhý potlesk

Státní hymna a dlouhotrvající potlesk v zaplněném Národním divadle vyprovodily zesnulou herečku Vlastu Chramostovou....

RECENZE: Eurokriminálka Princip slasti. Cestopis zabírá líp než vražda

Části ženských těl poházené po třech městech mají účel i efekt. Horší je, že vyšetřovatelé z daných zemí se v...

RECENZE: Angelina Jolie a Michelle Pfeifferová vedou Hru o trůny tchyní

Pět let po prvním snímku se Angelina Jolie a Elle Fanningová vracejí do rolí kouzelné vládkyně temných blat a její...

Premium

Konec dovolených u Mrtvého moře? Závrtů přibývá, turistům hrozí nebezpečí

Mrtvé moře vysychá a­ dává o­ tom svému okolí dost razantně vědět. Zvyšuje se počet míst, kam už lidé nesmějí. Kde byla...

Premium

Havel byl z jiného těsta, vzpomíná v rozhovoru exprezident Klaus

Jeden z hlavních aktérů polistopadového vývoje Václav Klaus starší hovořil pro LN o nepochopení kuponové privatizace i...

Premium

Sex je snadno dostupný, ale nevěra ještě není důvod k rozchodu

Tolerance je podle něj jen povýšenecký postoj k druhému a vytváří korupční prostředí, proto do partnerských ani jiných...

  • Další z rubriky

Táta si to splnil. Heřmánkovi uvádějí komediální hit, který se zvrtne

Navzdory neuvěřitelným malérům a dechberoucím katastrofám dohrají vždy až do konce. Alespoň o tom na svých stránkách...

RECENZE: Skvělý Vančura, čirá hravost. Putinovy agenty však forma přemohla

Kdo se do pražského prostoru Jatka78 chystá na jarní reprízu Putinových agentů, nechť dál nečte. O nejnovějším počinu...

Střihavka se vrací jako Ježíš. Muzikál pobuřoval v Jižní Africe i Rusku

Pro církev a věřící nadmíru kontroverzní dílo, pro fanoušky opěvovaný zážitek. Od prvního světového uvedení muzikálu...

Nobelista Handke píše hru o Čechovi, který se upálil u Palachova pomníku

Rakouský spisovatel a letošní laureát Nobelovy ceny za literaturu Peter Handke chystá divadelní hru o českém mladíkovi...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz