RECENZE: Chce duši, nebo zase tančit? Když je Rusalka chromá baletka
Otázku, zda Rusalka je „obyčejná“ pohádka, či symbolistní drama, si režiséři kladou přinejmenším od památné londýnské inscenace Davida Pountneyho z osmdesátých let minulého století, jenž děj z lesa přemístil do viktoriánského salonu. Rusalka tak už byla prostitutkou i obětí sexuálního zvrhlíka.
Antonín Dvořák: RusalkaSemperova opera, Drážďany, 28. listopadu 2022 |
Režisér Christof Loy z ní v Drážďanech udělal baletku, jež nemůže tančit. Opera se odehrává v kulisách evokujících divadelní prostředí, do nějž ale zasahuje kus skály, asi aby příroda tak úplně nechyběla.
Vlevo je pokladna, vpravo postel, na níž leží Rusalka s pochroumanou nohou a belhající se o berlích. Vodník je nenápadný pán v černém obleku, Ježibaba neupravená tuctová paní, také tři lesní žínky jsou baletky.
Rusalka se snaží postavit na špičky, ale padá. Ježibaba jí nohu zázračné vyléčí. Zraněná baletka toužící se tak moc vrátit na jeviště, že je ochotná se zaprodat temným silám, to by mohl být nosný příběh – akorát trochu jiný než ten, který vypráví Dvořákova opera. Chce tedy Rusalka pokračovat v baletní kariéře anebo chce lidskou duši? Jako symbolismus je to krkolomné.
„Svůj“ příběh režisér do díla nedokázal zasadit. Děj se nudně, bez zřetelnějších hereckých charakteristik posouvá vpřed. Snad s výjimkou okamžiků, kdy Rusalka se snaží s Princem „komunikovat“ stylizovanými tanečními gesty – jinak to neumí... Ale ani tento nápad v podstatě není nijak rozveden. Teprve když si člověk přečte tištěný program s režisérovým výkladem obsahu, zjistí, že Vodník a Ježibaba dokonce tvoří divadelní rodinu a že Ježibaba je nevlastní matka Rusalky.
Nic z toho ale není zřejmé. Naprázdno vyznělo i úsilí zapojit do akce epizodní roli Lovce, jehož part zní jinak jen za scénou. Tady se z něj režisér zřejmě pokusil udělat oddaného ctitele Rusalky, jehož Rusalka nechce, na rozdíl od nestálého Prince. Ale zase – cosi je nahozeno, ale nerozvedeno. Nedomyšlená koncepce zaostává za jinými, také „předělanými“ Rusalkami na zahraničních scénách, s nimiž člověk nemusel vůbec souhlasit, ale nemohl jim upřít myšlenku a suverénní realizaci, včetně hereckého ztvárnění postav.
Orchestr Semperovy opery, který řídil americký dirigent Erik Nielsen, je špičkové těleso, Dvořáka hraje měkce a kultivovaně, ale výsledný dojem nebyl tentokrát výjimečný, hra působila jakoby zdrženlivě, bez větších emocí a dramatických vrcholů a navíc se dirigentovi ne vždy dařilo koordinovat souhru, konkrétně při sboru Květiny bílé po cestě.
Rusalka nezpívá jen o měsíčku
Titulní roli zpívala ruská sopranistka Olesya Golovneva a člověka napadlo, že snad intendanti Rusalky nezřídka vybírají podle toho, jak zazpívají árii Měsíčku na nebi hlubokém. Jenže po ní přijdou i další árie, pro změnu plné zoufalé vášně a ty už nestačí jen líbezně „kuňkat“, i lyrický hlas musí být schopen se rozpínat. A to pěvkyně nedokázala. V opeře Rusalka by měla hlas spíš pro První žínku či Kuchtíka. Pokud jde o to, jak by měla znít Rusalka, stačí si vzpomenout na Asmik Grigorianovou z koncertního provedení Rusalky na letošní Dvořákově Praze.
Prince v Drážďanech zpíval chorvatský tenorista Tomislav Mužek, ale výšky bral s násilím a zanechal dojem průměrného hlasu i techniky. Ježibabu pojala Michal Doronová v podstatě jen jako hudební číslo, bez snahy o deklamaci, i když s ohledem na to, že se hraje v češtině, to není tak překvapivé. Vodník zněl polskému basistovi Rafalu Siwekovi fádně, jeho bas byl úzký a jakoby houkavý. Relativně nejvíce barevného hlasu vnesla do produkce představitelka Cizí kněžny Magdalena Anna Hofmannová. Lesní žínky, Hajný ani Kuchtík neutkvěli v paměti.
Drážďanská Rusalka se zařadí k těm zapomenutelným. Mimochodem, při navštíveném představení bylo hlediště Semperovy opery poloprázdné. Inscenace je nová, měla premiéru v květnu. Jestli netáhne ona, samotný titul, či je tu jiná příčina, těžko soudit.
Tipy z televizního programu
Recenze: Harry Potter a Ohnivý pohár 70 %, Zakázané uvolnění 55 %, Šifra mistra Leonarda 60 %, V srdci moře 60 %, Doba ledová: Mamutí drcnutí 50 %, Jana Eyrová 70 %, Terminator Salvation 60 %, Poslední cyklista 65 %, Večírek 45 %, Úsměvy smutných mužů 60 %, Špindl 2 15 %, Cizinec ve vlaku 50 %, Camino na kolečkách 55 %
Klíčová slova: Prezidentské volby 2023, Andrej Babiš, Petr Pavel, Karel Šíp, Rocky
Nové seriály: Jedna rodina, Dobré ráno, Brno!, Kukačky, Místo zločinu České Budějovice, Docent, Odznak Vysočina, Zlatá labuť
Zemřel hudebník Petr Hošek, hlas a tvář punkové kapely Plexis
Ve věku nedožitých 56 let zemřel po krátké nemoci Petr Hošek, zakladatel a hlavní tvář legendární pražské punkové...
SÓLO PRO VIEWEGHA: Na stará kolena se mi dostalo lásky. Báječné dny s Ukrajinkou Olenou
Premium Názory, vzpomínky, glosy, momenty ze zákulisí. Každou sobotu píšou přední osobnosti české umělecké scény pro kulturní...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Tehdy bylo potřeba někoho „zbičovat“, vzpomíná Krajčo na spojení s Babišem
Premium Letos to bude deset let, co Richard Krajčo odešel z české první scény. Vůbec poprvé od té doby zkouší novou divadelní...
Prodavač s hereckým kurzem a šlechtitel růží. Před 40 lety zemřel Louis de Funès
Miloval klid svého zámeckého skleníku, kde pěstoval růže. Nacházel v něm uvolnění po energií nabitém hereckém výkonu....
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Koncertem v Dubaji nechtěla nikomu ublížit, hájí zpěvačku Beyoncé otec
Popová diva Beyoncé čelí kritice od fanoušků, když předposlední lednový víkend sezvala vybrané novináře a influencery...
Tehdy bylo potřeba někoho „zbičovat“, vzpomíná Krajčo na spojení s Babišem
Premium Letos to bude deset let, co Richard Krajčo odešel z české první scény. Vůbec poprvé od té doby zkouší novou divadelní...
VIDEO: Krysař slaví dvoutisící uvedení, Kalich vrátí i Landovo Tajemství
Za dvacet let uvádí se muzikál Daniela Landy Krysař vyšvihl až ke svému dvoutisícímu uvedení. V součtu všech uvedení se...
RECENZE: Kdo je vrah? Vinohradská Past na myši neurazí, ale ani nenadchne
Standardní, klasickou a nevzrušivou inscenací detektivky Agathy Christie Past na myši vytvořilo pražské Divadlo na...
RECENZE: Hybnerová i Polívková se vyrovnávají se svými slavnými otci
Nezvyklou divadelní „road movie“ s povědomým názvem nabídla tento týden v premiéře pražská La Fabrika. Vanda Hybnerová...

Deníčková soutěž: Vyhrajte čtení na dlouhé zimní večery
Sdílejte příběh ze života, napište deníček a vyhrajte skvělou sérii knih od Jo Nesba, ve kterých své detektivní schopnosti předvádí sám rozervaný...