„Vyšli jsme z poslední části Čapkovy hry, kdy postava Alquista zůstává posledním člověkem na Zemi a vede dialog s robotem Radiem, který ho nutí, aby našel kód rozmnožování robotů,“ popisuje Čechová.
„Zatímco Alquist neví, jak úkol splnit, náš hrdina, též poslední člověk, tuší, jak nechat existovat svět dál v digitální podobě. Svádí ale morální souboj, zda je to opravdu cesta k zachování lidské stopy,“ naznačuje k ději multimediálního představení.
„To má dystopický temný a trochu ambivalentní konec v nenápadné otázce, zda není nakonec největší hrozbou světu člověk a zda není jediná cesta, jak svět zachránit, ona apokalypsa,“ dodává režisérka.
Veškeré texty, které v představení zazní, vycházejí z Čapka, diváci je uslyší pouze ve formě voiceoveru, tedy hlasu, který popisuje, co se děje. „U Čapka jsou roboti humanoidní plechoví panáci, u nás je to centrální systém, který promlouvá ženským hlasem,“ srovnává Čechová.
V představení vystupuje mim Radim Vizváry, který spolu s Čechovou dříve působil v souboru Tantehorse. „Miřenka žánr posouvá. Budu dělat současnou pantomimu, na kterou jsme byli zvyklí, když jsme spolupracovali. Říkali jsme tomu physical mime,“ popisuje Vizváry.
Pavlíček naživo
Vedle něj se představení naživo účastní i hudebník Michal Pavlíček, který pro kus složil vlastní hudbu, již osobně zahraje. „Náramně jsme si sedli, je to radost a velká zkušenost, spolupracovat s takovým profíkem,“ popisuje Vizváry.
Právě nynější umělecký šéf Laterny magiky se bude v novince potýkat s moderními technologiemi; svým pohybem totiž ovlivňuje, co se děje ve velkoformátových projekcích. Systém motion capture IMU (Inertial Measure Units) typu Neuron Studio Pro byl pro inscenaci dovezen z USA a na českém jevišti si odbude premiéru.
„Vyžaduje to pevné nervy a velkou trpělivost. Technologii teprve poznáváme, nemáme s ní zkušenosti, což interpreta dost omezuje. Já jsem přitom zvyklý fungovat na jevišti organicky. Můj jevištní projev propojujeme s virtuální realitou, což s sebou nese mnoho limitů,“ uvažuje Vizváry, který na sobě bude mít celkem sedmnáct senzorů.
„I ta technologie je tedy pro mne zajímavým partnerem, ovšem ne v takové symbióze jako s Michalem Pavlíčkem, kde na sebe slyšíme ‚lidsky‘. Technologie nám diktuje, co můžete a nemůžete. Vyžaduje přesná místa, kde musí stát a přesné pohyby, aby se neztratil signál,“ popisuje úskalí moderních pomůcek. „Když se vše podaří, divák tu problematiku vůbec nezaznamená, je to ale náročné pro mne i techniky.“
Premiéru plánují v Laterně magice na pátek a sobotu, po jediné říjnové repríze pak Robot Radius zamíří na výstavu EXPO 2020 do Dubaje.
„O adaptaci R.U.R. jsme požádali Radima Vizváryho ze dvou důvodů: jednak je rok 2021 stým výročím uvedení Čapkovy hry v Národním divadle a jednak pantomima odstraní při uvedení na EXPO v Dubaji, kde narozeniny robota připomeneme, jazykové bariéry,“ vysvětluje generální komisař české účasti na EXPO Jiří František Potužník.
Inscenace má symbolicky navázat na úspěch Laterny magiky, která se jako první multimediální divadlo představila na EXPO 58 v Bruselu.