RECENZE: Havlova Asanace by sama asanaci potřebovala

  17:07aktualizováno  17:07
Pražské Divadlo Na zábradlí přichystalo jako první novoroční premiéru inscenaci Havlovy hry Asanace. A příliš se nepovedla.

Natálie Řehořová (sekretářka Renata) a Jiří Ornest (hlavní projektant Zdeněk Bergman) ve hře Václava Havla Asanace | foto: Kateřina ŠulováČTK

Jedinečný Havlův text z roku 1987 o skupině architektů, kteří připravují asanaci středověkého městečka v podhradí, aby na něm vystavěli hygienicky vyhovující panelové sídliště, zvulgarizoval režisér David Czesany do aktuálně politicky laděné frašky. V té je například kromě odkazu na kauzu Kaplického blobu také příliš okatě akcentován problematický vztah Václav Havel – Václav Klaus.

Celkové vyznění hry budí dojem laciného spikleneckého pomrkávání na dramatikovy fanoušky. Laciného proto, že sám Havel tento motiv s noblesou sobě vlastní nikdy neměl potřebu tematizovat.

Šťourají se v nose

Na scéně tak nechybějí ironické rýpance směrem k současnému prezidentovi. Ať už jde například o bezpečnostní rám (že by odkaz na Václava Klause, který odmítl projít bezpečnostním rámem v australském parlamentu?), obraz Hradčan na malbě v prvním patře, která je v příhodnou dobu symbolicky ze scény odnesena. Nebo polystyrenový model hradu připomínající ten pražský, kolem kterého v několika scénách stojí postavy s hlavou uctivě skloněnou. První dvě rekvizity přitom nemají v inscenaci jiný účel než právě ten politický.

Režisér také dodal do inscenace prvoplánovou situační komiku, která Havlovu textu jednoznačně škodí. Potlačuje jeho jemný absurdní humor i specifickou kafkovskou atmosféru hry, ze které zde nezbylo vůbec nic. Místo toho se herci pitvoří, vrážejí do sebe nebo se šťourají v nose, když první tajemník mluví o holubárnách.

Zleva Natálie Řehořová (sekretářka Renata), Jiří Ornest (hlavní projektant

Zleva Natálie Řehořová (sekretářka Renata), Jiří Ornest (hlavní projektant Zdeněk Bergman) Natália Drabiščáková (architektka Macourková), Ondřej Veselý (architekt Albert), Igor Chmela (Kuzma Plechanov) a (vzadu) Ivan Lupták (architekt Ulč) ve hře Václava Havla Asanace v Divadle Na zábradlí

Herecké přehrávání navíc nepomáhá ani důkladnějšímu hereckému propracování postav. Zatímco Jiří Ornest jako hlavní projektant Zdeněk Bergman a Kristina Maděričová jako jeho manželka Luisa v rámci inscenace fungují dobře, naopak postava Kuzmy Plechanova je zcela utopená. A to i přesto, že je to právě Plechanov, kdo se postará o dramatický závěr celé inscenace. Jinak výborný Igor Chmela nemá prostor mezi rockovými sóly na klávesy - jež zde dostal místo houslí, které mu přisoudil Havel – nechat vyplout na povrch všechny nuance Kuzmovy komplikovaně vystavěné osobnosti. Místo toho hledíme na to, jak servilní a neustále podroušená architektka Macourková s kabelkou v podpaždí opilecky vrávorá po jevišti a snaží se nandat si s posledními zbytky důstojnosti polévku.

I scéně by v případě téhle inscenace prospěla asanace. Neustálé přenášení stoliček ruší a snaha vyřešit nedostatek prostoru a příliš mnoho postav zde pracují spíš proti. Divadlo Na zábradlí ukázalo, že je stále "Havlovým divadlem" jako v šedesátých letech. Možná by bylo lepší místo uctivosti k autorovi držet se s úctou jeho textu.

Hodnocení MF DNES: 30 %

  • Nejčtenější

Ondřej Vetchý posílí Cimrmany, ač ho po škole nejprve jako herce zapudili

Do své 52. sezony vstoupilo Divadlo Járy Cimrmana po smutném létě, kdy brzy po sobě odešly jeho dvě výrazné tváře. I...

Premium

Karel Gott byl s koncem smířený. Proč bych se měl rouhat? přemítal

Kdysi řekl, že ho fascinuje dostávat se na novou půdu. A dobývat ji. Pomalu, kousek po kousku. Dobyl ji znovu, když se...

PRVNÍ DOJMY: Křepčení na hrobě, nebo pocta? StarDance začala Gottem

Muselo to být ošemetné rozhodování. Totiž jestli první díl StarDance, který náhodou vyšel na den státního smutku,...

Vivat Vlasta! Do „života čtvrtého“ vyprovodil Chramostovou dlouhý potlesk

Státní hymna a dlouhotrvající potlesk v zaplněném Národním divadle vyprovodily zesnulou herečku Vlastu Chramostovou....

Přichází český Netflix. K vidění bude Anděl Páně 2 i Pupendo

Netflix. Pro jedny již neodmyslitelné synonymum pro televizní zábavu na internetu, pro druhé prozatím cizí anglické...

Premium

Náš kluk umí. Otec talentu Hložka o plánech i batůžku za padesát tisíc

Minulý týden ho v tramvaji načapal revizor: „Lístek, prosím.“ Adam Hložek, sedmnáctiletá fotbalová raketa, zčervenal....

Premium

Vzestupy a pády Mika Tysona. Dokument zdarma o tom, co ho poslalo až na samé dno

Dokument o životě jednoho z nejslavnějších boxerů na světě, Mika Tysona, si odbyl svou premiéru na prestižním filmovém...

Premium

Chci chlapa, co má větší koule než ego, říká svobodná matka Nikol Štíbrová

Před pár dny oslavila třiatřicítku a cítí se šťastná a spokojená. Nebylo to ale zadarmo – moderátorka a hvězda...

  • Další z rubriky

RECENZE: Skvělý Vančura, čirá hravost. Putinovy agenty však forma přemohla

Kdo se do pražského prostoru Jatka78 chystá na jarní reprízu Putinových agentů, nechť dál nečte. O nejnovějším počinu...

Střihavka se vrací jako Ježíš. Muzikál pobuřoval v Jižní Africe i Rusku

Pro církev a věřící nadmíru kontroverzní dílo, pro fanoušky opěvovaný zážitek. Od prvního světového uvedení muzikálu...

Všechno je svatá pravda. Šedesátku Semaforu slaví Suchý i na papíře

Šedesátiny Semaforu se blíží. Vedle speciálního večera nachystal Jiří Suchý i výpravnou publikaci mapující všechna...

Jako Lazarus. Už o víkendu vstane v Komedii David Bowie z mrtvých

V lednu uplynou čtyři roky od smrti Davida Bowieho. Čtyři roky taktéž uplynou od uvedení muzikálu Lazarus, který je...

TIPY NA PODZIM: Knížky, které vám zpříjemní chladné večery
TIPY NA PODZIM: Knížky, které vám zpříjemní chladné večery

Knížka, deka, čaj... zní to jako klišé, ale pořád jde o jednu z nejlepších trojic, se kterými můžete strávit podzimní večer.

Najdete na iDNES.cz