Neděle 28. listopadu 2021, svátek má René
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 28. listopadu 2021 René

RECENZE: Hvězdný tenor režíroval pro Národní. Secvičil jen směšné pózy

  17:55
Ztracena v začínajících prázdninách, navíc v náhradním prostoru Hudebního divadla Karlín, začala se hrát nová inscenace Verdiho opery Nabucco z produkce Národního divadla. Nu, aspoň není tak na očích.

Miguelangelo Cavalcanti v titulní roli Verdiho opery Nabucco, kterou uvedlo Národní divadlo. | foto: Patrik Borecký

Karlínské divadlo, v němž některé inscenace uvádí soubor Státní opery po dobu rekonstrukce své budovy, má sice docela pěkný interiér, do nějž operní divák až tak často nezavítá, ale strávit celé představení jeho pozorováním omrzí. Ale je to pořád zajímavější než dění na jevišti, za něž nese odpovědnost proslulý argentinský tenorista José Cura. Ten se v Praze při jiných příležitostech uvedl nejen jako zpěvák, ale i jako dirigent a skladatel. Jenže i když si o jeho způsobu zpěvu lze myslet cokoli, pořád pro něj má největší talent. Nejmenší pak očividně pro režii.

Giuseppe Verdi: Nabucco

Dirigent: Andreas Sebastian Weiser

Režie, scéna: José Cura

Kostýmy: Silvia Collazuolová

Národní divadlo v Hudebním divadle Karlín, druhá premiéra 29. června 2018

Hodnocení­: 30 %

Třetí Verdiho opera, která svému autorovi přinesla rozhodující úspěch, se odehrává ve starověkém Jeruzalémě a Babylonu a je zajímavá mimo jiné vyhroceným vztahem rodiče a potomka, v tomto případě otce a dcery, což je téma, které se ve Verdiho dalších operách nezřídka objevuje. Cura sice příběh násilně nepřenášel do dnešní doby, ani ho neobložil rádoby historickou kašírkou, ale pokus o originální estetické uchopení se vyčerpal u dozadu se zužující scény, která zahlcuje jeviště.

Možná měla vytvořit prostor pro intimní drama. Jenže něco tak směšně strnulého v gestech, postojích, klečení i padání na zem, co Cura se sólisty secvičil, se za drama považovat nedá. Kostýmy, vyzdobeny různými geometrickými prvky, jsou podivnou směsicí bez jasného názoru. Dílem evokují japonské samuraje, dílem ruské bojary či postavy z nějakého vesmírného dobrodružství a divákovi (a nejspíš i zpěvákům) víc překážejí než pomáhají v orientaci. Dramatickým vrcholem (dá-li se to tak vůbec nazvat) nejsou vypracované situace, ale překocený trůn či namířené kopí. To vše dohromady zvyšuje nechtěně komický účinek.

Trochu málo na první scénu

Tomuto „tvůrčímu výkonu“ nemůže konkurovat ani newyorská Metropolitní opera, která Nabucca loni odvysílala do kin a rozhodně s ním neoslnila. Ani pokud jde o zpěváky. Verdi, jenž na ně obecně klade značné nároky, se v době, kdy psal Nabucca, teprve učil zacházet s hlasy, poháněla ho spíš mladistvá energie, a tím leccos ještě víc zkomplikoval. Jak je těžké tuto operu obsadit, se ukázalo právě i v kinopřenosu z Metropolitní opery. A právě proto by si moudrý intendant Národního divadla býval řekl, že my tady s vlastním souborem na Nabucca nemáme dvojnásob.

Fotogalerie

Vedení zlaté kapličky ale asi takto neuvažuje, navíc první česká operní scéna pořád hraje archaickým způsobem spočívajícím ve všelijak se střídajících obsazeních namísto jednoho, které by společně odzpívalo několik představení. To kvalitu dál sráží dolů. Když člověk poslouchal zpěváky při druhé premiéře, nevnímal skutečné pěvecké kreace, ale jen na plné obrátky jedoucí hlasivky, asi jako kdyby motorista chtěl po dálnici uhánět čím dál rychleji, ale pořád na jedničku a neuměl přeřadit. A to pro posluchače představuje hroznou nudu a pro hlasivky nebezpečí.

Brazilský barytonista Miguelangelo Cavalcanti pro Nabucca navíc vůbec nemá vokální předpoklady, jeho hlas nemá žádné zvukové a dynamické rozpětí. To sopranistka Anda-Louisa Bogza v minulosti některé italské role zpívala na dobré úrovni, ale Abigaille je dnes mimo její možnosti, zpívá ji za cenu násilí a často jen přibližné intonace. I ve výkonech představitelů Zachariáše (Roman Vocel), Ismaela (Josef Moravec) a Feneny (Ester Pavlů) převládalo fyzické úsilí nad přirozeností a nosným zvukem.

Pár procent navíc produkci vybojoval orchestr, který pod taktovkou Andrease Sebastiana Weisera aspoň nebyl příliš ryčný, sbor zazpíval pěkně svůj hit Va, pensiero. Celkově je to další propad Opery Národního divadla. Ta ostatně v končící sezoně předvedla jen dvě produkce, jež se daly brát vážně: Brittenova Billyho Budda (který už zmizel z repertoáru) a koncertní verzi Mozartova Tita (která se odehrála dvakrát). Trochu málo.

  • Nejčtenější

Vítěz Slavíka Ztracený zpíval o znásilnění. Píseň stáhnu, omluvil se

Vítěz letošního Českého slavíka Marek Ztracený čelí kritice kvůli textu jedné z jeho starších písní. Výkonná ředitelka...

Opatření jsou extrémní, je potřeba se jim postavit, řekl Janeček po Slavících

Miliardář a matematik Karel Janeček navrátil po čtyřech letech Českého slavíka na tuzemskou hudební scénu. Mezi...

GLOSA: Slavík 21, pokus o nekorektní úsměv zmrazený antirouškami

Obnovená anketa hudební popularity odvysílaná o páteční noci pod názvem Český slavík 21 vyšla ze stejného principu jako...

KOMENTÁŘ: Kterak raper Řezník přistřihl Českému slavíkovi křídla

Slavnostní ceremoniál Českého slavíka nejspíš na nějakou dobu rozvíří debaty o stavu české populární hudby – je-li...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nepovedené. Zbytečně shazoval ostatní, říká Mirai Navrátil o Řezníkovi

Skupina Mirai v pátek večer ovládla na Českých slavících kategorii tuzemských kapel. Celkem hudební uskupení okolo...

ANALÝZA: Případ Kenosha. Média si napsala vlastní verzi

Premium Půlka Ameriky si udělala z Kylea Rittenhouse, jenž zastřelil dva lidi, vzorovou karikaturu bílého rasisty s puškou, a...

Pět nejčastějších chyb, které Češi dělají v penzijním spoření

Premium Ve starém „penzijku“ si na důchod spoří více než tři miliony Čechů a v nových fondech už přes 1,3 milionu lidí. Stát...

Strach se do lidí pouští jako jed. Horší než covid je hysterie, říká herec Dušek

Premium Je hercem, režisérem, scenáristou, moderátorem. Renesančního ducha zřejmě Jaroslav Dušek zdědil po svém rodu s modrou...

  • Další z rubriky

Nejen Sova, třeba s Bróďou se nám to povedlo, vzpomíná jubilant Ladislav Frej

Kolem čtyřicítky jsem v televizi točil pěkné inscenace, vzpomíná osmdesátník Ladislav Frej na časy, kdy ho proslavil...

KOMENTÁŘ: Nasedne naše první scéna na zajetý SKUTR? Vypadá to reálně

Režijní duo SKUTR působí jako největší favorit blížícího se klání o prestižní post Uměleckého ředitele Činohry...

Mám pocit, že popisuji vztah každého gaye s otcem, uvažuje Daniel Krejčík

Premium Nejen vztah otce a syna gaye popisuje nejnovější představení Kdo zabil mého otce. V hlavní roli se objeví Daniel...

Legenda o Lunetiku vysvětlí, proč jsme tu v 90. letech nosili ledvinky

Záměr zjistit a vlastně si trochu ospravedlnit, proč se děti 90. let oblékaly, jak se oblékaly, stojí za vznikem...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Neočkovaný herec Etzler je na kyslíku s oboustranným zápalem plic

Miroslav Etzler skončil s covidovou atakou a oboustranným zápalem plic v nemocnici. Své příznivce na sociálních sítích...

Světem se kvůli mutaci valí lavina výprodejů. Padají akcie, ropa i bitcoin

Kvůli nové mutaci koronaviru, která byla detekována v Jihoafrické republice, klesly v pátek asijské akcie nejvíce za...

Michal po mně skočil, popsala start intimního života zrzka z experimentu

Z šesti dvojic televizní Svatby na první pohled čeká rozhodnutí už jen tři páry. Jarda s Romanou spolu zůstali, vztah...

Často lidi vykolejíme, přiznávají manželé Černí. Oba nosí dámskou módu

Michaela a Vlastimil Černí se rádi oblékají podle vlastních pravidel a svými outfity boří společenské konvence. Manželé...

Souboj na talíři skončil. Kašpárek, Forejt a Punčochář ukázali rodiny

Velkým finále skončila v úterý večer kulinární show Souboj na talíři. Diváci se dozvěděli, kdo ze tří skvělých kuchařů...