RECENZE: Hvězdný tenor režíroval pro Národní. Secvičil jen směšné pózy
Karlínské divadlo, v němž některé inscenace uvádí soubor Státní opery po dobu rekonstrukce své budovy, má sice docela pěkný interiér, do nějž operní divák až tak často nezavítá, ale strávit celé představení jeho pozorováním omrzí. Ale je to pořád zajímavější než dění na jevišti, za něž nese odpovědnost proslulý argentinský tenorista José Cura. Ten se v Praze při jiných příležitostech uvedl nejen jako zpěvák, ale i jako dirigent a skladatel. Jenže i když si o jeho způsobu zpěvu lze myslet cokoli, pořád pro něj má největší talent. Nejmenší pak očividně pro režii.
Giuseppe Verdi: NabuccoDirigent: Andreas Sebastian Weiser Režie, scéna: José Cura Kostýmy: Silvia Collazuolová Národní divadlo v Hudebním divadle Karlín, druhá premiéra 29. června 2018 |
Třetí Verdiho opera, která svému autorovi přinesla rozhodující úspěch, se odehrává ve starověkém Jeruzalémě a Babylonu a je zajímavá mimo jiné vyhroceným vztahem rodiče a potomka, v tomto případě otce a dcery, což je téma, které se ve Verdiho dalších operách nezřídka objevuje. Cura sice příběh násilně nepřenášel do dnešní doby, ani ho neobložil rádoby historickou kašírkou, ale pokus o originální estetické uchopení se vyčerpal u dozadu se zužující scény, která zahlcuje jeviště.
Možná měla vytvořit prostor pro intimní drama. Jenže něco tak směšně strnulého v gestech, postojích, klečení i padání na zem, co Cura se sólisty secvičil, se za drama považovat nedá. Kostýmy, vyzdobeny různými geometrickými prvky, jsou podivnou směsicí bez jasného názoru. Dílem evokují japonské samuraje, dílem ruské bojary či postavy z nějakého vesmírného dobrodružství a divákovi (a nejspíš i zpěvákům) víc překážejí než pomáhají v orientaci. Dramatickým vrcholem (dá-li se to tak vůbec nazvat) nejsou vypracované situace, ale překocený trůn či namířené kopí. To vše dohromady zvyšuje nechtěně komický účinek.
Trochu málo na první scénu
Tomuto „tvůrčímu výkonu“ nemůže konkurovat ani newyorská Metropolitní opera, která Nabucca loni odvysílala do kin a rozhodně s ním neoslnila. Ani pokud jde o zpěváky. Verdi, jenž na ně obecně klade značné nároky, se v době, kdy psal Nabucca, teprve učil zacházet s hlasy, poháněla ho spíš mladistvá energie, a tím leccos ještě víc zkomplikoval. Jak je těžké tuto operu obsadit, se ukázalo právě i v kinopřenosu z Metropolitní opery. A právě proto by si moudrý intendant Národního divadla býval řekl, že my tady s vlastním souborem na Nabucca nemáme dvojnásob.
Vedení zlaté kapličky ale asi takto neuvažuje, navíc první česká operní scéna pořád hraje archaickým způsobem spočívajícím ve všelijak se střídajících obsazeních namísto jednoho, které by společně odzpívalo několik představení. To kvalitu dál sráží dolů. Když člověk poslouchal zpěváky při druhé premiéře, nevnímal skutečné pěvecké kreace, ale jen na plné obrátky jedoucí hlasivky, asi jako kdyby motorista chtěl po dálnici uhánět čím dál rychleji, ale pořád na jedničku a neuměl přeřadit. A to pro posluchače představuje hroznou nudu a pro hlasivky nebezpečí.
Brazilský barytonista Miguelangelo Cavalcanti pro Nabucca navíc vůbec nemá vokální předpoklady, jeho hlas nemá žádné zvukové a dynamické rozpětí. To sopranistka Anda-Louisa Bogza v minulosti některé italské role zpívala na dobré úrovni, ale Abigaille je dnes mimo její možnosti, zpívá ji za cenu násilí a často jen přibližné intonace. I ve výkonech představitelů Zachariáše (Roman Vocel), Ismaela (Josef Moravec) a Feneny (Ester Pavlů) převládalo fyzické úsilí nad přirozeností a nosným zvukem.
Pár procent navíc produkci vybojoval orchestr, který pod taktovkou Andrease Sebastiana Weisera aspoň nebyl příliš ryčný, sbor zazpíval pěkně svůj hit Va, pensiero. Celkově je to další propad Opery Národního divadla. Ta ostatně v končící sezoně předvedla jen dvě produkce, jež se daly brát vážně: Brittenova Billyho Budda (který už zmizel z repertoáru) a koncertní verzi Mozartova Tita (která se odehrála dvakrát). Trochu málo.
Tipy z televizního programu
Recenze: Spider-Man: Daleko od domova 60 %, Pacific Rim: Povstání 40 %, Spolu 60 %, Transcendence 65 %, Sherlock Holmes: Hra stínů 50 %, Pán prstenů: Návrat krále 80 %, Lidi krve 35 %, Trojúhelník smutku 75 %, Poslední závod 45 %, Anna Karenina 75 %, Láska na špičkách 40 %, Kód Enigmy 70 %, Le Mans ’66 70 %
Klíčová slova: Všechnopárty, Miroslav Donutil, James Bond
Nové seriály: Jedna rodina, Kukačky, Místo zločinu České Budějovice, Odznak Vysočina, Zlatá labuť, Sedm schodů k moci, Zákony vlka
Náhle zemřel herec Reddick z filmů o Johnu Wickovi nebo seriálu The Wire
Ve věku 60 let zemřel americký herec Lance Reddick známý pro své výrazné role v televizních seriálech i filmech včetně...
Kokoschkův obraz Žena a otrok byl v aukci k mání za 200 milionů, neprodal se
Obraz Oskara Kokoschky s názvem Frau mit dem Sklaven (Žena a otrok), který byl v neděli odpoledne k mání v aukci v...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
PRVNÍ DOJMY: Máte podprsenku, soudružky? Ve Volze jezdí přesné retro
Premium „Veselé historky z natáčení“ jsou jen třešinkou na dortu, který si Česká televize upekla k 70. výročí vysílání v podobě...
Romská komunita přišla o nadějného režiséra, Robina Striu zabila vzácná nemoc
V pouhých dvaatřiceti letech v půlce března náhle zemřel Robin Stria, nadějný režisér a kurátor videofondu Muzea romské...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Opera ruské pěvkyni zrušila představení, musí jí vyplatit 200 tisíc dolarů
Newyorská Metropolitní opera musí ruské operní pěvkyni Anně Nětrebko vyplatit 200 000 dolarů (přes 4,5 milionu Kč) za...
VIDEO: Brosnan je náš kamarád, chtěl i film, láká Dvořák na nové Vivaldianno
Srdcový projekt Michala Dvořáka je zpět v nové verzi. Moderní choreografii, 3D efekty, interaktivní projekci a ještě...
Ruský Gogol, nebo ukrajinský Hohol? ptá se Příručka mezinárodní zlodějiny
Jak umět ukrást zní název novinky s podtitulem Příručka mezinárodní zlodějiny, již v pátek uvede pražské divadlo...
RECENZE: Jen kdyby ženy nezouvaly mužům boty. Nadčasový Rok na vsi v Celetné
Údajně nejnáročnějším a nejdražším dílem v historii pražského souboru Kašpar se stala inscenace české klasiky Rok na...
RECENZE: Šaty dělají člověka aneb těžká práce skladatele
Projekt Národního divadla Musica non grata se snaží znovuoživit díla skladatelů spjatých s Prahou, kteří se stali...

Akční letáky
Všechny akční letáky na jednom místě!