Brno je teprve šestým městem na světě, kterému renomovaný producent Cameron Mackintosh a studio Walta Disneyho postoupili licenci k představení Mary Poppins. Rozhodla o tom kvalita zdejšího nastudování muzikálových trháků, jako byl Oliver!, Čarodějky z Eastwicku či Bídníci. A také supervize z Mackintoshovy agentury, která viděla zkoušení v Městském divadle Brno.
Přísný přístup vyplývá z historických souvislostí. Chůva Mary Poppins, která káže jednoduché heslo: Stačí chtít a rázem je vše možné, přišla na svět v roce 1934 jako titulní postava v knize anglické spisovatelky Pamely Lyndon Traversové.
Její filmová verze z roku 1964 získala pět Oscarů z třinácti nominací. A fenomén svérázné pohádkové vychovatelky jen zpečetila, i když autorce předlohy se snímek příliš nelíbil, a proto se prý i dlouho obávala divadelního zpracování. Producent Cameron Mackintosh o divadelní verzi usiloval bezmála třicet let!
Podle producentského desatera
Brněnští divadelníci také neměli lehkou úlohu, protože měli od počátku přesně dané ďábelsky nesmlouvavé desatero produkčních přikázání. Mary Poppins se musí hrát ve stejné kvalitě, jako se hraje v Londýně, kde měla v roce 2004 premiéru, nelze hýbat s časem ani místem. A proto je třeba hodnotit všechny inscenační složky brněnského výsledku právě z tohoto úhlu. Totiž jak divadelníci tomuto diktátu vyhověli.
Povedenou inscenaci muzikálového herce a režiséra Petra Gazdíka dopředu korunoval výtečný překlad Jiřího Joska. Songy i dialogy jsou hezké české, a přitom v nich dospělí zachytí nenapodobitelnou břitkost ostrovní konverzace i jedinečného britského humoru. Slova se tady prodávají v řečnictví a je jen trochu škoda, že se pro slavný termín supercalifragilisticexpialidocious, kterým chůva Mary dětem demonstruje hravost písmen i nabubřelost naoko moudrého žvanění, nenašel ekvivalent v české makarónštině.
Gazdíkovu inscenaci umocnila i mimořádná scéna Petra Hlouška. V programu je přiznáno, že jde o adaptaci originálního designu Boba Crowleyho. Hloušek vytvořil reálie viktoriánsky napucovaného i komínově začouzeného Londýna. Pohádkovost předlohy jedinečně podtrhl nápaditými projekcemi na průsvitnou oponu. Výsledek je realisticky netoporný, dětsky hravý a má šmrnc v nenuceném propojení kulis a filmových šotů. Zdařilé jsou i kostýmy Andrey Kučerové.
Snad nebude zákeřné vyzradit, že diváka čeká velké množství "kouzel": tahání velkých předmětů z malé chůviny kabely, létání Mary Poppins vzduchem nad hlavami diváků či špacír kominíka Berta, který obejde doslova celý portál jeviště. Tyto opravdu mimořádné kousky nabídly také zahraniční produkce, v Brně odzbrojí neméně.
Z davu prýští energie
Diváka čekají i výtečné davové výstupy, při scéně v řečnictví či stepařském čísle kominíků proudí do hlediště energie, jakou jsem při muzikálu už nějaký čas nezažil. Gazdíkova inscenace ale není pouhým slepencem zdařilých výstupů. Má švih a graduje.
Brněnská Mary Poppins naštěstí neutonula v cukrkandlově pohádkovém tónu. Režisér ukazuje také problémy rodiny, která má sice dvě nezvedené děti, ale současně také manko ve vztazích mezi svými členy.
Pochválit se dá i hudební nastudování Dana Kalouska, který 14 hráčů vede pod svojí taktovkou k plnokrevnému zvuku bez kazů. Na třicet aktérů na scéně dokáže navodit iluzi desítek rychle se střídajících postav. Že je časování převleků napjaté na vteřiny, si tady všimne i amatér.
Přestože i tento muzikál dává prostor jednotlivým hvězdám, jeho energické vyznění je skutečně kolektivním dílem, v němž se vše výše zmiňované šťastně a vyváženě potkalo. Ale k jednotlivcům. Až na občas skřípající vícehlasé party jsou pěvecké výkony také zážitkem. Alena Antalová v hlavní roli je ostřílená muzikálová hvězda už pro lehkost, s níž tvoří svoji roli. Deštník obsypaný gerberami si při premiéře za svůj bezchybný herecký i pěvecký výkon určitě zasloužila.
V roli kominíka Berta Dušan Vitázek jen potvrdil pozici muzikálového šampiona, kterému nedělá potíže zpívat a tančit třeba i hlavou dolů. Typově přesný je Martin Havelka jako zpočátku nerudný otec Banks. Nu a děti Kristýna Kučerová i Andrej Holoubek už zaslouží pochvalu jen za kvantum zvládnutého textu ve tříhodinovém kuse.
Na tuzemská jeviště Mary Poppins skutečně vtrhla ve výtečné divadelní kondici. Divákům dokonale uspokojí muzikálové chutě a pro zdejší divadelníky bude příslibem, že se třeba do Brna výhledově zase snese nějaká muzikálová veličina světa.
George Stiles & Anthony Drewe: Mary Poppins
Městské divadlo Brno, režie P. Gazdík, choreografie L. Holánková, scénografie P. Hloušek. Hrají: A. Antalová, D. Vitázek, M. Havelka, J. Musilová a další. Premiéra 20. listopadu 2010, délka 170 min.
Hodnocení MF DNES: 80 %