RECENZE: Dušičkový hrdina Domu bez Boha je prázdný jak dýně na Halloween

  10:12aktualizováno  10:12
Novou hru pražského Švandova divadla Dům bez Boha zrežíroval dle textu Dodo Gombára Petr Štindl. Nejmladší z trojice bratrů Marek (Tomáš Červinek) se v ní vzdal studia teologie a vrací se domů do rodné vesnice. Najde ustaranou matku, čerstvý hrob otce a hlavně nevyčpělý odér výčitek, že opustil kněžskou dráhu.

Ze hry Dům bez Boha | foto: Michal Hančovský, Švandovo divadlo

Hra Dům bez Boha se hlásí k podzimní náladě, která začátkem listopadu pochmurně vrcholí. Je dušičkový večer, všude se mihotají řady svící, listí se válí po podlaze a v zapadlých Bohunicích se zrovna řeší, kdo byl ten další sebevrah na kolejích.

Fotogalerie

Štindlova hra střídá několik scén, během kterých se mění její atmosféra a skoro i žánr. Zatímco úvodní večeře matky s Markem, kde se postupně mihnou oba bratři (Robert Jašków a David Punčochář), vyznívá jako komorní drama, scéna z vesnické hospody se přelévá do komedie.

Gombárovi se Štindlem se za vydatné pomoci Tomáše Pavelky a Marka Pospíchala v hospodských rolích povedlo vytvořit vtipný, ale neurážlivě přesný obraz, který by jim mohla závidět leckterá Díra u Hanušovic. „Kdo zvážil duši? Asi nějaká váha, ne?“ mudrují chlapi nad pivem, aby na chvíli zapomněli na „divnou dobu, kde jedni koleje kradou a druzí na ně skáčou“.

V dalších scénách se však děj vrací do těžké nálady „domu bez Boha“, kde Marek řeší komplikovaný vztah s mladším bratrem i telenovelovou chvilku se švagrovou. Minimalistický závěr pak zanechává až neurčitě snové pocity.

Dům bez Boha

Švandovo divadlo, Praha

Premiéra: 8. listopadu 2014

Režie: Petr Štindl

Hrají: Andrea Buršová, David Punčochář, Filip Čapka, Marek Pospíchal, Martina Krátká, Miroslav Hruška, Robert Jašków, Tomáš Červinek

Hodnocení­: 85 %

Střídání scén, které působí na první pohled až roztříštěně, dává vyniknout neukotvenosti hlavního hrdiny a jeho nechuti stát se hybatelem děje. I když mu všichni něco vyčítají, stále k němu vzhlížejí jako k naději, nové krvi, která má šanci oživit zatuchlou atmosféru.

Už před roztažením opony diváky z pódia bez okolků pozoruje vydlabaná dýně. A tradiční halloweenský motiv beze slov souzní s vyzněním celé hry. Podobně jako odlesky svíčky klamně oživují obličej vyřezaný do slupky, i Marek vrhá na své okolí záblesky lepšího já. Uvnitř však zůstává nejistý, nezúčastněný a zřejmě stejně prázdný jako ostatní.

Dům bez Boha je dlouhá, náročná, ale neskutečně výmluvná hra.

Mohlo by vás zajímat

24. 2. se uskuteční 91. ročník předávání filmových cen v Los Angeles
23. 3. proběhne předávání filmových cen (Praha, Rudolfinum)
17. 3. bude mít premiéru pořad Za oponou na iDNES KINO


Nejčtenější

Boris Rösner mi radil, ať Ulici beru, vzpomíná Martin Hofmann z Mostu!

Martin Hofmann v seriálu Most! (2019)

Zatímco se všude mluví o seriálu Most!, sedáme si spolu v šatně pražského Divadla v Celetné. Před pěti minutami...

Českou stopu v Teorii velkého třesku podporuje představitelka Amy

Mayim Bialik jako Amy Farrah Fowler v seriálu Teorie velkého třesku

V americkém seriálu Teorie velkého třesku, jehož závěrečnou řadu nyní vysílá Prima Cool, se občas objevují odkazy k...

KOMENTÁŘ: Záhadná postava. Velice spokojený televizní divák

Ze seriálu Most!

Patří do rodiny nadpřirozených bytostí z novodobých pohádek. Na rozdíl od početné armády reptalů ho nikdy nikdo...

RECENZE: Jaromír Hanzlík si napsal telenovelu Léto s gentlemanem

Trailer k filmu Léto s gentlemanem

Na svatého Valentýna utrpěla kina srážku s telenovelou. Kdyby v titulcích filmu stálo Rosamunde Pilcherová a běžel na...

Filmový Freddie Mercury je hit „zbytku světa“, rekordy neláme

Záběr z filmu Bohemian Rhapsody

V Česku i na Slovensku ovládl loni návštěvnost kin. Jak si Bohemian Rhapsody, životopis Freddieho Mercuryho ze skupiny...

Další z rubriky

RECENZE: Révai je hrdina, ale Slečně Julii by bez zpěvu bylo mnohem lépe

Záběr z představení Slečna Julie

Ani soustředěný výkon Jana Révaie nezachránil nejnovější inscenaci Strindbergovy klasiky Slečna Julie. Po elektrizující...

Činoherák, Švanďák, Provázek. Kam noví šéfové nasměrují tradiční scény

Herec, režisér a moderátor Ondřej Sokol v pořadu iDNES.cz Rozstřel

Tři výrazné divadelní scény, tři noví umělečtí šéfové. Brněnská Husa na provázku, pražské Švandovo divadlo i Činoherní...

RECENZE: O strašlivém lobbingu za pesticidy hrají s vtipem a nadsázkou

Záběr z představení Europe Connexion: Evaluace kvality a etiky v evropských...

Europe Connexion: Evaluace kvality a etiky v evropských veřejných zakázkách. Název novinky pražského Divadla Letí bude...

Najdete na iDNES.cz