Mladá generace muzikálových zpěváků předvedla v české premiéře slavný americký

Mladá generace muzikálových zpěváků předvedla v české premiéře slavný americký muzikál Rent (8. srpna 2013). | foto: ČTK

RECENZE: Hvězdná Broadway se konečně objevila na našem jevišti

  • 4
Pražské Divadlo Na Prádle uvádí muzikál Rent. Ten nazkoušeli mladí muzikáloví herci podle jedné z největších broadwayských klasik. Po všech stránkách zdařilé představení se bude hrát jen do konce srpna.

Řada muzikálových produkcí u nás láká diváky na představení "broadwayského střihu". Většinou je to jen zbožné přání těch, kteří ve snaze dostat do divadla co nejvíc fanoušků obsadí do hlavních rolí české pěvecké hvězdy, které své party odvedou brilantně. Ale to nestačí. Pro broadwayský muzikál je třeba komplexních umělců hrajících v týmu.

Rocková opera Rent v Divadle Na Prádle ukázala, že takové máme. Náhodný divák může mít pocit, že přímo z Broadwaye přijel soubor, aby nám ukázal, jak se to dělá.

Stačí pár nápadů

Režie novodobé verze Pucciniho Bohémy se ujal Američan Steve Josephson, který už v Praze spolupracoval na muzikálu Klíč králů. Rockovou operu Rent, oceněnou Pulitzerovou cenou, se rozhodl provést na českém jevišti v původním znění.

Větší bič si na herce nemohl připravit. Přesto z jeviště téměř nezazní za uši tahající "čengličtina". Příběh skupiny mladých umělců v New Yorku roku 1990 hájících svůj kousek svobody a lásky ve světě zrádných peněz a s břemenem AIDS je srozumitelný i pro jazykově méně vybavené diváky.

Intimní prostředí divadla autoři využili beze zbytku s naprostým minimem kulis. Na jeviště se vešla i živá kapela, schovaná do okny naznačeného bytu sousedícího s tím, na jehož nájem mladí umělci těžko shánějí peníze.

Náročných choreografií netřeba. Stačí pár nápadů, jako je živý obraz poslední večeře nebo chůze po stole připomínající slavnou scénu z muzikálu Hair, s nímž má ostatně Rent společného víc, ať už je to revolta mladých proti konvenční společnosti nebo smrt na začátku dospělosti.

Snad libreto neutrpí

Přirozený civilní projev všech herců umožňuje vcítit se do osudu postav a dojmout se nad ním. Nikdo zbytečně neexhibuje ani nezaostává, včetně deváté hlavní postavy, kterou tvoří celá company. Sehranost dokazuje i to, že hromadná čísla a duety fungují víc než sóla.

Zvlášť je třeba zdůraznit výkon Terezy Martinkové v roli lesbické právničky Joanne a Ondřeje Izdného v roli filmaře Marka, jejichž společné tango rivalů v lásce je jedním z vrcholných čísel.

Rent

95 %

Divadlo Na Prádle

Přesnou dávku rozpustilosti dal postavě transvestity Angela Lukáš Pečenka, který ani na chvíli nespadl do karikatury. Představitelé hlavní milostné dvojice Roman Tomeš a Michaela Doubravová svou lásku ze soukromí přenesli na jeviště a oba své role zvládli bezchybně, i když dětsky nevinná Doubravová by pro svůj erotický tanec ještě pár let potřebovala.

Rent ukázal, že u nás vyrostla generace univerzálních umělců, kteří pod správným vedením a s dobrou látkou dokážou stvořit něco výjimečného. Divadlo uvádí tento muzikál bohužel jen do konce srpna.

Už teď se však pracuje na české verzi. U ní bude záležet hlavně na tom, zda se podaří originál přebásnit tak dobře, jako to bylo třeba u Jesus Christ Superstar. Pokud libreto češtinou neutrpí, aspiruje Rent na dlouhou řádku repríz. I když angličtina k náladě americké bohémy sedí líp.