Radovan Lukavský má benefici v Kolowratu

  12:33aktualizováno  12:33
Vytvořit pořad, který by reprezentoval dílo Radovana Lukavského ve vší úplnosti, by znamenalo inscenovat seriál. Setkání v pražském Kolowratu, nazvané Nebyl jen Hamlet, je tak spíše ochutnávkou než slavnostní hostinou. Zdejší hercova benefice se zaměřila na jeho nejslavnější roli - Hamleta, ale vzpomínky na další velké role i nezapomenutelné herecké kolegy samozřejmě chybět nebudou.

O vstupenky na představení můžete soutěžit ZDE.

Benefice sestává ze dvou částí: první je pojata jako náčrt uměleckého a hereckého příběhu Radovana Lukavského, druhá je uměleckou tečkou v podobě Mittererovy aktovky Pšenice na dálnici v režii Ivana Rajmonta, převzatá z inscenace Návštěvní doba.

V padesáti minutách první poloviny večera půjde o jakési divadelní vyprávění s ilustracemi. Autoři tak chtějí otevřít divákům okno, jímž budou moci nahlédnout do myšlenkového a uměleckého světa Radovana Lukavského. A připomenout tak umělecký a lidský osud herce, který je již 45 let členem Národního divadla. 

Diváky bude večerem, spolu s Radovanem Lukavským, provázet herečka Jana Boušková. Benefice – jak název napovídá – nebude věnována jenom Hamletovi, ale obejít tuto roli nelze. Nejen proto, že Pleskotův a Lukavského Hamlet byl legendární generační výpovědí, ale také proto, že zkoušení této inscenace vedle postavy Hamleta vydalo i jiný nesmírně cenný plod, a tím je Lukavského herecký deník. Ten je dokladem procesu vzniku velkého jevištního díla, a dokumentem dokládajícím složitou jednotu tvůrce a díla v kontextu divadla jako druhu dramatického umění.

Recenzi představení čtěte ZDE.

Přestože jde o benefici, jde zároveň o reprízovaný tvar, který bude součástí repertoáru divadla Kolowrat. K benefici bude publikován program o rozsahu odpovídajícím běžné inscenaci Divadla Kolowrat, jehož součástí bude CD. Nahrávka umožní divákům, aby se v klidu domova znovu mohli s Radovanem Lukavským setkat a zaposlouchat se do jeho úvah, vzpomínek, rolí a jeho oblíbené poezie.

Radovanu Lukavskému je také věnována malá výstavka ve foyeru 2. poschodí Kolowratského paláce, která byla zahájena v den první premiéry benefice.

Radovan Lukavský
(narozen 1919 v Praze)

Po maturitě na reálném gymnáziu začal studovat češtinu a francouzštinu na Filozofické fakultě UK. Po uzavření vysokých škol nacisty (1939) pracoval jako telegrafista na železnici. Okupace poznamenala i jeho divadelní začátky - studium konzervatoře (od r. 1941) i účinkování v Divadle Větrník bylo přerušeno totálním nasazením. V roce 1944 byl vyreklamován Vlastou Burianem, ale protože vzápětí došlo k uzavření českých divadel, pracoval do konce války opět jako dělník. Po osvobození se vrátil na FFUK i do posledního ročníku konzervatoře (s dr. Hallerem zakládali a do života uvedli divadlo DISK); upozornil zde na sebe hned první rolí - Mahenovým Nasreddinem. 

V letech 1946-50 byl angažován v Městských divadlech pražských, ke kterým v té době patřilo i Vinohradské divadlo - z významných rolí např. Současník (Čínská zeď) nebo Achilles (Troilus a Kressida). V MěDP zůstal i po změně Vinohradského divadla na Divadlo čs. armády. Z tohoto období (1950-57) nutno připomenout alespoň jeho titulního Misantropa, Figara (Figarova svatba) či Starbucka (Obchodník s deštěm).

Do činohry Národního divadla byl angažován v roce 1957 už jako vyzrálý zkušený herec. Za čtyřicet pět let zde ztvárnil desítky významných postav, např. Vajnonena ve Višňěvského Optimistické tragédii, Shakespearova Edgara v Králi Learovi, Šaška v Shakespearově komedii Cokoli chcete, Vocilku v Tylově Strakonickém dudákovi, titulního Hamleta, Václava v Tylově hře Drahomíra a její synové, hrál Dona Quijota v Dykově Zmoudření dona Quijota nebo Lorenza v Shakespearově Romeovi a Julii.

Zahrál si také Proctora v Millerově Zkoušce ohněm, Harryho v Schisgalově hře A co láska?, titulního Anouilhova Tomáše Becketa, Kaprála v Brechtově Matce Kuráži, Shakespearova Othella, Myrtila ve Vrchlického a Fibichových Námluvách Pelopových i Smrti Hippodamie, byl Hlubinou ve Šrámkově Měsíci nad řekou, Otcem v Čapkově Matce, Režisérem v Mášově Noční zkoušce, Knězem v Ibsenově Peer Gyntovi, Krištofem v Krobotově dramatizaci Roku na vsi bratří Mrštíků, Pukem v Shakespearově Snu noci svatojánské, Kaplířem ze Sulevic v adaptaci Durychova Bloudění, Poutníkem a Pilátem Pontským v lidových Pašijích, Ředitelem v Goethově Faustovi, Starcem v Mittererově Návštěvní době atd.

V Národním divadle se uplatnil i jako režisér (Tyl: Středem země do Afriky).

V současné době hraje Georga Talbota v Schillerově Marii Stuartovně, vodníka Ivana v Jiráskově Lucerně, D´Artagnana v Rostandově Cyranovi z Bergeracu a je členem sboru v Aischylově Orestei.

Jeho hereckého umění využívá i  rozhlas, film (Král Šumavy, Stříbrný vítr, Malá mořská víla, Horoucí srdce aj.) a televize (např. F. L. Věk, Jádro věci, Noc pastýřů, ale také kurs latiny Disco latine atd). V oblasti uměleckého přednesu je jeho jméno nesmazatelně spojeno s činností Violy, Lyry pragensis, ale například i s Kühnovým dětským sborem, Českou filharmonií či operou Národního divadla.

Za celoživotní mistrovství v oboru divadla byl v roce 1996 poctěn Cenou Thálie. 

Nepřehlédnutelná je jeho činnost pedagogická. Už v roce 1945 se stal asistentem Jiřího Plachého na konzervatoři. Návazně potom učil na DAMU (až do r. 1962, kdy mu bylo další působení z kádrových důvodů znemožněno) a současně učí na FAMU budoucí filmové režiséry teorii herectví, práci herce a práci režiséra s hercem (od r. 1950 dosud). V roce 1995 mu byl udělen čestný titul Profesor herectví.

V době svého pedagogického působení na DAMU byl režisérem několika představení v DISKu (např. Androkles a lev, Lásky hra osudná, Schovávaná na schodech aj). Je autorem pozoruhodných publikací o herecké tvorbě (Stanislavského metoda herecké práce, Být nebo nebýt a další).

V r. 2000 mu prezident republiky udělil medaili Za zásluhy (za vynikající umělecké výsledky).

Vedle benefice v Divadle Kolowrat můžete slavné monology Radovana Lukavského slyšet v pražské Viole v pořadu Má setkání s krásou poezie. Měl zde premiéru 20. listopadu 2002.

 

Nebyl jen Hamlet (Benefice Radovana Lukavského). Fotografie z představení pražského Divadla Kolowrat.

Nebyl jen Hamlet (Benefice Radovana Lukavského). Fotografie z představení pražského Divadla Kolowrat.

Nebyl jen Hamlet (Benefice Radovana Lukavského). Fotografie z představení pražského Divadla Kolowrat.

Nebyl jen Hamlet (Benefice Radovana Lukavského). Fotografie z představení pražského Divadla Kolowrat.

Autoři:

Nejčtenější

RECENZE: Metallica a opakovaný vtip? Už zase hity naředila Jožinem

James Hetfield, Metallica, Letiště Letňany (18. srpna 2019)

Americká kapela Metallica hrála v neděli večer v pražských Letňanech sedmdesáti tisícům fanoušků, koncert byl velkolepý...

Hudební kalendář 2019: Největší letní festivaly v Česku

Rock for People 2018

Festivalová sezona začala letos brzy. Po celé republice od května do září probíhají desítky hudebních přehlídek, které...

Filmový průmysl stojí na prahu změn, vzkazují z Hollywoodu Pitt a DiCaprio

Leonardo DiCaprio a Brad Pitt ve filmu Tenkrát v Hollywoodu

Najdete v Hollywoodu zářivější hvězdy? Oba se na absolutním vrcholu popularity drží téměř třicet let. Nyní se poprvé...

RECENZE: Tenkrát v Hollywoodu se najde vše, co má (nejen) Tarantino rád

Leonardo DiCaprio a Brad Pitt ve filmu Tenkrát v Hollywoodu

Dobám, kdy se muži nebáli být chlapy a ženy uplatnit svůj půvab, kdy z hereckých karavanů duněl kuřácký kašel a hvězdám...

Husákovy děti „sjíždějí“ na internetu veselé seriály po více dílech

Jim Parsons s kolegy ze seriálu Teorie velkého třesku na hollywoodském chodníku...

Muži online nejvíce sledují filmy, ženy zase seriály, jejichž fanoušky je také generace zvaná Husákovy děti, která...

Další z rubriky

O smrti a neřestech, tedy pro dospělé, varují loutky vyrobené podle soch

Příprava marionet podle Braunových soch pro představení Jedem s medem

Představení není primárně určeno dětem! Jasná informace doprovází nejnovější loutkové představení souboru Geisslers...

RECENZE: Leichtová je Shakespearova zlá žena, hubatá i důvtipná

Záběr z ostravského nastudování Zkrocení zlé ženy

Svižné a velice zábavné představení vzniklo letos v Ostravě v rámci Letních shakespearovských slavností. Novinka...

Continuo mění starou vodárnu v břicho velryby, připomene i Dagmar Šimkovou

Záběr ze zkoušek představení V břiše velryby

Břicho velryby je prý symbolické místo, kde člověka pohltí neznámo a kde se rodí hrdina schopný vzdorovat osudu, době,...

Najdete na iDNES.cz