Diskuse
RECENZE: Prodaná nevěsta je debakl. Ale ne proto, že „nectí mistra Smetanu“
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
J34a83n74a 35M32a55l98á
Přidávám své postřehy za včerejška. Šla jsem tam připravená na nejhorší a odcházela jsem absolutně nadšená. Hudba i zpěv byly "původní" a ty zásahy "režiséra" a ostatních nových postav mě nijak nerušily. Jedině snad Esmeralda jsem měla pocit že to moc neuzpívala. Break dance, scéna s pivními bednami - za mě dobrý. Jedině jsem nepochopila proč měl Jeník kalhoty jako Afghánec. Pravda je že to bylo jakoby odlehčené a za mě by se to mohlo líbit i teenagerům, kteří by jinak asi klasiku v krojích moc nezkousli. Viděla jsem Prodanku v ND kdysi klasickou i po pár letech v "civilu" - mám pocit že tehdy byl na pípě i nápis Pilsner Urquell, a je fakt že ta modernější mě tehdy moc neoslovila. Včera bylo divadlo plné, pokud někdo odešel tak to byly max jednotlivci protože to hlediště se nijak nevyprázdnilo, aplaus byl bouřlivý a nikdo nebučel. Zažila jsem v ND představení Babička s V.Chramostovou a tam o přestávce opravdu odešla půlka hlediště. Včera na konci byla děkovačka ve stoje.
Shrnuto - za mě dobrý
P79e46t85r74a 35H90e41l59i96k33a32r37o44v85a
Tak pokud by sem ještě někdo zabrousil, posílám čerstvé dojmy z představení, které jsem viděla včera. První jednání je bez debaty úlet. Diváci, kteří nevěděli, že se jedná o zcela přepracovaný kus, museli být jak v Jiříkově vidění. Já věděla, na co jdu a o co tam kráčí, ale i tak jsem se na scéně plné lidí v civilu a s přidanými postavami (režisér, kostymérky, pak nějaké inspicientky asi) stěží orientovala. Skoro jsem nestíhala sledovat hudbu ani zpěv, jak člověk sledoval bizarní dění na jevišti. Asi jsem nebyla sama, protože za celé první dějství nikdo nezatleskal, diváci měli asi co dělat, aby v záplavě sídlištního lidu v džínách a teplákovkách rozeznali Kecala od otce Krušiny. Navíc kolem zpívajících postav pořád pobíhaly ty přidané postavy a přeměřovaly (kostymérky), nebo jim dávaly jakože rady (režisér), což aspoň mě docela rušilo. Dvě Mařenky (jedna v civilu zřejmě servírka, co si pak zlámala nohu na pivních přepravkách) zápasily o roli i o přízeň Jeníka, který byl stylizovaný jako slizký maloměstský playboy, což mi vyloženě vadilo, protože takový Jeník být nemá. V druhém jednání už režisérce asi docházely nápady, což nebylo na škodu, protože sice tam byl Kecal v šusťákovce, ale aspoň tam tolik neopruzovaly ty přidané postavy a člověk se mohl víc soustředit na zpěv a samotný děj. Třetí jednání bylo asi nejzdařilejší. Bílý styling se mi líbil a komedianti s opičí skvadrou a akrobacií na šálách byli asi nejlepší z celého představení (taky měli největší aplaus). Navíc režisérka tam nijak "invenčně" nezasahovala do děje, takže to bylo povedené. Pak se teda v duetu Jeníka a Mařenky opět přihlásila s komikou, která spočívala v Mařence o berlích (zlomená noha) a na invalidním vozíku, což už bylo podle mě na hraně trapnosti a ani lidi se nijak nesmáli. No, nakonec jsme to dotáhli do konce a věrná láska zvítězila.
P75e75t77r44a 87H48e25l69i66k66a80r57o49v24a
Co jsem tak vyslechla v okolí, tak někdo odcházel o první přestávce (za mnou se zrovna objevilo několik prázdných míst), někomu se to líbilo, paní kousek ode mě měla zavřené oči a poslouchala jen hudbu. Bučení se taky ozývalo, hlavně po prvním jednání. Za mě celkový dojem rozpačitý. ND by každopádně mělo jednoznačně avizovat, že se jedná o přepracovaný kus, protože hlavně to první jednání musí neznalé šokovat a bez předchozího obeznámení se s režisérčiným záměrem je celkem nepochopitelné, co se to tam vlastně odehrává. Já byla obeznámená, ale ten koncept divadla na divadle mi moc šťastný nepřišel. Nejenže příliš odváděl pozornost od hudby a samotného příběhu, ale člověk to nějak nemohl procítit. Já viděla Prodanku fakt mockrát a jsou tam pasáže, které mě pořád baví, ale i dojímají. Tady to všechno působilo jenom jako, zahrané, ne opravdové. Přitom sólisté Poláčková, Plech zpívali krásně jako vždycky (viděla jsem je už v minulé inscenaci), ale v tom bizarním dění na jevišti to nějak zanikalo. Kdo byl ale opravdu výborný, tak Ondřej Koplík jako Vašek - do jeho postavy se moc režijně novátorsky nezasahovalo, takže jeho vystoupení nebylo tak rušené a i typově se na tu roli hodil. Taky měl velký potlesk, a právem. No shrnuto, byly tam i dobré momenty, ale kdo se chce s tou operou teprve seznámit nebo ji má rád se vším všudy, tak tomu tohle nastudování nemůžu doporučit. To totiž vlastně ani po zhlédnutí nebude vědět, jaká Prodanka vlastně je.
J60i43ř53í 95S43e33h82n56a90l
Tak já tam nebyl, ale dovedu si to představit. Osobně jsem takovouhle blamáž v ND divadle zažil před několika lety. A jen to že jsem tam byl se synem mi zabránilo abych od toho utekl. Když jsem dnes vyprávěl matce co ND udělalo s Prodanou nevěstou, ani se nedivila, i ona už má podobný osobní zážitek z Carmen.
Bohužel ND to dotáhlo do stavu že to už není prestižní scéna jejíž návštěva je pro diváka už z principu svátkem, ale degradovalo to na spolek kašparů na úrovni vesnických ochotníků. Je neskutečné že už to zašlo až tak daleko, že v tomto národním kulturním svatostánku takhle znesvětí dokonce jedno znejvětších našich děl, Prodanou nevěstu. Hloub už to fakt asi klesnout nemůže. Smetana se obrací v hrobě a troufnu si tvrdit že kdyby kdysi národ tušil co se v téhle budově bude odehrávat, nedali by na to lidi ani pětník a žádné Národní divadlo by neexistovalo. Je fakt s podivem že management divadla hanba nefackuje a že ministerstvo kultury tohle trpí a financuje. A že se najdou "umělci" kteří se nestydí v tomhle účinkovat. Lidem dneska není svaté vůbec nic. Stydte se.
V14l76a14d63i57m16i84r 93K64o55v75a58r18i95k
Tento úpadek se deje jiz delsí dobu v celé Evrope a Americe, od Vdenské opery az po Met v New Yorku.....
V51e26r98o63n79i36k92a 20Š13k28v83á73r67o83v84á
Byla jsem na premiéře, na rozdíl od autorky recenze, se mi pevěcké podání všech zpěváků líbilo, ale tomu zpracování, kdy člověk vůbec neví, o co jde, tři Mařenky, dlohovlasý Jeník s cigaretou, paneláky , street dance, sklad piva apod., tomu dala režisérka drbu. Nakonec kroje, protože v PN být musejí, no radši, kdyby tam nebyly a nebyly tam ani ty sklady a paneláky. Nemělo to hlavu, ani patu. Vůbec se divím, že zpěváci neprotestovali, že něco takového zpívat nebudou. Paní režisérka si myslí, že když se jí povedlo pár filmů, tak se bude líbit veškeré její dílo, ale tady se přepočítala. Já již na žádnou její inscenaci nepůjdu.
M66i63c81h71a25l 11M72i64l52l46e62r
Prodanka byla odjakziva mou nejoblibenejsi operou.
Videl jsem ji prvne v te bohate "krojovane" tradicni versi s Ivo Zidkem v roli Jenika, Eduardem Hakenem v roli Kecala, Drahomirou Tikalovou v roli Marenky atd. Byl jsme tenkrat hodne mlade dite, mama me vzala prvne na operu nez mi bylo 10 let a zanechalo to na mne nezapomenutelny dojem.
Od te doby jsem videl radu inscenaci, vcetne moderny. Kdyz se mnou byla v Praze na navsteve Prahy manzelka a po nekolika letech syn, oba ne-Cesi, samozrejme, ze soucast navstevy muselo byt Narodni divadlo a Prodanka.
V jednom pripade derniera jedne z modernich inscenaci. Velke zklamani.
Obzvast navsteva s cizinci: rad bych, aby videli tu tradicni krojovanou ceskou inscenaci (tak autentickou v navesnich a hospodskych scenach a polce a furiantu) a kulisni naves s malebnymi jihoceskymi domovnimi stity.
Ne obleceni venkovanu prichazejicich domu rovnou z pole, nebo sikme plochy, hrube otesane plastove drevo a nezvykle uhly "modernich" venkovskych interieru.
K61a36r49e73l 77V72a20n98t62o46k
Bylo to pěkně moderní. Jediné co mi chybělo bylo, že Mařenka nebyla čerňoška.
T15o67m70á45š 72K39r34u32p33k59a
Proč ne? Když mohla nedávno zpívat, na jevišti Royal Opera House (Londýn) Violettu v La traviatě, Pretty Yende (černošská sopranistka z JAR)! Problém je ten, že takovoule hvězdu by, do operně provincionání Prahy, někdo asi těžko dostal. ROH je zatraceně jiný level.
Z31d27e54n96ě56k 76H75r77u61b56ý
Neviděl jsem premiéru a proto nesoudím. Ale i kdyby recenze byla pochvalná, nešel bych zhlédnout alternativní počin. Nedávno se zde psalo o nové adaptaci Homolkových, to je to samé, co bych tam dělal?
J26i27ř73í 66K70u38l50í20š62e67k
Premiéra byla ve čvrtek, druhá je dnes.. zajímalo by mě, kolik zde diskutujících to opravdu vidělo.. a kolik jen reaguje na subjektivní pocit recenzentky.
Já čtvrteční premiéru viděl, netuše o jaké provedení půjde.. ani se mi moc nechtělo, netěšil jsem se na další, klasickou "krojovanou" Prodanku, ale vstupenky na premiéru do ND se neodmítají a kultury není nikdy dost.. a ve finále to bylo překvapivé, příjemné a osvěžující. Odvážné, určitě diskutabilní, ano.. ale rozhodně ne "debakl". Koncept "divadla v divadle" mi přišel vtipný a dobrý, zavonělo to Carlosem Saurou a jeho Carmen (ano, film a drama..). Taneční kreace ve stylu hip-hop a breakdance mě také neoslovily, ale celkově.. dobré. A aplaus na konci byl dlouhý a opakovaný..
P30e48t18r21a 75H14e54l65i98k34a27r23o39v12a
Já mám koupené lístky za měsíc, koupila jsem je ještě dlouho před premiérou, po těch recenzích (obdobně špatná je na Opera Plus, recenzentka dokonce napsala, že to není Prodaná nevěsta, ale inscenace Alice Nellis s použitím Smetanovy hudby) bych tedy nešla, ale když už lístky mám, tak půjdu. Tu operu znám velmi dobře, viděla jsem ji mockrát a unesu i úlet. Ale mnozí diváci prý odcházeli už o přestávce, takže můj odhad je, že jakmile se rozkřikne, jaké zpracování to je, zájem většiny opadne a inscenace bude na repertoáru tak do konce roku. Ještě kdyby lístek stál stovku, tak lidi půjdou ze zvědavosti, ale za cca 1200 za lístek nebudou riskovat. No, uvidíme.
Zemřela představitelka královny z Tří oříšků, rok po premiéře se stáhla do ústraní
V nedožitých 90 letech zemřela švýcarsko-německá herečka Karin Leschová, známá především díky roli královny v pohádce režiséra Václava Vorlíčka Tři oříšky pro Popelku z roku 1973. Šlo o její...
Ve čtyřiadvaceti zemřela bývalá dětská hvězda. Zahrála si s Crowem ve filmu Noe
Někdejší dětská hvězda Sophie Nyweide minulý týden zemřela ve svých čtyřiadvaceti letech. Jako malá si na přelomu nultých a desátých let zahrála s předními hollywoodskými hvězdami Russellem Crowem či...
{NADPIS}

{POPISEK}
Emocionální, devastující, brutální. Recenzenti jsou z The Last of Us nadšení
V pondělí 14. dubna měla na HBO a streamovací službě Max premiéru druhá řada velmi očekávaného seriálu The Last of Us. Zahraniční recenzenti, kteří měli možnost vidět druhou sérii již kompletně, jsou...
Česko na Eurovizi 2025 bude reprezentovat Slovák ADONXS
Česko bude na Eurovizi 2025 bude reprezentovat zpěvák a umělec Adam Pavlovčin (ADONXS). Vítěz poslední Česko Slovenské Superstar (2021) zabojuje o hlasy diváků i odborné poroty v květnu ve švýcarské...
{NADPIS}

{POPISEK}
Jak dostat Ozzyho naposled na pódium? Bude potřeba technický zázrak, obávají se
Bude potřeba zázraků moderní techniky, abychom Ozzyho dostali na pódium, míní Maynard James Keenan, frontman alternativní metalové kapely Tool, která bude 5. července v Birminghamu jedním z hostů...
Pohled zpět i do budoucna. Michal Pavlíček oslaví sedmdesátiny v O2 universu
Kytarista a skladatel Michal Pavlíček oslaví 28. ledna 2026 koncertem v pražském O2 universu sedmdesáté narozeniny. Zahraje oblíbené písně staršího data a představí i nový materiál. Mezi hosty...
RECENZE: Nejhorší film Cannes? To zase ne, ale Zběsilá láska se výjimečně jen tváří
Režisér Gilles Lellouche, jehož předešlý snímek Utop se, nebo plav objevil mužské akvabely, tentokrát vsadil na osudovou romanci. Jmenuje se Zběsilá láska, trefně putuje časem včetně hudby Jona...
GLOSA: Aspoň že se nestřílí. Figarova svatba je znovu v Metropolitní
Sobotní kinopřenosy z Metropolitní opery se vysílají už téměř dvacet let, a tak není divu, že řada inscenací se reprízuje. Někdy ovšem není na škodu podívat se znovu. Třeba na Mozartovu Figarovu...
Jak dostat Ozzyho naposled na pódium? Bude potřeba technický zázrak, obávají se
Bude potřeba zázraků moderní techniky, abychom Ozzyho dostali na pódium, míní Maynard James Keenan, frontman alternativní metalové kapely Tool, která bude 5. července v Birminghamu jedním z hostů...

Akční letáky
Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!