RECENZE: Jak Mihulová osloví stydlivého medvídka Pú z řeznictví

  14:57aktualizováno  14:57
Šance, že vás v pětasedmdesáti na nádraží náhle na krk políbí úplně neznámá čtyřicátnice, asi není úplně velká. Stydlivý samotář Alex (Jan Vlasák) je proto více než v šoku, když se na něj takhle bezprostředním způsobem nalepí rozšafná Georgie (Alena Mihulová).

Ze zkoušek kusu Princip náhody | foto: Divadlo Ungelt

Ti dva nemají na první pohled společného nic, on je přemýšlivý, těžko se rozhoupává, roky žije bez jakéhokoli kontaktu s lidmi, provozuje upadající řeznictví a čas nejraději tráví dlouhými procházkami, psaním básniček a poslechem hudby („pomatený sedmdesátiletý medvídek Pú se zálibou v hip hopu“). Ona je naopak rtuťovitá, spontánní a vždy nejdříve mluví a pak až teprve myslí. Sblížení se starším podivínem jí teď prostě připadá jako ten nejlepší nápad.

Fotogalerie

Současný britský dramatik Simon Stephens právě takhle vystavěl komorní drama pro dva herce, které pod názvem Princip náhody přesně zapadá do dlouholeté dramaturgie pražského Divadla Ungelt. Pro Stephense to není úplně typická hra, jak ostatně upozorňuje i dramaturg Pavel Ondruch.

Pětačtyřicetiletý Brit se totiž ve světě nejvíce proslavil dramatizací knihy Podivný případ se psem, tedy hravým vícevrstevnatým kusem pro více postav, který s úspěchem uvedl bezpočet českých scén. V podobném akčním duchu se nese i jeho další tvorba; dva roky starý Princip náhody postavený na konverzaci rozdílné dvojice tak úplně vybočuje.

V Ungeltu se režie ujal Vít Vencl. Jak už je na zdejší scéně zvykem, režíruje se střídmě, prostor plně patří hercům. Jeho nejvýraznějším vstupem je vedle dobře zvolené hudby vtipně pojaté převlékání obou protagonistů přímo před diváky. Jednak se tak předejde dlouhým prodlevám, nápad zároveň i podtrhuje téma hry – oba se v různých situacích poznávají a pomalu ze sebe svlékají všechny za ty roky nastřádané vrstvy, aby ukázali sebe sama. Vlasák i Mihulová do rolí pasují dobře; on za celou dobu nevystoupí z pozice samotáře zaskočeného na stará kolena, její postava prodělává vývoj náročnější.

Princip náhody

Divadlo Ungelt

premiéra 12. listopadu 2016

režie: Vít Vencl

hrají: Alena Mihulová, Jan Vlasák

Hodnocení­: 60 %

Divákům však může vrtat hlavou, proč se do kusu dostalo přímé označení jednoho mléčného výrobku, pokud jde o product placement, působí jak pověstný slon v porcelánu. A možná se mohlo trochu škrtat, Stephensova hra je v některých místech upovídaná až příliš, ne vše je třeba doříct do posledního slova.

Princip náhody patří ke standardu, který divákům Ungelt už roky nabízí, větších ambic asi netřeba.


Nejčtenější

RECENZE: Stoprocentní hecíř Habera a jeho věrní málem zbourali O2 arenu

Pavol Habera a Team 9. června 2019 v pražské O2 areně

Pavol Habera s kapelou Team je opět na turné. Nemají novou desku, nemají žádné výročí, jen byl po třech letech zase čas...

Hudební kalendář 2019: Koncerty světových hvězd, které nesmíte prošvihnout

Ed Sheeran na svém prvním pražském koncertě 12. 2. 2015 v pražské Tipsport Areně

Rok 2019 zpříjemní hudebním fanouškům vystoupení řady hvězd. Přijedou Ed Sheera, Metallica nebo Billie Eilish, na...

Hudební kalendář 2019: Největší koncerty českých a slovenských interpretů

Skupina Kabát na festivalu České Hrady CZ ve Švihově

Rok 2019 je jubilejní pro řadu českých a slovenských interpretů a nejčastější volbou pro velkolepou oslavu je O2 arena....

RECENZE: Kabát i na turné ke třicetinám sází po čertech na jistotu

Kabát, Po čertech velký turné, Ostrava, 8. června 2019

Člověk nemusí být ani skalní fanoušek, aby z proslovů mezi jednotlivými skladbami většinou poznal, jaká bude...

Hudební kalendář 2019: Největší letní festivaly v Česku

Rock for People 2018

Festivalová sezona začala letos brzy. Po celé republice od května do září probíhají desítky hudebních přehlídek, které...

Další z rubriky

Titán a ztroskotanec, oba spisovatelé. Když potká Hemingway Fitzgeralda

Záběr ze zkoušek inscenace Scott a Hem

Život je dobrý a stojí za to o něj bojovat, neboť toho, kdo o něj bojuje, je sice možné porazit, ne však zničit. Tuto...

RECENZE: Romeo a Julie s Piškulou a Marečkovou cílí na mladé. Úspěšně

Tereza Marečková v představení Romeo a Julie

Beatbox, stand-up, graffiti, streetart, taneční párty. Záplavou moderních prvků opentlil Michal Dočekal svou režii...

Gombár láká na ticho na letišti, Vinohrady na čisté herectví i Airbnb

Vizuál k představení Černá Voda

Letošní sezona se zvolna překlápí do posledního měsíce. Ještě než vypuknou letní festivaly, jsou tu české scény s...

Vlhčenec ubrouskový: Krkonoše bojují s odpadky vtipnou kampaní
Vlhčenec ubrouskový: Krkonoše bojují s odpadky vtipnou kampaní

Krkonošský národní park (KRNAP) v loňském roce navštívilo téměř 3,8 milionu lidí. Negativním dopadem masové turistiky je velké množství odpadků, které po sobě lidé v přírodě zanechávají. Dobrovolníci jich každoročně sesbírají skoro 3 tuny.

Najdete na iDNES.cz