Po Janáčkovi si Robert Wilson brousí zuby na Čapka

  16:06aktualizováno  16:06
Americký režisér, proslulý svými abstraktními, minimalistickými inscenacemi, v nichž kouzlí s prostorem, světlem a pohyby, připravil na první české scéně Káťu Kabanovou.

Robert Wilson | foto:  Jan Zátorský, MAFRA

Po dnešní premiéře nové inscenace, kterou hudebně nastudoval šéfdirigent Tomáš Netopil, se do konce sezony uskuteční pouze tři představení.

Žena jako ocelový samet

Robert WilsonWilsona podle jeho slov lákalo dělat znovu Janáčka v Národním divadle. "Je to přirozeně velká výzva. Janáček patří k nejzajímavějším skladatelům za posledních sto let. Připomíná mi Čechova, je v něm jakési tajemství. A to mě fascinuje," zdůrazňuje.

Inscenace prý bude charakteristická modrou a šedou barvou a odrazy ve skle, připomínajícími zrcadlení vodní hladiny. "Snažím se vždy poslouchat hudbu a nechat mluvit prostor. Zatímco Osud byl abstraktnější a bylo těžší v něm najít narativní linku, Káťa má pevnější příběh," poznamenává.

Předlohou k opeře Káťa Kabanová bylo Janáčkovi Ostrovského drama Bouře. Tragický milostný příběh odehrávající se na malém ruském městě v 19. století je odrazem skladatelovy vlastní lásky ke Kamile Stösslové. "Postava Káti je silná i slabá současně. Je jako ocelový samet," poznamenává Wilson.

Robert WilsonLetos devětašedesátiletý Wilson zasáhl během své čtyřicetileté kariéry do různých žánrů, spolupracoval s umělci jako Tom Waits, Lou Reed nebo Allen Ginsberg. Na světové operní scéně se pohybuje od počátku 70. let, kdy se skladatelem Philipem Glassem vytvořil kultovní pětihodinovou operu Einstein on the Beach.

Od té doby inscenoval řadu oper rozličných stylů, všechny jeho produkce se však vyznačují kromě jiného i přesně vypočítanými, stylizovanými gesty. Wilson otevřeně popisuje své divadlo jako divadlo striktní formy. Přesto tvrdí, že v něm zůstává místo pro individualitu.

"Každý herec může do mé formy vnést vlastní osobnost. Je to něco podobného jako dívat se třeba na balet Giselle. Vidíte jednu dívku, jak tančí určitým způsobem, a potom jinou, která stejné pohyby dělá úplně jinak, protože je cítí jinak. V jednom případě jsou pohyby krásné, v druhém působí prázdně. Takže samotná forma není tak důležitá jako hercova schopnost ji procítit," vysvětluje.

Chystá i činohru

Soňa ČervenáZatímco inscenace Káti Kabanové dospěla k premiéře, s přípravami jiné produkce Wilson v Národním divadle začíná. Tentokrát vstoupí do činohry jako režisér Čapkova dramatu Věc Makropulos. Premiéra je naplánována na příští leden, titulní roli ztvární proslulá pěvkyně a herečka Soňa Červená.

"Když jsem se s touto hrou seznámil poprvé, řekl jsem si, že je hrozně nudná a že se dnes už nedá inscenovat. Ale postupem času jsem na ni začal nahlížet jinak. Jde o to, najít způsob, jak uchopit text," poznamenává.

Se Soňou Červenou ho pojí dlouholeté přátelství: "Poprvé jsme se potkali začátkem 90. let v Hamburku při práci na produkci The Black Rider, kterou jsem dělal s Tomem Waitsem. Ihned mě zaujala. Má obrovský cit pro divadlo, na jevišti je to silná osobnost s velkým smyslem pro účinek gesta."

Soňa Červená (z opery Zítra se bude...)Na pozvání Červené ostatně Wilson před dvěma lety navštívil Národní divadlo jako divák, aby zhlédl novou operu Aleše Březiny o procesu s Miladou Horákovou A zítra se bude..., v níž Červená excelovala v hlavní roli. "Myslím, že je to mimořádné dílo z hlediska hudebního i režijního. Může zaujmout i diváky, kteří nemají osobní zkušenost s komunismem, což je i můj případ," dodává Wilson.


Nejčtenější

Poprvé v bondovce bude agentem 007 žena, černošská herečka Lashana Lynchová

Britská herečka Lashana Lynchová ve filmu Captain Marvel

Novým tajným agentem s označením 007 bude po Danielu Craigovi poprvé v dějinách bondovek žena a černoška, britská...

Oldřich Kaiser prodělal infarkt. Skončil na jednotce intenzivní péče

Oldřich Kaiser (1. března 2017)

Herec Oldřich Kaiser (64) skončil po prodělaném infarktu myokardu na jednotce intenzivní péče v jedné z pražských...

Hudební kalendář 2019: Největší letní festivaly v Česku

Rock for People 2018

Festivalová sezona začala letos brzy. Po celé republice od května do září probíhají desítky hudebních přehlídek, které...

KOMENTÁŘ: Mizerných dvě stě tisíc korun je dělí od nesmrtelnosti

Moderátor Marek Eben uvedl 29. června 2019 zrestaurovaný film Spalovač mrtvol...

Seznam je to úctyhodný a zároveň smutný. Úctyhodný, protože obsahuje jména našich velkých filmařských mistrů; smutný,...

RECENZE: Rammstein zapálili i kočárek. Jen kdyby to mohl každý vidět

Rammstein 16. července 2019 v pražské Eden Areně

Skalní fanoušci Rammstein budou nejspíš přísahat, že jejich úterní koncert v pražském Edenu byl skvělý a ze svého...

Další z rubriky

RECENZE: Jak český král Vladislav v lázni seděl a Dalibora soudil

Svatupluk Sem jako král Vladislav obklopený lazebnicemi v inscenaci Smetanova...

Nová inscenace Smetanova Dalibora v Národním divadle se nestane událostí. Režie je ilustrativně-pantomimická a zpěváci...

Lístky, prosím. Diváci zakusí předvolební manipulaci s informacemi

Záběr z premiérového uvedení imerzivního kusu Pozvání v pražské Usedlosti...

Je lepší vyčkávat? Věřit v obrat? Zasáhnout? Takové otázky kladou návštěvníkům autoři novinky „Lístky, prosím“. Už ve...

RECENZE: Syrová Amerikánka z pasťáku naznačila ve Varech svou sílu

Eliška  Křenková a Tereza Voříšková v kusu Amerikánka

Ten příběh prý režiséru Viktoru Taušovi kdysi vyprávěla jedna dívka, když byli oba na ulici. Tauš jej dlouho nosil v...

Najdete na iDNES.cz