RECENZE: Ruská klasika bez Nětrebko? Také to jde, dokonce i v Národním
Scéna z opery Slavík v Národním divadle | foto: Patrik Borecký
Dát dohromady Stravinského Slavíka s Čajkovského Jolantou je jistě neotřelý nápad, obě opery spojuje pohádková atmosféra a rozděluje odlišný hudební jazyk. I když Stravinskij už je také dávno „klasikem“.
Právě on večer otvírá. Příběh podle Hanse-Christiana Andersena o čínském císaři a slavíkovi živém i umělém má jako každá pohádka své významové podtóny. Navíc Stravinského disonance a různé ironické hudební šlehy přímo vybízejí inscenátory, aby s realitou zacházeli volně.
Igor Stravinskij: Slavík, Petr Iljič Čajkovskij: JolantaDirigent: Jan Latham-Koenig Režie: Dominik Beneš Scéna: Martin Černý Kostýmy: Zuzana Přidalová Národní divadlo, premiéra 22.října 2015 |
Režisér Dominik Beneš vytvořil napohled některé půvabné obrazy, ať už to je velký měsíc, po němž pluje loďka s rybářem nebo císař snášející se v obřím lampiónu. Dvořané na sobě mají groteskně stylizované vojenské uniformy, slavík krátké bílé šaty, postava smrti zase revuálně blyštivou červenou róbu. Tančí figury se zlatými koňskými hlavami. Pohybově je vše snaživě provedené. Ovšem na to, že jde o symbolické dílo, navíc hudebně sršatější, je všechno jaksi moc líbivé, uhlazené, spíš prvoplánové jako dekorace k televizní pohádce než inscenace „moderní“ opery provokující fantazií.
Líbivě a měkce by měl především zpívat slavík, jenž dojme císaře a dokonce i smrt. A sopranistka Olga Jelínková při čtvrteční premiéře potěšila. Ač malý, má její hlas příjemnou kulatost, pěkně zní, volně se pohybuje a není ostrý. Nicméně byl to jediný hlas na scéně, který se dal zaslechnout. Aleš Jenis jako císař, Josef Moravec jako rybář a další jakoby se topili na scéně a jejich zpěv bylo těžké vůbec nějak identifikovat.
Hlas z Jižní Osetie
Něco podobného by se dalo říct o Čajkovského Jolantě, pohádce o slepé princezně, která se uzdraví, povzbuzena láskou k princi Vaudémontovi. Na rozdíl od hudební řeči Stravinského se tu pěvecké party romanticky vzdouvají a měly by se tudíž v plné barevné kráse rozeznít na jevišti.
Jenže něco, co se tomu blížilo, opět předvedla pouze představitelka titulní role, z Jižní Osetie pocházející sopranistka Veronika Dzhioeva. Ta skutečně má hlas - hutný, temnější barvy, schopný se aspoň do určité míry rozpínat a nést se. A třebaže ke konci v některých pasážích, třeba v duetu s Vaudémontem, už narážela na technické limity, do jejího zpěvu se dalo zaposlouchat. Nebyl to snad vyloženě výkon z kategorie „top“, ale byl rozhodně dobrý.
Ne, nikdo po Národním divadle nevyžaduje Annu Nětrebko, ani další mediální operní hvězdy. Na dobrých zpěvácích je však nutno trvat, ostatně ti, kteří před třemi lety zpívali v Praze s Nětrebko, hvězdní rozhodně nebyli. A cožpak by Národní divadlo nemohlo po světě najít pro tuto operu i nějaké podobně kvalitní mužské hlasy? Slovinský tenorista Aljaž Farasin v roli rytíře Vaudémonta je omyl, jeho zvuk je tak sevřený v hrdle a úzký, že vůbec nejde z jeviště. Basista Jevhen Šokalo roli krále Reného ani nebyl schopen uzpívat, jeho árii téměř jen odmluvil a také barytonista Vladimír Chmelo part lékaře spíš odrecitoval než impozantně zazpíval.
Jevištní ztvárnění kolísalo mezi romantikou a abstraktností, na jedné straně tu byla tmavá prázdná scéna s napnutou průsvitnou plachtou představující vchod do hradu, kde žije Jolanta. Ta v jednom okamžiku dost překvapivě, ne-li legračně vyjede ve spánku z propadliště. Na druhou stranu třeba umělé květiny nebo služebné v bílých zástěrkách. Jakoby se inscenátoři nedokázali rozhodnout, jaký přístup vlastně zvolit, zda hrát onu lehce kýčovitou „televizní“ pohádku, nebo něco jiného, a tak je tu od všeho něco, ale nic, co by skutečně upoutalo. Navíc i v porovnání se Slavíkem není Jolanta tak rozehraná, postavy se prostě chytají za ruce, objímají, brodí se rozházenými květinami.
Kromě samotného dramaturgického nápadu a představitelek obou titulních rolí dostal inscenaci kousek nad průměr i britský dirigent Jan Latham-Koenig, hlavně díky tomu, že orchestr provedl složitou strukturou Stravinského partitury. První část vyšla hudebně lépe, lyrická vášnivost Čajkovského nevyzněla tak vřele a barevně, navíc se neobešla bez nepřesností. Slavík a Jolanta nejsou zbytečným projektem, ale událost to rovněž není.
Tipy z televizního programu
Recenze: Marie Terezie 55 %, Známí neznámí 60 %, Pád Londýna 40 %, Corpus Christi 80 %, Santa je pořád úchyl 40 %, Jurský svět: Zánik říše 55 %, Světová válka Z 60 %, Střídavka 60 %, Hmyz 75 %, To Kapitola 2 55 %, Prokletý ostrov 70 %, Buko 70 %, Trable o Vánocích 35 %, Gran Torino 80 %, Reportérka 55 %, Venom 40 %
Klíčová slova: Všechnopárty, Česko Slovensko má talent, Hana Podolská, Big Brother, StarDance, Advent a Vánoce
Zemřela slovenská zpěvačka Haščáková z pěveckého dua MC Erik & Barbara
Ve věku 43 let zemřela na Floridě slovenská zpěvačka Barbara Haščáková z pěveckého dua MC Erik &...
Zemřel herec Ladislav Županič, jehož proslavily Troškovy filmy a muzikály
Ve věku 80 let zemřel herec a dabér Ladislav Županič. Vedle divadla se uplatnil i v rozhlase, filmu...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Zlomte kosti. Putin před haagským tribunálem dostává co proto
Ruský prezident Vladimir Putin je, zdá se, stále pevně u moci. Není však málo těch, kdo si ho...
Zemřel Ryan O’Neal, hvězda romantické Love Story a šarmantní bouřlivák
Ve věku 82 let zemřel americký herec Ryan O’Neal. Proslul zejména rolí v romantickém filmu Love...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
RECENZE: Lucii se kočky rozutekly a žáby proklouzly mezi prsty
Premium Příští rok to bude třicet let, kdy skupina Lucie vydala své třetí a v mnohém přelomové album Černý...
Jak do společnosti vrátit získané filmové dotace? Amerikánka si poradila
Amerikánku, tedy životní projekt režiséra Viktora Tauše, už brzy korunuje stejnojmenný film. Ještě...
RECENZE: Někdy je dobré se trochu bát. Adventní čas rozčeří i zubaté dítě
Pochmurné podzimní dny je dobré si trochu rozsvítit chvílemi strávenými nad zábavnou a napínavou...
Anatomie pádu je evropským filmem roku, drama získalo ceny i pro scénář a herečku
Cenu Evropské filmové akademie (EFA) pro nejlepší film získalo drama Anatomie pádu francouzské...
Odmítli mi v rádiu vánoční píseň. Prý je pro Čechy moc americká, říká Habera
Premium Šedesát a čtyřicet rovná se sto. Součet dvou velkých výročí dal vzniknout názvu nového turné Pala...

Adventní kalendář eMimino 2023: Vyhrajte dárky pro sebe či ostatní!
Užijte si s námi předvánoční čas a sledujte Adventní kalendář 2023. Každý den na vás čeká jeden originální dárek, kterým můžete udělat radost sobě...