K inscenaci složil hudbu Jan Jirásek, dialogy a texty písní napsal Jiří Žáček a scénografem je Petr Matásek. Příběhem dřevěného nosáče, kterého zastupuje téměř dvacet různých loutek, se prolínají výstupy artistů, herců a zvířat přímo v manéži Originál Cirkusu Berousek.
S nápadem na nový pohádkový muzikál přišel předloni skladatel Jirásek. Původně však šlo o muzikálové zpracování klasické pohádky Dlouhý, Široký a Bystrozraký. "Přestože byl už hotov scénář a část hudby, museli jsme z tohoto projektu ustoupit," říká Jakub Krofta. "Ukázalo se, že v Praze již není žádné volné divadlo, ve kterém by se mohlo hrát. Proto jsme se rozhodli pro cirkusový stan, a tam se hodil spíše Pinokio." V klimatizovaném šapitó se nyní dolaďuje definitivní podoba projektu. "Režíroval jsem řadu představení, která byla v cirkusovém stylu, ale tohle je opravdu cirkus se vším všudy," říká Josef Krofta. "Až tady jsem si uvědomil, jak jsme v divadle rozmazlení. Pod šapitó jsou všechna pravidla a zákony pevně dané a nejde je fixlovat." A nadto se musí při práci se zvířaty riskovat: "Nezbývá než vycházet z toho, co umějí, a přizpůsobit se jim."
Do role cirkusových drezérů se nedávno vžili i hradečtí strážníci: v okolí Labe odchytávali uprchlou zebru. Její výprava do ulic města způsobila kuriózní dopravní situace. Například jeden z řidičů zaskočil policejní dispečink telefonátem, že na křižovatce u fakultní nemocnice kolem něj proběhla zebra.
Kolem kruhové manéže bude jeviště pro více než tisíc diváků. I tak prostor vyhlíží komorně a z cirkusové poslední řady je do středu manéže o tři metry blíž, než je tomu z posledních míst na jeviště Divadla Drak. Cílem obou režisérů bylo, aby divák téměř nerozeznal, kdo je artista a kdo herec, a tak se všichni účinkující museli naučit zacházet s veškerým zařízením. "Pinokio je na place celou dobu," líčí Jakub Krofta. "Loutka má několik dublérů - jednou jezdí na kole, pak se šplhá po sloupu a jindy spouští po provaze. Nemá svého vodiče, a tak se s ní vystřídá všech dvacet lidí - od herců až po artistku na slonu."
Speciální přípravou prošla i zvířata cirkusu Berousek, který pro muzikál připravil drezúru arabských koní, shetlandských poníků, slona a cvičených pudlů. Chybět nebude výstup medvěda vedeného ředitelem Jiřím Berouskem. Ten se prý podobného projektu, také na námět Pinocchia, zúčastnil se svými medvědy již před deseti lety ve Spojených státech. "Ze začátku se představení odehrávala ve sportovních halách, protože klasických šapitó je za oceánem málo. Ale v několika šapitó jsme tehdy vystoupili, a tím představení získalo úplně jinou atmosféru," vzpomíná Berousek. Důležitý byl podle něho nejen kontakt diváků se zvířaty, ale i souhra herců s artisty. "Pinokio je příběh o cirkuse, a kde jinde by se měl odehrávat než právě v něm," podotýká drezér.
Pinokiovi propůjčila hlas Jiřina Bohdalová a přímo v manéži se vystřídá řada herců - roli Principála alternují Ladislav Potměšil, Martin Dejdar, Jan Novotný či David Matásek, Geppetta hrají Václav Poul, Jiří Pecha nebo Roman Mrázik a Angelinu ztvární Zuzana Krištofová, Alena Antalová a Dana Sedláková. Po hostování na Letné, kde Pinokio setrvá do konce června, se muzikál vydá do Brna, Olomouce, Ostravy a Českých Budějovic. A v říjnu se projekt vrátí tam, kde vše začalo - do Hradce Králové.
Jiří Berousek ml. s medvědicí Zuzanou |
Slon s Pinokiem a dívkou na hřbetu |
Medvědice Zuzana s Pinokiem v náručí |