RECENZE: Havelkovo Tajemství by mohlo mít půvab. Ale bez pimprlat
Když si člověk otevře web Opery Národního divadla, najde od Smetany kromě Tajemství jen Prodanou nevěstu, Dalibora a Libuši… Dalibor se mezitím už nehraje, Libuše se z podstaty věci dává výjimečně, Prodaná nevěsta asi leckoho odradí režií Alice Nellis (notabene po odvysílání v televizi) a i nové Tajemství se odehraje pouze v několika reprízách koncem této a začátkem příští sezony, a pak až třikrát napřesrok v květnu.
Jakoby vedení Opery Národního divadla vzkazovalo, že Smetana je pro ně neživotný. Dovolím si poznamenat, že pro mne byla neživotná většina operních produkcí z cyklu Musica non grata, jejž první scéna před časem prezentovala jako zásadní projekt.
Jak moc je Smetanova hudba životná, ve svém vstupním textu v tištěném programu zdůrazňuje i režisér Tajemství Ondřej Havelka. Jeho záměr pojmout tragikomický příběh o znepřátelených konšelích Kalinovi a Malinovi a záhadném pokladu pod Bezdězem jako jakési úmyslně naivní divadlo ve stylu 19. století, či snad divadlo na divadle, ovšem vykazuje jisté slabiny.
Předně libreto Elišky Krásnohorské není tak slabé, že by jeho autorka „zasloužila“ – jak tvrdí Havelka. Napětí mezi komickým a vážným elementem by mohlo být vnímáno spíš jako přednost Tajemství. Ostatně inscenovat by se snad měla hudba, ne libreto, zvlášť když je dle režiséra naivní…
Atraktivní výprava
Návrat k realistické výpravě je rozhodně plus, obraz Bezdězu na kopci, pod ním sotva dostavěný Kalinův dům, hospoda, věž, k tomu malebné kostýmy – inu pěkné, něco takového už člověk na jevištích, zachvácených aktualizacemi, či nicneříkající minimalistickou prázdnotou, dlouho neviděl… Je to rozhodně atraktivnější scéna než v minulé inscenaci z roku 2006.
Problém spočívá v samotné představě jakéhosi napodobení divadla 19. století. Co se tím přesně myslí? Něco jako rekonstrukce barokních oper? To je ovšem jiný svět, v němž historicky poučený přístup může ve výsledku zapůsobit jako svého druhu estetický celek, ovšem i zde až po pečlivé přípravě a studiu.
Z hlediště ale rozhodně nevzniká pocit, že by člověk sledoval v každém taktu důsledně stylizovanou koncepci či snad nějakou rekonstrukci. A je vůbec otázka, jestli má smysl snažit se o vzkříšení inscenačních postupů z 19. století a udělat z nich umělecký záměr.
Každopádně názorně strojená stylizovaná gesta jsou ještě únosná, někdy i vhodná u sboru, zato u sólistů působí většinou směšně, povrchně, nahodile. Nejhůř při premiéře dopadly postavy Vítka a Blaženky, zamilovaného párku ze znepřátelených rodin. Stala se z nich v podstatě hýbající se pimprlata.
Pro někoho je to možná zábavně shazující. Na mne osobně při poslechu hudby, která oba provází, ale i při četbě slov, která jim přidělila Krásnohorská, působí naopak jako skoro nejvážnější, v nejlepším slova smyslu nejpatetičtější figury z celé opery, vybavené skvostnou milostnou lyrikou… Takže toto pojetí na jevišti vnímám jako nudné zploštění.
Bedřich Smetana: TajemstvíNárodní divadlo Praha, premiéra 24. května 2024 |
Princip divadla na divadle, který by Havelkovu koncepci snad mohl ospravedlnit, a který je naznačen „přípravami“ během předehry, se navíc rozpouští během několika chvil a dává o sobě vědět už jen nahodilými vsuvkami, jako je zdržení děje kvůli nedorozumění s nápovědou. Nejtrapnější pak je rádoby herecký výstup během přestavby mezi druhým a třetím dějstvím, kdy se jedna z postav, zpěvák Skřivánek, snaží před oponou toporně obveselit publikum.
Urputné přehrávání
Někteří sólisté se očividně snažili režisérovi vyhovět a přehrávali přímo urputně, jiní jakoby se naopak jeho záměru snažili spíš vyhnout – a ti působili nejpřesvědčivěji. Z nich hlavně basista František Zahradníček jako konšel Malina, jenž nepostrádal jevištní autoritu. Případně i basista Jan Martiník jako vysloužilý voják Bonifác, i když v jeho případě by to chtělo výrazově tvárnější, pěvecky „herečtější“ podání, než jaké předvedl svým měkkým lyrickým hlasem.
Za vokálně relativně nejlepší výkon premiéry (odhlédnuto od jevištní stylizace) lze považovat spolehlivého tenoristu Aleše Brisceina jako Vítka. Jeho tenor zní stále jasně, nosně a směrem dopředu, i když je v něm cítit jakési rušivé napětí na úkor lehkosti.
Naopak tenoristovi Martinu Šrejmovi v roli Skřivánka jas a nosnost v hlase chybí a zvuk se ztrácí kdesi na jevišti. I z takové menší role by se mělo hodně vytěžit, ale musí být pěvecko-deklamačně vypracovaná, což se v tomto hudebním nastudování nedá říct ani o Skřivánkovi, ani o Mistru zednickém, kterého odzpíval Jiří Hájek.
Adam Plachetka konšela Kalinu poctivě potápí v hereckém přehrávání až do úplně prázdné loutky bez vlastností, bez emocí, zpívá ho co nejvíc nahlas a od začátku do konce pořád stejně, bez skutečné interpretace. Pro srovnání si lze vyhledat z minulosti třeba podání Zdeňka Otavy či Jindřicha Jindráka, a udělat si tak představu, co je to kombinace citově podbarvené zpěvnosti a odstíněné deklamace.
Panna Róza mezzosopranistky Jany Kurucové vypadá v této inscenaci spíš jako divoká sestra Blaženky. Ale v ději je přece o dvacet let starší, je to Blaženčina teta, s nějakou životní zkušeností, to by přece mělo být odlišeno, vzhledem i chováním. Part včetně slavné árie „Tak plane láska pravá“ zazpívala slušně, i když nijak zvlášť osobitě co do témbru, který měly kdysi Štěpánka Štěpánová či Marta Krásová.
Blaženku zpívala Jana Sibera, původně koloraturní sopranistka, které pro tento lyrický repertoár chybí skutečné předpoklady, bylo to matné, nevýrazné zpívání bez lyrického lesku, jaký v hlasu mívala třeba Helena Tattermuschová.
Orchestr pod taktovkou Roberta Jindry hrál při premiéře technicky dobře, což by snad u prvního operního orchestru měla být samozřejmost. Interpretace nicméně působila jakoby příliš rovně, věcně, bez větších gradací a kontrastů.
Štěstí v neštěstí této inscenace je, že Ondřej Havelka není režijní exhibicionista jako mnozí jiní a inscenace má díky němu a scénografovi Martinu Černému solidní základ. Stačilo by tedy vypustit některé triviality a zbavit herectví nejsměšnějších gest, zkrátka oněch „pimprlat“. Mohla by to pak být půvabná repertoárová produkce.
Tipy z televizního programu
Recenze: Avengers: Age of Ultron 60 %, Jurský svět: Nadvláda 55 %, Konečná 50 %, Výměna 70 %, Creed 60 %, Zkáza krásou 60 %, Terminator Salvation 60 %, Bobule 60 %, Mimoni 2: Padouch přichází 55 %, Barry Seal: Nebeský gauner 65 %
Klíčová slova: Jiří Helekal, Případy 1. oddělení, Pustina, Hell’s Kitchen Česko
Herečka Anna Polívková se na pláži provdala za italského přítele
Herečka Anna Polívková (45) se v sobotu provdala. Svatba se uskutečnila v Itálii, protože manžel české herečky odtamtud pochází. Na svatbě nechyběl ani nevěstin otec Bolek Polívka.
Lidé se v Divadle Bez zábradlí rozloučili s Heřmánkem. Přišli Kostka i Satoranský
Blízcí, fanoušci i kolegové se v sobotu rozloučili se zesnulým hercem Karlem Heřmánkem v jeho domovském Divadle Bez zábradlí. Vzdát mu hold přišli mimo jiné herci Jaroslav Satoranský, Petr Kostka...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Vatikán nás zatkl a okradl, dodnes nevrátil ani falešné břicho, říká režisér Dobeš
Režisér Marek Dobeš právě dokončil film Ďáblova sbírka. Po deseti letech práce přemýšlí, jak ho dostat k divákům, ale i co se stalo se světem kolem nás. Co obnáší natočit v Česku nezávislý film? A...
Nepolíbila Husáka, neměla románek s Hanzlíkem. Daniela Kolářová vypráví
Od romantických naivek až k cynickým mrchám; tak by se dala shrnout herecká dráha, již popíše sobotní dokument Petra Slavíka Proměny Daniely Kolářové. Kromě titulní aktérky v něm vystupují i Jaromír...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Zemřel herec James Earl Jones, hlas Darth Vadera či král z Cesty do Ameriky
Ve věku 93 let zemřel americký herec James Earl Jones. Ztvárnil například detektiva Gabriela Birda v televizním seriálu Gabrielův oheň a propůjčil hlas Darthu Vaderovi ve filmové sérii Hvězdné války....
RECENZE: Dvě děti na útěku sleduje až na Balkán snímek Už tě nemám rád
Hrdinům, které dokonale ztvárnili Daniel Zeman a Maisha Romera Kollmannová, je třináct let. Jemu vadí matčin přítel, jí snobští rodiče, takže spolu utečou. Novinka kin Už tě nemám rád začíná jako...
GLOSÁŘ: Hlavní dojem z úvodu Dvořákovy Prahy? Nejvíc nadchnul Smetana
První dny Dvořákovy Prahy přinesly dva večery Bamberských symfoniků s Jakubem Hrůšou či koncertní provedení opery Mrtvé město od E. W. Korngolda. V paměti nejvíc utkvěly symfonické básně Bedřicha...
RECENZE: Dojetí Vášáryové a Kňažka nejlépe dokládá sílu Milostných dopisů
Ač Emília Vášáryová a Milan Kňažko vlastně jen celý večer předčítají z textu na stole, jejich herecký um a rafinovaná předloha dělají z divadelního kusu Milostné dopisy neopakovatelný zážitek. Jarní...
StarDance je dřina, mohu potvrdit. Často se na sebe vztekám, říká Oskar Hes
Posledních osm let je Oskar Hes vidět celkem pravidelně: začalo to Pustinou, pokračovalo Duklou 61 nebo Králem Šumavy, loni byli hodně vidět Bratři nebo Kriminálka Anděl – ta pokračuje i letos. Navíc...
P2 Vinohrady, ul. U Zvonařky, moderní byt 1 + k. k., 36 m2, recepce, bazén, garáž, 18.000 Kč/měsíc
U Zvonařky, Praha 2 - Vinohrady
18 000 Kč/měsíc