RECENZE: Měsíčňanky chodí nahé. Národní divadlo zahodilo i takovou šanci

  17:55aktualizováno  17:55
Pražské Národní divadlo uvedlo Janáčkovu satirickou operu Výlety páně Broučkovy. O čem se hraje, těžko říct. Nevyužita je dokonce i lechtivá představa toho, co čeká požitkářského měšťáka na Měsíci.

Jaroslav Březina (v popředí) v titulní úloze Janáčkovy opery Výlety páně Broučkovy v Národním divadle | foto: Patrik Borecký

Není úplně snadné podat dnešnímu publiku tuto satirickou operu komponovanou podle literární předlohy Svatopluka Čecha a patrně v sobě zrcadlící i něco ze sporů a animozit dobové intelektuální „kavárny“. Pražský měšťák libující si v dobrém bydlu, jídle a hlavně pití, se ocitne na Měsíci a poté mezi husity. Ti se zdají být upřímnější než jednoznačně směšní měsíční estéti, ale ztotožnit se s nimi také nejde. A pan Brouček není ani sympatický, ale ani úplně nesympatický.

Na dramatickou sevřenost a přímočarost Její pastorkyně či Káti Kabanové se v tomto podobenství nedá moc spoléhat, rozhodující je fantazie a dobrý nápad. V inscenaci režisérky Slávy Daubnerové se vše odehrává na jedné abstraktní scéně. Seshora sjíždí miniaturní model Národního divadla, na Měsíc přijede triga ze zlaté kapličky a mezi husity zase jezdecká socha Žižky bez hlavy, přičemž oni sami připomínají figury z pomníku, možná toho Stalinova na pražské Letné. 

Leoš Janáček: Výlety páně Broučkovy

Dirigent: Jaroslav Kyzlink

Režie: Sláva Daubnerová

Národní divadlo Praha, premiéra 22. března 2018

Hodnocení­: 40 %

Po jevišti chodí kromě Svatopluka Čecha i Leoš Janáček a Alfons Mucha. A to je vlastně všechno, co lze zachytit. Ale jsou to jen střípky. Co je má spojovat? O čem se vlastně hraje? O strnulosti symbolů? Rekvizity samy o sobě ještě koncepci nevytvoří.

Režisérka si navíc vymyslela, že na Měsíci budou pózovat a pobíhat nahé krásky. Jenže i tenhle lechtivý nápad, v Janáčkově době stěží myslitelný, dnes ale nepobuřující, vlastně nechala být a divadelně ho nevyužila. Je pak trochu zvláštní, že pan Brouček zosobňující měšťácké požitkářství a pokrytectví, na tyto měsíční zvyklosti nereaguje. 

Divák by čekal žertovné situace. Jenže pan Brouček nereaguje vůbec na nikoho. V této inscenaci ostatně nikdo nereaguje vůbec na nikoho. Všichni se míjejí, ale záměrnou koncepci to nepřipomíná, na to zcela chybí napětí. Z dění na jevišti zůstává jen pocit chaosu a neustálé improvizace. Člověk si připadá, že celou dobu nehledí na divadelní kus, ale do nějakého lapidária, v němž pořád někdo zmateně chodí.

Sláva Daubnerová před pár lety na Nové scéně docela vtipně zrežírovala satirické miniopery Dmitrije Šostakoviče. Jenže už inscenace Gounodova Romea a Julie naznačila, že s „velkým“ operním formátem buď nemá zkušenosti, nebo jí prostě nesedí. A Výlety páně Broučkovy tuhle obavu spíš potvrdily, než vyvrátily.

Zbytečná inscenace

Zachytit nějaký útržek myšlenky je v této produkci stejně obtížné, jako zaznamenat stopy nějakého zpěvu či dokonce přednesu. A to orchestr pod taktovkou Jaroslava Kyzlinka hraje víceméně přidušeně a bez dynamických gradací. 

Fotogalerie

Tenorista Jaroslav Březina zpíval pana Broučka v indispozici, ohlášené na kusu papíru ve vitríně s obsazením. Ve světě přitom bývá dobrým zvykem, že v takových případech se někdo z vedení divadla obtěžuje před oponu a diváky informuje. Slyšet ho nebylo téměř vůbec, neschopnost pořádně vyartikulovat jediné slovo a dát zpívaným větám nějaký význam, však nesouvisela jen s indispozicí.

Ovšem i hlasy ostatních sólistů, ať už to byli Alžběta Poláčková, Martin Šrejma, Jiří Sulženko a další, kteří zpívali různé role na Zemi, Měsíci i v 15. století, měly „akční rádius“ tak maximálně jeden metr na jevišti. Do hlediště doléhaly jen stěží. Barytonista Roman Janál bojoval s patetickým monologem Svatopluka Čecha tak násilně, že to ani nepřipomínalo zpěv, spíš úpění. Výsledkem je další operní inscenace příznačná pro současné Národní divadlo. Bez uměleckého vkladu, bez hlasů. Zbytečná.


Nejčtenější

Přetočte poslední řadu Hry o trůny, žádají v petici statisíce fanoušků

Záběr z předposledního dílu seriálu Hra o trůny

Více než sedm set tisíc lidí z celého světa už podepsalo petici, která žádá producenty seriálu Hra o trůny, aby právě...

POSLEDNÍ DOJMY: Seriál Hra o trůny skončil. Jak, to už není důležité

Z finále seriálu Hra o trůny

Představa, že ve stejném okamžiku miliony lidí na celé světě zklamaně vyhrkly: „A to má být všechno?!“, je svým...

GLOSA: Leoš Mareš na koncert v O2 areně přivedl i Freddieho Mercuryho

Leoš Mareš 16. května 2019 v pražské O2 areně

Po roce je Leoš Mareš opět v O2 areně. Ve čtvrtek v Praze absolvoval první ze série tří koncertů. Měl vyprodáno a...

Eurovizi vyhrál favorizovaný Nizozemec, Lake Malawi skončili jedenáctí

Duncan Laurence z Nizozemska ve finále Eurovize 2019.

Příští ročník Eurovize se díky vítězství Duncana Laurence bude konat v Nizozemsku. Česká kapela Lake Malawi si vedla...

GLOSA: Madonna v Eurovizi? Naživo dost ostuda, ze záznamu úplný výsměch

Madonna jako host na finále Eurovize 2019 v Tel Avivu

Ještě několik dní před vysíláním sobotního finále letošní Eurovize nebylo jisté, zda americká zpěvačka Madonna v Tel...

Další z rubriky

Smrt mu sluší. Když Dlouhý a Halbich souzní jako Jágr s Plekancem

Michal Dlouhý a Kamil Halbich spolu hrají v novince Švandova divadla Smrt mu...

Jako v hokeji Jágr s Plekancem. „Míša je ten Džegr – v požehnaném věku stejný hračička. Ale ten tah na branku, ten tam...

Někde tu jsi a potutelně se usmíváš. Národní se loučilo s Postráneckým

Národní divadlo se rozloučilo se zesnulým Václavem Postráneckým (15. května...

V Národním divadle se veřejnost i přátelé naposledy poklonili herci Václavu Postráneckému. Své slovo herci a kolegovi,...

Na Štvanici lze v adaptačním táboře strávit celou noc s mimozemšťany

Vojtěch Dyk pózuje na propagační fotografii CAMPQ s jedním z mimozemských tvorů.

Už před dvěma lety začali na Štvanici přistávat vesmírní uprchlíci. Všichni mířili do zdejšího adaptačního tábora, jenž...

Najdete na iDNES.cz