Opera Národního divadla v krizi. Umělci sepsali dopis kvůli řediteli z Norska

  17:55aktualizováno  17:55
Zaměstnanci a umělci Národního divadla žádají vysvětlení okolností nástupu uměleckého ředitele Opery ND a Státní opery Pera Boyea Hansena, který se má ujmout funkce 1. srpna. Otevřený dopis, který zaslali řediteli Národního divadla Janu Burianovi, podepsalo tři sta lidí včetně Soni Červené.

Per Boye Hansen, umělecký ředitel opery Národního divadla v Praze | foto: Ondřej DemlČTK

V dopise, který odeslali v pondělí a který má iDNES.cz k dispozici, pokládají 31 otázek k vizi a směřování Opery ND a Státní opery.

Fotogalerie

„Vážený pane řediteli, vzhledem k odpovědnosti za stav a rozvoj Opery Národního divadla a Státní opery, při dosavadním naprostém nedostatku informací a při kritické situaci v Opeře ND a SO v souvislosti s nástupem nového uměleckého ředitele Opery ND a SO a nového hudebního ředitele Opery SO dovolujeme si Vám položit tyto otázky,“ začíná text otevřeného dopisu, který podepsalo 339 osobností scény, mimo jiné dosavadní umělecký ředitel Petr Kofroň, ředitelka Silvia Hroncová, dramaturgyně opery Jitka Slavíková, sólista opery Jiří Brückler nebo operní legenda Soňa Červená. 

Ředitel Národního divadla Jan Burian slíbil odpovědět. „Připravíme formou otevřeného dopisu odpověď, která bude obsahovat i ta fakta, která jsou všeobecně známa z otevřených zdrojů, nebo o kterých jsme měli za to, že jsme soubor Opery informovali prostřednictvím ředitelky Opery Národního divadla a Státní opery,“ sdělil v reakci.

„Doufáme, že jde o upřímnou starost o budoucnost Opery, nikoliv o snahu zbytečně zkomplikovat nástup nového uměleckého ředitele, který byl řádně jmenován, mimo jiné na základě doporučení ředitelů oper ve Stockholmu, Curychu a Frankfurtu a na základě doporučení týmu odborníků pod vedením výkonného ředitele Opera Europa Nicholase Payna. Nový umělecký ředitel Per Boye Hansen nastoupí do Národního divadla se začátkem příští sezony, jejíž program byl navržen současným vedením Opery a jako takový mnou schválen,“ dodal Burian.

V textu zaslaném médiím, který není součástí podpisového archu, organizátoři otevřeného dopisu vyjadřují znepokojení nad dosavadní činností Hansena, který byl před nástupem do funkce uměleckého ředitele jmenován poradcem ředitele ND Buriana.

„Za devítiměsíční působení v této funkci nepředstavil základní vizi a uvedl soubor opery do krizového stavu,“ píše se v textu. Mimo jiné Hansenovi vyčítají, že se dosud věnoval úzkému segmentu, zejména výměně českých sólistů za sólisty ze zahraničí, a neseznámil se s českou legislativou, vnitřním chodem divadla a uměleckým provozem.

„Do dnešního dne není definovaná nová organizační struktura opery, vymezení kompetencí a odpovědností za kroky, které se v souboru odehrají od 1. 8. 2019,“ píšou umělci s tím, že situace byla způsobena netransparentním výběrem Hansena. V otevřeném dopise se ředitele ptají téměř na vše, zač by měl nový umělecký šéf zodpovídat. Od koncepce systému hraní v jednotlivých domech, seznam a vyčíslení nákladů jeho služebních cest až třeba po dlouhodobou dramaturgickou koncepci.

Norský divadelní režisér Hansen po příjezdu do Prahy letos v únoru uvedl, že chce posílit mezinárodní postavení opery, oživit historii české opery, zvýšit počet nových produkcí a profilovat umělecké soubory. Hansenův tým, do kterého patří i německý dirigent a budoucí hudební ředitel Státní opery Karl-Heinz Steffens, se soustředí na znovuotevření historické budovy Státní opery po generální rekonstrukci. Divákům se Státní opera poprvé představí slavnostním operním gala 5. ledna 2020, přesně 132 let od prvního otevření v roce 1888.

Hansen na univerzitě v Oslu vystudoval divadelní vědu a pak studoval operní režii v německém Essenu. Od dubna 2012 do července 2017 byl uměleckým ředitelem Norské národní opery, která se vypracovala mezi přední operní scény a v roce 2015 obdržela v Londýně Mezinárodní operní cenu v kategorii Nejpřístupnější scéna.

Autoři: ,

Nejčtenější

POSLEDNÍ DOJMY: Seriál Hra o trůny skončil. Jak, to už není důležité

Z finále seriálu Hra o trůny

Představa, že ve stejném okamžiku miliony lidí na celé světě zklamaně vyhrkly: „A to má být všechno?!“, je svým...

GLOSA: Leoš Mareš na koncert v O2 areně přivedl i Freddieho Mercuryho

Leoš Mareš 16. května 2019 v pražské O2 areně

Po roce je Leoš Mareš opět v O2 areně. Ve čtvrtek v Praze absolvoval první ze série tří koncertů. Měl vyprodáno a...

Eurovizi vyhrál favorizovaný Nizozemec, Lake Malawi skončili jedenáctí

Duncan Laurence z Nizozemska ve finále Eurovize 2019.

Příští ročník Eurovize se díky vítězství Duncana Laurence bude konat v Nizozemsku. Česká kapela Lake Malawi si vedla...

GLOSA: Madonna v Eurovizi? Naživo dost ostuda, ze záznamu úplný výsměch

Madonna jako host na finále Eurovize 2019 v Tel Avivu

Ještě několik dní před vysíláním sobotního finále letošní Eurovize nebylo jisté, zda americká zpěvačka Madonna v Tel...

RECENZE: Bohdalová s Hádkem se octli v Kleci. A tam jsou nejsilnější

Jiřina Bohdalová a Kryštof Hádek ve filmu Klec

K čistému thrilleru chybělo – či spíše přebývalo – jen málo. Ale za dramaturgickou nejistotu Klece, kterou Česká...

Další z rubriky

RECENZE: Umřu dřív než ty! Kostka a Mayerová se hašteří, jde však o víc

Petr Kostka a Carmen Mayerová v představení Oscar pro Emily

Petr Kostka a Carmen Mayerová hrají na Malé scéně divadla Studio DVA v třeskuté konverzačce, kde do sebe doslova pálí...

Nechápu, proč Hansena náhle zpochybňují, reaguje Burian na krizi opery

Ředitel Národního divadla Jan Burian (25. září 2018)

Ředitel Národního divadla Jan Burian zareagoval na otevřený dopis, který mu adresovalo přes tři sta osobností obou oper...

RECENZE: Pomerančový koktejl v Národním má dost barev, ale chybí hlasy

Marie Fajtová a Aleš Briscein v Prokofjevově opeře Láska ke třem pomerančům

Prokofjevova pohádková opera Láska ke třem pomerančům se po mnoha letech vrátila do Národního divadla. Díky fantazii...

Najdete na iDNES.cz